/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ukrudt på fliser og eddikke eller eddikk~
Fra : vagn2901
Vist : 7146 gange
50 point
Dato : 27-07-05 17:25

Jeg er blevet fortalt, at en rigtig godt måde at dræbe ukrudt og mos på skulle være at vande fliserne med eddikke eller fortyndet eddikkesyre. Så undgår man gift og gasbrænding.
Er der nogen, der har erfaring med den brug af eddikke?

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 27-07-05 17:33

Jeg havde også hørt det var effektivt. Det var det også. De buske der stod omkring terrassen gik også ud. Så, ja. det er effektivt. Prøv i stedet med kogende vand.
Torben

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 27-07-05 17:53

Den bedste måde at fjerne ukrudt på, tror jeg altid vil være at fjerne det manuelt. Hvis man ikke kan det, så er Roundup nok nr. 2.
Så vidt jeg husker, har jeg hørt, at mos forsvinder, hvis det får en gang kalk, men min samlever påstår, at det ikke passer. Det ved jeg jo så heller ikke, om det gør, men det er da et forsøg værd. Kalk kan vel ikke koste mange penge.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 27-07-05 17:55

Jeg fandt lige dette her til mosset: http://www.byggekram.dk/sw522.asp

Citat:
Jeg har utroligt meget mos og alger på mit hustag samt fliser på terassen. Jeg har prøvet mange forskellige midler, men endnu ikke fundet det rigtige. Hvad gør jeg ??

Svar fra Byggekram:

Hvis du ikke har prøvet det endnu så er der Sadolin husrens. Det sprøjtes på og virker over 4-5 dage. Man kan eventuelt børste op i de grønne belægninger så husrensen kan få fat helt ind. Det virker samtidig forebyggende så belægningerne ikke kommer så hurtigt igen. Husk at følge brugsanvisningen nøje.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 27-07-05 18:20

Jeg har med held brugt salt.

Hanne

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-07-05 18:58

Hallooo.... brug en elektrisk tapet-afdamper på dine fliser (..en lille sjat eddike i vandet skader ikke ) og derefter lidt knofedt med en stiv børste og koldt vand

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 27-07-05 20:57

hej
eddikesyre 32%ca 1til 10
bruges til alger og virker ikke mos

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-07-05 21:16

1133 -> Jo, i kombinantion med kogende vand

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 27-07-05 22:43

Hej Vagn

Hverken salt eller eddikesyre er anerkendt til formålet - og er dermed
reelt forbudt at anvende.

Et godkendt og forresten også mere miljøvenlig middel er roundup eller et
tilsvarende middel med glyphosat.

Ukrudt mellem fliserne er let at bekæmpe mekanisk med et søm eller krog for
enden af en stang. Så slipper man for at se de grimme gule planterester.

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 27-07-05 22:52

2603ph

[ citat ]

Ukrudt mellem fliserne er let at bekæmpe mekanisk med et søm eller krog for
enden af en stang.

[ / citat ]

Kommer du så og renser mine SF fliser, som fylder hele vores gård?

Er Roundup virkelig mere miljøvenlig?

Jeg har altid hørt det modsatte.

Nu er jeg ret ny udi have/flise arbejde - hvert år er et prøveår

Hanne

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 28-07-05 09:13

Ja jeg bruger eddieke til bekæmpning af ukrudt mellem fliser...Jeg kommer eddieke fortyndet med lidt vand i en sprøje, og sprøjter alle mellemrum...og kort tid efter visner ukrudtet...og kun stauder, buske osv..hvis du har RAMT dem! Jeg gentager behandelingen ca. en gang om måneden...og der bliver mindre og mindre grønt der titter frem.
Rigtig god fornøjelse

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 28-07-05 11:54

Kan man få en sprøjte, der er så stor, at den kan bruges i opretstående stilling?

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 50 point
Dato : 31-07-05 17:31

Jeg bruger en alm. 10 liters havevandkande med spredebom og blander lige dele 32% eddikesyre fra supermarkedet og vand. 5 + 5 liter dækker vel en 40 kvadratmeter afhængig af mængden af planter. Nåhnej - det var en forhave uden fliser. Hos dig dækker det nok et større areal. Og med hensyn til kommentaren fra pH2603: Et middel kan godt bruges, selv om det muligvis ikke er "godkendt bekæmpningsmiddel". Gad vide om sammenrullede aviser er godkendt til fluebekæmpelse - eller kogende vand til sorte havemuyrer?!

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 31-07-05 18:37

Hvis man bruger eddike eller eddikesyre på fliser, ødelægger man fliserne.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 31-07-05 21:50

ja mine fliser fejler nu intet efter eddike behandling de sidste 2 somre..Men jeg kan godt forestille mig at eddikesyre er for skrabt???
Det er rigtigt at man må bukke sig lidt....for sprøjestangen er for kort til at man kan gå oprejst....
Det ville være lækkert hvis skaftet kunne forlænges....smiler...

