/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ph-værdi i havebassin.
Fra : Myns
Vist : 4246 gange
300 point
Dato : 28-07-05 11:13

[hør]
Hej alle I have lovers. Er der nogen der ved om man kan bruge et middel som hedder Natriumhydrogensulfat, og kan fisk og planter tålet det?
På forhånd tak.
myns

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-07-05 11:33

Øehhhh

Natriumhydrogensulfat

Det er vist ovre i lud/blåsten-et eller andet hidsigt kemikalie??

Bruges til syrebehandling af metaller og blegning af læder m.m.

Stærkt irriterende og ætsende på hud og slimhinder, farlig at indånde og få i øjnene.

Fortæl mig lige hvorfor du tror det kan bruges i en havedam.

Okay, ofte lyder sådan noget helt hen i vejret, men virker alligevel.

mvh dova

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 28-07-05 11:36

Hej dova.
Jeg har nogle venner de bruger det i swimmingpool, og der virker det.
myns

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-07-05 11:38

Citat
Sænkning af din PH-værdi:

Når PH værdien er høj og man gerne vil sænke den skal man være opmærksom på at den interagerer med hårdheden i vandet.

Man kan forsøge at sænke sin phværdi ved at benytte phstabil. Ph Stabil er et produkt der skulle holde værdien gennem længere tid grundet stor bufferkvalitet. Ph Stabil skulle kunne stabilisere vandet til en phværdi på 7,5. Dog skal du være opmærksom på at hvis du har en meget høj ph, falder denne værdi sandsynligvis kun 0,5-1 tand på ph-skalaen. (Vi har generelt en meget høj ph-værdi på næsten 9. vi prøvede derfor PH-Stabil og sænkede den til 8,5, men den er røget op igen).

Man kan også filtrere vandet over klyner idet klyner har en surhedsskabende effekt. Dog skal man være opmærksom på at hvis vandet har en høj KH værdi (Hårdhed), vil phværdien kun kortvarigt gå ned inden karbonatet buffer den op igen. (Hyggedam har i øvrigt lige prøvet at sænke ph-værdien ved brug af klyner og med succes indtil videre, læs mere herom på deres side www.Hyggedam.dk)

Fandt lige dette her til dig

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-07-05 11:40

Nu er der jo heller ikke hverken fisk eller planter i en swimmingpool. At vandet i en swimmingpool bliver lidt surt, kan vi mennesker godt tåle. Vi bruser os jo også af bagefter, men fisk og planter skal jo leve og åndde i suppen. Derfor: NEJ det kan du ikke bruge i en havedam. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 28-07-05 11:40

Det kan de sagtens tåle.

Det skal jo bare hæve pH værdien.
Du kan jo sikre dig at du ikke hælder det ned lige oven i hovedet på fisk og planter.

Det vil meget hurtig blive fortyndet i havedammen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-07-05 11:43

Er du sikker på det ikke er natriumhydrogenkarbonat i stedet for??

mvh dova

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-07-05 11:51

E-514 Natriumhydrogensulfat Su E-nr. 514. Salt af svovlsyre. Forekommer naturligt i mineral og havvand. Bruges til justering af mineralvand.

Ser rimeligt ufarligt ud.......

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-07-05 11:59

Handelsnavn NATRIUMHYDROGENSULFAT

Synonymer

Kjemisk navn Natriumhydrogensulfat

Artikkel nr 595

Gruppe Uorganisk stoff CAS nr. 7681-38-1

EC-nr 231-665-7

Formel NaHSO4

Leverandør KPT Naturfag a.s fax. 71 58 89 49 tlf. 71 58 89 00

Ansvarlig Arve Stokke

Anvendelse Syrebehandling av metaller; bleking av lær.

Utarbeidet av KPT Naturfag a.s

2. OPPLYSNINGER OM KJEMISK SAMMENSETNING

Ingrediens ............ Innhold CAS-nr FB FH Adm. Enhet Kl.

-Natriumhydrogensulfat 7681-38-1 Xi R41

ECnr 7681-38-1

Tegnforklaring FB/FH/FM=Fareklasse brann/-helse/-miljø, Tx=Meget Giftig, T=Giftig, C=Etsende, Xn=Helseskadelig, Xi=Irriterende,

IK=Ikke klassifiseringspliktig, E=Eksplosiv, O=Oksyderende, Fx=Ekstremt brannfarlig ,F=Meget brannfarlig,

N=Miljøskadelig, M=Arve- stoffskadelig, A=Allergifremkallende, K=Kreftftremkallende, R=Reproduksjonsskadelig.

