/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Sigma 28-300mm, eller hvilket objektiv?
Fra : Bkrak
Vist : 1031 gange
100 point
Dato : 10-10-02 23:30

Hej

Jeg har en Canon EOS 500 (med standard 28-80mm), og er nu på jagt efter et nyt objektiv. Jeg er amatør (på 3. år) og eksperimenterer primært med landskabs- og nærbilleder. Derudover er jeg familiens fotograf til festlige lejligheder.

I dag har jeg kigget på en Sigma 28-300mm hos JapanPhoto til 3500,- Egentlig var jeg kun på jagt efter en 28-135mm, som de havde til 2500,- men da jeg så den anden blev jeg mere i tvivl, da jeg er vild med nærbilleder af naturen...

Er der nogen der har konkrete erfaringer med Sigmas 28-300mm? Er den pengene værd? Og er forskellen på 135 og 300mm de 1000kr ekstra værd?

Tak for et hurtigt svar....

Venligst
Bjarne

Accepteret svar
Fra : bba

Modtaget 110 point
Dato : 10-10-02 23:44

Hej Bjarne

Som amatør fotograf selv kan jeg ikke anbefale det store, da jeg selv har erhvervet mig en tilsvarende linse.
Du skal kigge godt efter diameteren i objektivet samt glasset. Det har stor betydning for lyset, det siger
sig selv at jo større diameter jo mere lys og dermed mulighed for bedre og mere klare billeder.

Hvis du vælger den kraftige linse op til 300 vil jeg ligeledes anbefale ent stativ, da det hurtigt bliver svært at holde stille.

Håber at du kan bruge rådene til noget...

Mvh, Brian Birkedal Andersen

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 10-10-02 23:50

Hej Bjarne

Jeg har længe brugt sigma optikker til min cannon - og er meget glad for dem. De er efter min mening, lige så gode som cannons originale. I hvert fald når vi taler skarphed og den slags. Dog skal jeg fortælle dig at de er en smule tungere end cannon optikket som er tilsvarende. Det gør også at de er lidt langsommere hvis du vælger at bruge autofokus. Jeg er som sagt godt tilfreds med mine sigma optikker.
hvis du på nogen måde vil tage noget der tilnærmelsesvist kan minde om nærbilleder, så er den de ekstra 1000,- værd.
dog er der ingen macro, så du skal bruge zoomfaktoren. Det er ellers et super optik til landskaber, dyrefoto osv.
til sidst en indskudt sidebemærkning om at sigma optikket 28-300mm ikke duer til festfotografering. Hvis festfoto er primært for dig, ville jeg nok vælge 28-135mm.
Men du kan næsten ikke undgå at blive glad for et sigma optik.

vh
dorthe

Kommentar
Fra : Bkrak

Dato : 10-10-02 23:55

Men er du tilfreds med din linse?
Giver den kvalitetstab? Jeg ved den kræver mere lys, men har du oplevet bøvl med kvaliteten på billederne pga objektivet?

Jeg har læst flere tests på nettet, der ikke giver den mange rosende ord, mens jeg kan finde delte meninger her på kandu.dk...

Sælgeren i JapanPhoto, der selv er ivrig fotograf roser den til skyerne (hvilket gør mig mere mistænkelig end overbevist)

Det jeg tænker mest på er hvorvidt den store spændvidde går ud over kvaliteten på billederne...

Venligst
Bjarne

Kommentar
Fra : Bkrak

Dato : 11-10-02 00:01

Festfotografering er dog kun ved specielle lejligheder. Hvad er årsagen til at den ikke egner sig til det?

Nu har jeg som sagt en standard 28-80 i forvejen, men vil der være stor forskel på billeder taget ved eks. 35mm, hvis man bruger forskellige objektiver?

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 11-10-02 00:11

Hej igen Bjarne

nej jeg har ikke oplevet kvalitetstab på billederne pga optikket.
noget af det der kendetegner sigmaoptikkerne er netop "glasset" og fremstillinsmetode og miljø, som er meget godt.
spændvidden er ikke det der går ud over billederne. Kun hvis du ikke kan holde den stille.
Hvis din forhandler roser den så meget, så bed om lov til at teste den. Evt. bare på gaden udenfor.
Tag så nogle billeder med forskellig brændvidde, lukketid osv. Og er det Japan Foto kan du ha dem i løbet af en time.
Det vil gi dig mulighed for at se ved selvsyn, om det jeg siger holder vand.
Du kan også lige tag et kig på Sigma's hjemmeside og se noget om fremstillingen af optikket. Jeg har selv solgt vældigt mange sigma optikker. (er "gammel" fotohandler også) og jeg har altid oplevet tilfredshed.
De minuser der er ved optikket i forhold til cannon eks. er at den er lidt tungere og lidt langsommere, ellers er den helt på højde.
Men jeg tilslutter mig til ideen om et stativ til specielle motiver. Jeg bruger det ikke ofte selv, men kan godt se at den vil være en hjælp i visse situationer.

vh
dorthe

Kommentar
Fra : bba

Dato : 11-10-02 00:24

Hej Igen

Kvaliteten er ringereved brug af de mere langtrækkende objektiver, men der er mange
faktorer der spiller ind, lys, fokus, filmhastighed, at holde det hele stille.