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 01-08-05 01:28

Nej, man kan ikke se det på to år. Men hver gang du sprøjter med en af delen, fjerner du en lille smule kalk fra mørtelen i fliserne. Det gør, at de tager nemmere imod, da de forskellige begroninger har bedre fodfæste. Og så skal du sprøjte hurtigere og hurtigere. Og til sidst er flisen helt "mølædt".
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-08-05 09:14

Nu er fliser altså ikke muret op af mørtel, men støbt i beton

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 01-08-05 09:35

Hej alle

Man kan konstatere, at det er en almindelig foreteelse at husejere
overtræder de danske miljølove - og gerne offentligt tilråder andre at gøre det.

Der *må ikke* anvendes andre midler end de, der er godkendte!!
Hverken *eddikesyre* eller *køkkensalt* er godkendte og må derfor ikke
bruges!

Det kan måske interesse, at hovedparten af de overskridelser af pesticidrester,
der er fundet i drikkevand stammer fra et middel, der ikke er anvendt i
landbruget, men af det offentlige og af private villa- og haveejere.
Der er tale om et totalmiddel, hvis rester betegnes som BAM.
Det forstår man bedre når man læser diverse "gode råd" fra amatører
i plantebeskyttelse. Hensigterne er sikkert ganske gode, konsekvenserne er
ganske ringe - men principielt må man tage afstand fra offentligt at tilskyne
andre i at bryde loven.

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 01-08-05 09:49

Så er der vel kun ukrudtsbrænderen tilbage , hvis man ikke vil bruge "grimme" sager.

Det er endnu ikke lykkedes mig at få kogende vand i haveslangen

Hanne

Kommentar
Fra : LA5

Dato : 01-08-05 10:26

2603ph
Hvad er årsagen til at man ikke må bruge salt eller eddike?
Salt bruges da i tonsvis af kommunerne til vejene om vinteren?
..og BAM, hvad er det??

mvh
LA5

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 01-08-05 12:45

Ja, det spø'r jeg også om...

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 01-08-05 15:41

Nu er det jo ikke MIDT på fliserne ukrudtet kommer, men imellem fliserne..og med en sprøjte, kommer der jo sådan set ikke særlig meget på fliserne.

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 03-08-05 15:48

Hej LA5.

Et et organ under Miljøstyrelsen suverænt bestemmer, hvilke midler, der må anvendes til hvilke afgrøder og i hvilken mængde. De giver desuden bestemmelser for dosering, sprøjtetidspunkt, koncentration, hensyn til bier, fisk etc.
Miljøstyrelsen tager stilling til de ansøgninger, der indsendes.
Kun de anerkendte midler må anvendes.
Hvis man vil have anderkendt salt, eddikesyre eller andre kemikalier, skal der indsendes ansøgning herom.
Så vil man undersøge de miljømæssige forhold vedrørende konsekvenserne klor i eddikesyre, som udvasken meget let.
Klor er negatriv ladet og tager et andet postivit ladet næringsstof med sig ned i grundvandet.
Kommunerne bruger ikke salt til bekæmpelse af ukrudt - men til smeltning af is/sne. Det er lovligt.
Saltet medfører desværre at en del vegetation ødelægges.
Natrium i salt ødelægger jordens struktur jfr. skader ved oversvømmelse af saltvand.

BAM er et nedbrydningsprodukt af et midler Prefix/Casaron - et totalmiddel mod planter.
Det blev forbudt i landbruget i 1982, men landbruget har ikke anvendt midlet til nogen afgrøde, da
Prefix jo dræber al vegetation.
Stoffet blev ikke forbudt før i 1996, da haveejere, kommuner, amter, staten (DSB) anvendte Prefix i store mængder.
DSB var skylden i forureningen i Ejstrupholm for en del år siden.
BAM er egentlig et ganske harmløst stof, men må ikke være i drikkevandet. Omkring 90 % af de pesticidrester, der
findes i drikkevandet er BAM.
Som I kan se er det ikke landbruget, der står for forureningen af drikkevandet, men bl.a. haveejerne, der i årenes løb har anvendt store mængder Prefix for at fjerne græstotterne mellem fliserne - i en koncentration, der sikkert var langtr større end der stod på brugsanvisningen?
PS. Af de 12 hyppigste fund af pesticidrester i drikkevand, stammer kun et par stykker fra midler, der er anvendt af landbruget. Det ene er forresten udfaset.
(de næsthyppigste fund er atraziner, som også er totalukrudtsmidler.)

Mvh
2603ph

Godkendelse af svar
Fra : vagn2901

Dato : 07-08-05 22:52

Tak for svaret pbp_et.