/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
rullegenua
Fra : 26xx
Vist : 545 gange
100 point
Dato : 28-07-05 00:13

Hej, jeg har anskaffet et rulleforstag til min båd, og det virker da også upåklageligt, men jeg er i tvivl om jeg bør lade fokkefaldet være strakt hele tiden, eller bør jeg slække det når båden ligger i havn? hvad gør i andre, hilsen Bent.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 28-07-05 22:19

Nogen lader fokkefaldet hænge løst.
Jeg foretrækker at det strammes helt op, fordi det i nødtstilfælde kan være godt at gribe fat i.
Tænk dig at gribe efter noget som bare giver efter.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : 26xx

Dato : 06-08-05 05:44

Jo, men hvis jeg vil have noget at gribe i kan jeg da bare slække faldet, og igen gøre det fast i frølåret, men det jeg tænkte på, er om rullegenuaen har godt af at stå strakt hele sommeren, hilsen bent.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 08-08-05 23:07

Her er Northsails vejledninger....

http://www.northsails.dk/dk/Cloth_Providence.asp
[citat]
c) Faldspænding. Hvis du har strammet faldet på et rulle-rebe forsejl under sejlads, så glem ikke at løsne faldet, når du igen er i havn. Det er let at komme til at glemme at slække faldet igen, men glemsomheden kan med tiden medføre deformationer i sejlet.
[/ccitat]

mvh
jakjoe