Det lyder som om at det du skal have er noget lidt mere sjovt end dit standard objektiv,
men stadig til samme motiver altså fester, lidt natur m.v. og her er det vigtigt at vælge et allround
objektiv, da man jo ikke lige render rundt og skifter obj, under hele familiefesten.
300 zoomen vil absolut veje og fylde mere, jeg jeg personligt errøget tilbage til mit oprindelige
std. objektiv, så mit råd er 135mm og ja der er stor forskel på 28 og 35 specialt indendørs da du får
meget mindre ud af stuen, du skulle måske vælge et objektiv der går længere ned og få hele familien
med på billederne, jeg har sådanne et og syntes at det er vældigt sjovt, men det er priserne også.

/BBA

Kommentar
Fra : Bkrak

Dato : 11-10-02 00:32

Det primære formål med at købe det nye objektiv vil være natur og effekt-billeder. Jeg har både stativ og ekstern flash, så mht lys og det at holde kameraet stille tror jeg at jeg er dækket ind.

Men der er en lille ting jeg ikke helt har forstået endnu:
Hvis jeg tager et billede med samme brændvidde men med forskellige objektiver, vil der så være forskel på kvaliteten?
Dvs. hvis jeg har et motiv der er bedst ved en brændvidde på eks. 35mm, er der så forskel på om jeg bruger en 28-80mm frem for 28-300mm? (begge indstillet til 35mm)

Kommentar
Fra : bba

Dato : 11-10-02 00:41

Hej

Jeg tror ikke at du kan se forskel med det blotte øje, men diameteren på objektivet
kan have indflydelse mht. lys 52mm eller 46mm eller andet, jo større diameter jo mere lys.
men hvis de er ens i diameter (læs på linsen) vil du ikke kunne se forskel.

/BBA

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-10-02 22:32

> Hej
>
> Jeg har en Canon EOS 500 (med standard 28-80mm), og er nu på jagt efter
> et nyt objektiv. Jeg er amatør (på 3. år) og eksperimenterer primært med
> landskabs- og nærbilleder. Derudover er jeg familiens fotograf til
> festlige lejligheder.
>
> I dag har jeg kigget på en Sigma 28-300mm hos JapanPhoto til 3500,-
> Egentlig var jeg kun på jagt efter en 28-135mm, som de havde til 2500,-
> men da jeg så den anden blev jeg mere i tvivl, da jeg er vild med
> nærbilleder af naturen...
>
> Er der nogen der har konkrete erfaringer med Sigmas 28-300mm? Er den
> pengene værd? Og er forskellen på 135 og 300mm de 1000kr ekstra værd?
>
> Tak for et hurtigt svar....
>
> Venligst
> Bjarne
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"

kig evt her
http://www.photodo.com/nav/prodindex.html
mvh max

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-10-02 22:59

Hej
Jeg har en Sigma 28-300mm til mit Nikon-kamera. Jeg er godt tilfreds med
den, og den tegner skarpt på alle brændvidder. Mange vil sikkert anbefale at
bruge objektiver med faste brændvidder i stedet, og det giver ganske givet
et bedre resultat, men hvis du har brug for en virkelig god all-round linse,
så er Sigma'en svaret.
Hvis du ikke er bange for at handle i udlandet via internet, så prøv lige
dem her i Tyskland:
http://www.foto-walser.com/
Jeg købte min Sigma 28-300 hos dem for 279 ?, og de er hurtige og effektive.
Eneste minus er at udenlandske kunder endnu kan handle med Visa-kort, så man
er nødt til at bruge bankoverførsel(dyrt) eller sende kontanter.

hilsen
Per

"Bkrak" <Bkrak.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:eamp9.90349$Qk5.4114038@news010.worldonline.dk...
> Hej
>
> Jeg har en Canon EOS 500 (med standard 28-80mm), og er nu på jagt efter
> et nyt objektiv. Jeg er amatør (på 3. år) og eksperimenterer primært med
> landskabs- og nærbilleder. Derudover er jeg familiens fotograf til
> festlige lejligheder.
>
> I dag har jeg kigget på en Sigma 28-300mm hos JapanPhoto til 3500,-
> Egentlig var jeg kun på jagt efter en 28-135mm, som de havde til 2500,-
> men da jeg så den anden blev jeg mere i tvivl, da jeg er vild med
> nærbilleder af naturen...
>
> Er der nogen der har konkrete erfaringer med Sigmas 28-300mm? Er den
> pengene værd? Og er forskellen på 135 og 300mm de 1000kr ekstra værd?
>
> Tak for et hurtigt svar....
>
> Venligst
> Bjarne
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-10-02 23:00