3. VIKTIGSTE FAREMOMENTER

Farlig ved svelgning. Stoffet vil ved kontakt gi fare for alvorlig øyeskade. Etseskader kan oppstå og

ligner på skader etter kontakt med sterke syrer. Skadene kan opptre mange timer etter eksponering.

4. FØRSTEHJELPSTILTAK

Annen informasjon Den skadede bringes bort fra eksponeringskilden, og det gis vanlig førstehjelp. Ved mistanke om alvorlig

skade og/eller forgiftning, bør pasienten bringes til sykehus/legehjelp raskest mulig, evt. etter at lege

først er kontaktet. Ved nedsatt bevissthet: løs stramtsittende klær. Brekninger må ikke fremkalles. Den

skadede skal ligge i stabilt sideleie, - også ved evt. transport til lege/sykehus.

Innånding Personer utsatt for store gasskonsentrasjoner må søke frisk luft, ro (stabilt sideleie) og varme.

Hudkontakt Skyll straks med store mengder vann (nøddusj). Tilsølte klær fjernes under skylling.

Øyekontakt Skyll straks med store mengder vann og kontakt lege. Øynene skylles i minst 15 minutter, - også under

evt. transport til lege/sykehus.

Svelging Skyll øyeblikkelig munnen med store mengder vann og gi rikelig vann, eller gjerne melk, å drikke, for

å fortynne syren. NB! Tid før fortynning/nøytralisering er avgjørende for skadens omfang. Fremkall

ikke brekninger. Transport til legebehandling.

Informasjon til Symptomatisk behandling av smerte, etseskade, hoste, pustevansker og acidose. Vær oppmerksom på at

helsepersonell skadene kan utvikles over flere timer både etter svelging og innånding. Alvorlig skade på hud kan gi

systemisk effekt.

Etter svelging: Gi aluminiumfosfat (eks. "Fosfalugel"), aluminiumhydroksyd (eks. "Allulose") eller

magnesiumhydroksyd.

Kontraindisert: Brekninger - ventrikkeltømming (etseskade). Natriumbikarbonat og Kalsiumkarbonat

p.g.a. faren for utvikling av karbondioksyd, som kan perforere magesekken.

Kontroller: Syre/base- og blodstatus og nyrefunksjonen og respirasjon.

Etter innånding: Bikarbonataerosol kan gis til inhalasjon. Fare for lungeødem etter latenstid på 6-8

timer.

5. TILTAK VED BRANNSLUKKING

Passende Velges i hht. omgivende brann.

slukningsmidler

Brann og Natriumhydrogensulfat er ikke brennbart. Ved sterk oppvarming omdannes stoffet til pyrosulfat. Ved

eksplosjonsfarer oppvarming til dekomponering avgis giftige gasser (SOx, Na2O).

Annen informasjon Brannslukningspersonell må vurdere å benytte full beskyttelsesdrakt med friskluftsutstyr.

6. TILTAK VED UTILSIKTET UTSLIPP

Sikkerhetstiltak for Begrens utslipp, dekk til rennestener og kontakt kommunale myndigheter som leder opprenskingen.

å beskytte miljø

Annen informasjon Mindre mengder nøytraliseres med natriumkarbonat og spyles ned i avløp med rikelig vann. Større

mengder søl samles på syrefaste beholdere, merkes og sendes til mottak for problemavfall. (gjenvinning

eller destruksjon)

7. HÅNDTERING OG OPPBEVARING

Spesielle egen- Vannløsninger av stoffet er sure og reagerer med enkelte metaller under utvikling av H2-gass.

skaper og farer

Håndterings- Sørg for god ventilasjon, vann lett tilgjengelig (nøddusj) og mulighet for øyespyling.

veiledning

Lagringsanvisning Lagres i godt lukket beholder, beskyttet mot fuktighet. Ved kontakt med fuktighet dannes svovelsyre.

Gummi, glass, keramikk og mange plaststoffer er egnede emballasjematerialer, mens mange metaller

angripes av natriumhydrogensulfat - under utvikling av hydrogengass.

8. EKSPONERINGSKONTROLL OG PERSONLIG VERNEUTSTYR

Administrative

normer

Forebyggende tiltak Sørg for god ventilasjon, vann lett tilgjengelig (nøddusj) og mulighet for øyespyling.

