/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
omvendt magnetventil
Fra : invisible
Vist : 935 gange
500 point
Dato : 28-07-05 15:54

Jeg står og skal bruge en omvendt magnetventil.

Normaltvis vil en magnetventil tillade vand at rende igennem den når den får strøm.
Jeg skal bruge en som åbner lige så snart man fjerner strømmen, hvor finder jeg sånda en ???

Det er ikke muligt at bruge et relæ, da den også skal åbne for ventilen, selv hvis man hiver stikket ud af væggen, også vil der ikke være strøm alligevel til at slutte spolen på ventilen.

Jeg kan godt selv finde ud af at søge på nettet efter "magnetventil og failsafe", så det har ikke interesse med den slags link.

Men gerne hvem der evt. sælger en sådan eller link til en forhandler.

KANDU hjælpe ?????

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-07-05 16:49

Du vil ikke have links, ok.
Samme forhandlere som fører almindelige ventiler
har også de omvendte.
Find dem via google bl.a.

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 28-07-05 17:02

Hej Invisible
Danfoss har den pågældende ventil .
mvh mcloud blikkenslager

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 28-07-05 17:16

Der er flere fabrikanter der laver den slags ventiler. Sanistål bør have dem eller kan skaffe dem. De er dog ikke helt billige.

MVH

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-07-05 17:19

Invisible -> Hvorfor Pokker bruger man 500 point på et SÅ nemt spørgsmål og så siger at man IKKE vil have links? Det tog mig mindre end 2 min. at finde frem til at Danfoss har ventilen. Det vidste mcloud i forvejen.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 500 point
Dato : 28-07-05 20:55

Din ventil hedder NO Normaly Open ..........Normalt åben
De fleste andre ventiler hedder NC Normaly Close ........Normalt lukket
Normal er spændingsløst/strømløst

Men så skal din ventil have spænding/strøm hele den tid skal være lukket.
Er det i lang tid så skal der stå 100% på ventilspolen (almindeligvis står der 90%)

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-07-05 21:02

Øv Eyvind da var du for hurtig. Jeg skulle lige til at komme med den med NC - NO, men det viste du også.
Den kan købes i alle vvs grossiater Sanistål - Brd. Dahl - osv.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 28-07-05 21:04

RS har også åbnet en afdeling i Danmark, ditto kan du via Solar få el-art.
Du finder linkene via f.eks Google
... nu hvor du ikke vil ha' dem her
Lyt lidt til Eyvind... ellers futter du bare spolen af

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-07-05 21:10

Den kan nu også købes her: Gå efter en normal åben

http://www.vvs-grossisten.dk/ventiler/page3.html

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-07-05 21:15

Det med at spolen skal have strøm hele tidem med 100% forstår jeg ikke. Jeg arbejder tildaglig med et hav af magnetventiler (dog godt nok til Køleanlæg) og der har vi spoler der har strøm på i flere år uden at det har noget at sige. Det er dog meget viktigt at man ikke tager en spole af med strøm på da den så vil brænde sammen i løbet at 1-2 min. For at en spole fungerer skal den nemlig omslutte en jernkerne og fjernes den brænder den af (smelter)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-07-05 21:20

Yes Fijala - magnetventiler til køleanlæg er altid 100%
Det er kun ventiler til kompressorer vaskeanlæg osv som bruger de billigere ventiler.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-07-05 21:36

Ok, Eyvind der lærte jeg noget nyt. Det var jeg ikke klar over eller nogensinde hørt om og har ellers været i brancen i flere år.

Og jeg som gik og troede at jeg viste "næsten" alt

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-07-05 21:54

Men fijala - så har du vel også prøvet, at hive en spole af og stikke en fed skruetrække ind i hullet så den lige kunne ligge der uden at brænde af.

Men invisible - Lidt nysgerrigt - hvad skal du bruge den til.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-07-05 22:02

Ja selvfølgelig er det måden at forhindre den i at brænde af. Som jeg skrev tidligere skal den omslutte en jernkerne for ikke at brænde af. Har netop brugt dette trick utallige gange men prøv at vende ryggen til og skruetrækkeren er pludselig faldet ud og den er alligevel brændt af.
Hos os har vi nogle permanente magneter i samme udformning som spolerne og de er jo perfekte til at bruge under opstarter og fejlfinding. Vi har også spoledetektorer der kan se om der er spænding på spolen eller ej uden at demontere.

Godkendelse af svar
Fra : invisible

Dato : 29-07-05 08:23

Nemt for nogle svært for andre.

Takker for alle jeres indlæg.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-07-05 08:27

Nemt - ja og det har lige taget 30 - 40 at få den viden.