/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Opsætning af DNS på windows 2k server
Fra : DJfrakja
Vist : 384 gange
200 point
Dato : 28-07-05 02:06

Hvordan sætter jeg min windows 2000 server (som også er domæne server) op med DNS.....???

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 28-07-05 07:07

Kommer jo helt an på hvad du skal.......
Skal du holde styr på lokale maskiner (1) eller skal du have en dns på internettet(2)?

(1) er ikke så svært igen, du sætter den bare i gang....

(2) du skulle hellere overveje at bruge en ekstern, som fx gratisdns.dk - skal du have egen dns kræver det 2 uafhængige dnsservere på hver sin ip-adresse.....+ en masse formalia

Kommentar
Fra : Carsten_Poulsen

Dato : 28-07-05 07:27

Du skal i gang med en lokalnet opdeling, hvor du tildeler IP'er til de forskellige pc'er/områder.

Alle serverpc'er/domæneservere lægges i de lave IP-adresser (eks. 255-127-000 til 007).
Resten af dine pc'er/domæneområder lægges i efterfølgende IP-adresser (eks. 255-127-008 til 255)

TIPS. køb en bog om emnet - den er guld værd, når "skidtet" driller eller der er opsætningsproblemer.

Mvh Carsten

Kommentar
Fra : dk

Dato : 28-07-05 09:23

Hejsa

eller du kan følge guiden her
http://www.serverguider.dk/serie14.html

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 28-07-05 13:34

DJfrakja>
Hvad skal du bruge din DNS til?
Hvordan er dit netværk indrettet?
Hvor mange maskiner?
Er der flere netværk?

Kommentar
Fra : DJfrakja

Dato : 28-07-05 16:15

Jeg har en domæne controller kørende (W2k server), og den skal også køre som DNS server.
Der er 5 client maskiner med W2k.
Jeg kan godt se servicen er started., og går jeg ind i den står der noget omkring Forward lookup zone..
Det er det jeg gerne vil vide hvordan det sættes op-
Det er en router på netværket, som også tildeler IP adresser, og i den har jeg sat
primær DNS --> Servers IP
sekundær -->Udbyders

Efter det kan jeg godt se at der sker noget i den forward lookup zone,
Men hvis jeg køre en nslookup, for jeg den sekundære istedet for den primære.

Ligeledes kan virker mail kontoerne heller ikke efter dette, hvis jeg derimod retter DHCP'en til at primær også er udbyders, så virker maildelen igen...

Skal jeg tilføje nogle zoner i den forward look eller ??

Kommentar
Fra : lb64

Dato : 06-09-05 00:32

DNS er jo lidt vanskeligt. Hvis du vælger at bruge snapin'et Configure your server og vælger DNS server, så startes en DNS-wizard, denne gør en del forarbejde for dig, bla. opretter den dit lokale domæne-navn som en zone under Forward lookup zones

Microsoft har udgivet en del whitepapers og How-to's om DNS.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;308201 er et eksempel

Din server's ip adresse skal være dine klienters primære dns-serveradresse.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 20-10-05 22:50

Hejsa
har du fået løst dit problem ? vil du så være venlig og lukke denne tråd ved at acceptere een af Kommentarene ?