Åndedrettsvern Ved høye støv- eller dampkonsentrasjoner: Åndedrettsvern med filter B, grått.

Øyevern Bruk vernebriller/ansiktsskjerm

Håndvern Bruk vernehansker.

9. FYSISKE OG KJEMISKE EGENSKAPER

Produktets form Krystaller Lukt Ingen lukt

Farge Fargeløs Oppløselig i

Smelte/frysepunkt 315 °C Kokepunkt Dekomponerer

Tetthet 2.435 ved 13 °C Flammepunkt Ikke brennbar

Løselighet i vann 1:0,8 deler vann Molmasse 120,06 g/mol

10. STABILITET OG REAKTIVITET

Stabilitet Ved sterk oppvarming omdannes stoffet til pyrosulfat.

Reagerer med Vannløsninger er sure og reagerer med enkelte metaller under utvikling av hydrogengass. Stoffet er

uforlikelig med kalsiumhypokloritt.

Farlige spaltnings- Dekomponeringsprodukter er SOx og Na2O.

produkter

11. HELSEFAREOPPLYSNINGER

Annen informasjon Natriumhydrogensulfat er sterkt irriterende for hud og slimhinner og kan forårsake skader som etter

kontakt med sterke syrer.

Innånding Av støv eller damp kan gi irritasjon og etsing i svelg og luftveier med hoste og åndedrettsbesvær.

Hudkontakt Sterkt irriterende. Kan gi sårdannelse.

Øyekontakt Sprut i øye kan gi etseskader, med fare for blindhet.

Svelging Konsentrert natriumhydrogensulfat kan forårsake etseskader i munn, svelg, spiserør og magesekk.

Oral toksisitet Ikke angitt.

12. MILJØOPPLYSNINGER

Økotoksisitet Ingen data tilgjengelige.

13. FJERNING AV KJEMIKALIEAVFALL

Fjerning av rester Større mengder søl samles på syrefaste beholdere, som tydelig merkes med stoffets navn, fareklasse etc.

og avfall og sendes til godkjent behandlingsanlegg eller mottaksstasjon for problemavfall, til gjenvinning eller

destruksjon.

14. OPPLYSNINGER OM TRANSPORT

ADR (vei) UN Nr: 1821 Klasse 8 Fareseddel

Farlig gods Farenr.

Marg nr

RID (jernbane) UN Nr: 1821 Klasse 8 Etikett

Farlig gods Farenr.

IMDG (sjø) UN Nr: 1821 Side 8139 Forp.gr.

Klasse 8 Etikett

IATA(fly) UN Nr: 1821 Klasse 8 Etikett

Annet CEFIC TEC: 80 G 21

15. OPPLYSNINGER OM LOVER OG FORSKRIFTER

R-setninger R-41 Fare for alvorlig øyeskade.

S-setninger S-24 Unngå hudkontakt.

S-26 Får man stoffet i øynene; skyll straks grundig med store mengder vann og kontakt lege.

16. ANDRE OPPLYSNINGER AV BETYDNING FOR BRUKERENS SIKKERHET OG HELSE

Erstatter Første gang utgitt: 13.05.1996

Klasse 8 Etikett

Farlig gods Farenr.

IMDG (sjø) UN Nr: 1821 Side 8139 Forp.gr.

Farlig gods MFAG Sub.risk

Klasse 8 Etikett

EmS Marine poll.

IATA(fly) UN Nr: 1821 Klasse 8 Etikett

Farlig gods Sub.risk Forp.gr.

Proper shipping

name

Annet CEFIC TEC: 80 G 21

15. OPPLYSNINGER OM LOVER OG FORSKRIFTER

R-setninger R-22 Farlig ved svelgning.

R-37/38 Irriterer luftveiene og huden.

R-41 Fare for alvorlig øyeskade.

S-setninger S-13 Oppbevares adskilt fra næringsmidler, nytelsesmidler og dyrefor.

S-26 Får man stoffet i øynene, skyll straks grundig med store mengder vann og kontakt

lege.

S-36 Bruk egnede verneklær.

Fra www.kptnaturfag.no/

mvh dova

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-07-05 12:04

Og så bruges det i madvarer .........

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-07-05 12:13
Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 310 point
Dato : 28-07-05 12:43

Tag jer lidt sammen.

