/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / FrontPage / Spørgsmål
10  PARKENSS 1050
webforside til et miniature billede
Fra : vandrefalk
Vist : 415 gange
100 point
Dato : 27-07-05 21:05

Hvordan laver man en webforside til et miniature billede som skal bruges på en link side.
Hilsen Per

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 27-07-05 21:12

Hej Per
Mener du ikke et miniature billede, som så bliver stort, når man klikker på det?
Eller mener du et lille billede, og når man så klikker på det, så åbner en ny webside?
Søren

Accepteret svar
Fra : annvibeke

Modtaget 110 point
Dato : 27-07-05 21:13

Hvis jeg sku' lave det, ville jeg åbne den pågældende side, trykke på f10-knappe og print-knappen (på tastaturet)
Derefter ville jeg åbne paint - gå op i 'rediger' og vælge 'sæt ind'

Så ville jeg slutte af med at gemme den som en .jpg og åbne den igen i et billed-behandlingsprogram...

Det kan være at andre har en hurtigere/nemmere måde

mvh/ann-vibke

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 27-07-05 21:14
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-07-05 21:24

TJAAAHHH - nu ved man jo ikke hvilke programmer vandrefald har - så at bruge paint er temmelig indlysende (indtil videre)

jeg ville så:

åbne pain - bruge print screen - vælge indsæt og minimere billedet til passende størrelse derfra

husk at bruge marker (firkanten foroven i venstre eller højre værktøjsbjælke) før du kan indsætte

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-07-05 21:25

vandrefald ????????? - mente jo vandrefalk

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 27-07-05 21:27

Hvis det er den grafiske side... så kan jeg da anbefale det gratis IrfanView, det kan det meste + er gratis
http://www.irfanview.com/

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-07-05 21:28

hvorfor hente noget hvis man har noget der kan bruges ???????

frontpage kan vel også bruges - har den ikke selv - men er da beregnet til sådan noget også
(strække - vride - resize - osv)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-07-05 21:30

Du går ind på den side du ta' et 'billede' af og trykker på tasten Prt Sc. Nu ligger billedet af siden i BMP format på dit Clipboard. Du åbner nu Paint (Start->Programmer->Tilbehør->Paint) og trykker CRTL + v , når du har klikket i 'det tomme hvide' område. Derefter kan du resize dit billede i Paint's menu 'Billede' og Stræk/vrid (CRTL +W). Gem så som JPG.

Du har nu siden i den ønskede størrelse og kan bruge dette som thumbnail.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 27-07-05 21:31

Ja men du kan ikke ændre dpi
IrfanView er godt til mange "småopgaver". Skal der mere "guf" på, så benytter jeg Adobe Photoshop, men DET er ikke gratis

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 27-07-05 21:32

NB: Hvorfor dog ikke bare gå ind på siden. Højreklikke på billedet, og så vælge Gem som....

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 27-07-05 21:34

Hvis det er hele siden, så gør som Molo er inde på... men med IrfanView kan du beskære dit "Screen-dump"

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-07-05 21:34

hvis det endelig skal være så er photofiltre også god til det - også print screen - indsæt - højreklik - billedstørrelse (du bestemmer selv) - og vupti

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-07-05 21:38
Godkendelse af svar
Fra : vandrefalk

Dato : 27-07-05 21:54

Tak for svaret annvibeke.det kører som det skal

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-07-05 21:59

..bortset fra det nok er F11 der menes

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : annvibeke

Dato : 28-07-05 05:53

Velbekomme vandrefalk

Molokyle -> Hos mig får jeg fuld skærm, når jeg trykker på F11

mvh/ann-vibeke

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-07-05 09:06

annvibeke -> Ja, det troede jeg også var meningen. Hvad får du ud af at trykke F10 ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : annvibeke

Dato : 28-07-05 20:05

molokyle -> Ha ha...det er den måde jeg lærte det på (for snart længe siden)

Det eneste jeg får ud af det, er at F10 osse blir brugt lidt

Så lærte jeg lidt i dag...

Fremover vil jeg nøjes med print-knappen, når jeg er ude i de øvelser...

mvh/ann-vibeke

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-07-05 21:16

Sådan bruges F10 i Windows XP :

Citat
F10 key (Activate the menu bar in the active program)

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q301583

..så lærte du også dét annvibeke

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-07-05 21:19

Ps. Trykker du F10 medens du kigger hér? Så vil du opdage at din browsers menu : [Filer] bliver 'aktiv' = får fokus

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : annvibeke

Dato : 29-07-05 06:19

Tak molokyle...
Jeg er ikke så god til det dér med genveje...

Faktisk lissom i det virkelige liv...her kører jeg osse den nærmeste omvej, for at nå mit mål

mvh/ann-vibeke

I mit næste liv vil jeg lære genvejene fra starten...