Fordi at du har en farlig håndteringserklæring, betyder det jo ikke at det er farligt at indtage.
Indtager du koncentreret saltsyre dør du sikkert, men du dør jo ikke af at drikke en cola, som har pH 2.9. Den pH kunne være justeret med konc. saltsyre, men i en lav dosering.

Så hvis pH skal justeres i et have bassin eller andet kan det næsten være fløjtende ligegyldigt hvad der bruges til at justere pH.
Bare pH ender hvor man ønsker det. Der kan så være fordele og ulemper ved at bruge forskellige
syre/baser.

Natriumhydrogensulfat kan være mange ting, er det pulver eller er det en opløsning ????
Men generelt bruges Natriumhydrogensulfat til at justere pH i levnedsmidler, dette være sig f.eks. cola, marmelade, babymad osv.

Netop derfor har man lavet en positivliste, der fortæller hvor meget af et E-nr. som må tilsættes i levnedsmidler.
Det er fordelen ved E-nr. at der er en kontrol med farligheden af stofferne og hvor meget der kan anvedes frem for produkter som ikke er under levnedsmiddellovgivningen f.eks. helseprodukter her kan man tilsætte alle de E-nr, man vil i den mængde man vil uden at skulle skrive det.

konc. saltsyre og konc. Natriumhydrogensulfat kan sagtens drikkes, bare ikke hver for sig, men hvis de blandes sammen så man titrerer til ph omkring 7.0 vil man have en neutral drik som bare smager salt, men er helt ufarlig at indtage.

Så brug du bare Natriumhydrogensulfat til at justere pH med. Er det i pulver form, som hedder Natriumhydrogensulfat 2H2O, vil det være rigtig smart at lave en opløsning i en spand, da det vil være meget nemmere at få blandet i havebasinet.

Brug briller når du laver en opløsning, så du ikke får det i øjnene.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 28-07-05 14:04

Det er de færeste fisk, der kan lide en pH på over 7, da det ødelægger slimlaget.Faktisk er pH = 6,5 godt for rigtigt mange ting. Derfor har jeg tit brugt fosforsyre til sænkning af pH; og det virker.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-07-05 16:46

Myns -> Da der åbenbart hersker nogen forvirring m.h.t. dine bevæggrunde for at hælde Natriumhydrogensulfat i din havedam, kan du så ikke lige komme ind igen og forklare dig. Måske kan vi finde andre og bedre måder/midler til afhjælpning af dit problem. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 28-07-05 18:50

Hej arne.jakobsen.
Det er ikke mit bassin, men en god kollega. Hun har problemer med agler ligesom alle andre. Hvorfor jeg spørger om man kan bruge natriumhydrogensulfat er, at det er meget meget billigere end de produkter man kan købe i diverse forretninger.
myns

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-07-05 18:58

Hvis indholdet af Natriumhydrogensulfat i havedammen bliver højt nok til at kunne mindske algevæksten, vil det også mindske den øvrige plantevækst. Og det vil ikke være godt for fiskene heller. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 28-07-05 20:02

Hej arne.jackobsen.
Vil du dermed sige at det ikke er godt.
myns

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-07-05 20:06

Kære Myns. JA. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 29-07-05 09:54

Det kan jo diskuteres hvorvidt det er godt eller skidt at hæve/sænke pH i sin havedam. Det vil jeg ikke udtale mig om.
Men ønsker du at ændre pH at en eller andet årsag, kan Natriumhydrogensulfat sagtens bruges.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 31-07-05 17:24

Hvis alger er problemet, så er det fordi der er for mange gødningssalte. Nitratkvælstoffet fjerner man på en elegant måde: I en sæk eller stor løgpose lægger man en masse halm og en stor sten. Så binder man om og dropper den i vandet. Halmen bruger en masse nitratkvælstof til sin nedbrydning (det er derfor bønder heller brænder den af efter høst end pløjer den ned), og planter og alger i bassinet bliver ikke overgødet. Når algerne i bassinet er svundet passende, hiver man sækken op og lægger indholdet hen på kompostbunken. Det skal selvfølgelig ikke være en luft- og vandtæt plastsæk.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 31-07-05 17:35

pbp_et's nye råd er langt bedre end at tilsætte Natriumhydrogensulfat. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 31-07-05 17:37

tak - og det virker!

Godkendelse af svar
Fra : Myns

Dato : 02-08-05 11:08

Tak for svaret thulin.