Det var 279 euro
Per

"Per" <ondeaage@galnet.dk> skrev i en meddelelse
news:ao4t5d$835$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
> Hej
> Jeg har en Sigma 28-300mm til mit Nikon-kamera. Jeg er godt tilfreds med
> den, og den tegner skarpt på alle brændvidder. Mange vil sikkert anbefale
at
> bruge objektiver med faste brændvidder i stedet, og det giver ganske givet
> et bedre resultat, men hvis du har brug for en virkelig god all-round
linse,
> så er Sigma'en svaret.
> Hvis du ikke er bange for at handle i udlandet via internet, så prøv lige
> dem her i Tyskland:
> http://www.foto-walser.com/
> Jeg købte min Sigma 28-300 hos dem for 279 ?, og de er hurtige og
effektive.
> Eneste minus er at udenlandske kunder endnu kan handle med Visa-kort, så
man
> er nødt til at bruge bankoverførsel(dyrt) eller sende kontanter.
>
> hilsen
> Per
>
> "Bkrak" <Bkrak.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:eamp9.90349$Qk5.4114038@news010.worldonline.dk...
> > Hej
> >
> > Jeg har en Canon EOS 500 (med standard 28-80mm), og er nu på jagt efter
> > et nyt objektiv. Jeg er amatør (på 3. år) og eksperimenterer primært med
> > landskabs- og nærbilleder. Derudover er jeg familiens fotograf til
> > festlige lejligheder.
> >
> > I dag har jeg kigget på en Sigma 28-300mm hos JapanPhoto til 3500,-
> > Egentlig var jeg kun på jagt efter en 28-135mm, som de havde til 2500,-
> > men da jeg så den anden blev jeg mere i tvivl, da jeg er vild med
> > nærbilleder af naturen...
> >
> > Er der nogen der har konkrete erfaringer med Sigmas 28-300mm? Er den
> > pengene værd? Og er forskellen på 135 og 300mm de 1000kr ekstra værd?
> >
> > Tak for et hurtigt svar....
> >
> > Venligst
> > Bjarne
> >
> > --
> > Leveret af:
> > http://www.kandu.dk/
> > "Vejen til en hurtig løsning"
> >
>

Kommentar
Fra : Bkrak

Dato : 11-10-02 00:59

...Allerførst tak fordi I gider bruge tid på at svare her i disse nattetimer...

>max
Jeg har kigget lidt på siden, og umiddelbart virker test-resultaterne ikke ligefrem til at være alt for positive... Hvordan skal man forholde sig til dem?

>Per
Tak for det forslag! Den var værd at overveje... Køb via nettet generer mig ikke, men kan det ikke give probelemer med garanti, reperation osv? Mon det er muligt at presse forhandleren (næsten tilsvarende) i pris i stedet?

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 11-10-02 01:11

Hej Bjarne!

Jeg er selv en ivrig amatørfotograf. Jeg har haft alm. Canon 35mm; men skiftede for mange år til Nikon, det betød også udskiftning af linser m.v. Om man er til Canon / Nikon eller øvrige er en smagssag, jeg var meget glad for mit Canon; men ville prøve noget andet.

For 2 år siden gik et af mine objektiver i stykker et 80-200 Beston zoom, og manglede nu et alternativ. Jeg undersøgte markedet om kom frem til, at jeg ville have et zoom-objektiv eks. 80-300. Det blev dog ikke et nyt objektiv men et digitalt kamera med stor zoom, som jeg selvfølgelig måtte betale meget mere for; men det valg har jeg ikke fortrudt.

Dette er ikke skrevet, for at du skal skifte til digitalt, fordi der er mange overvejelser man skal gøre, nej jeg skriver dette for at anbefale dig den større zomm-linse.

Hvis der er noget i vejen med dit nuværende 28-80 mm objektiv, og det er derfor, at du vil have et nyt objektiv, ja så ville jeg da overveje 28-135 mm; men ellers så ville jeg da langt foretrække et objektiv med større zoom, fordi forskellen fra 80 til 135 er mærkbar men ikke stor; derimod er forskellen fra 80 til 300 mm kolosal, og så kan du jo bruge det nye objektiv fortrinsvis til natur- og landskabsbilleder og dit nuværende objektiv fortrinsvis til familie.

Som tidligere anført så spørg forhandleren om nogle prøvebilleder, og om du evt. selv må tage nogle fåør endeligt køb.

Via dette link kan du læse mere om Sigma objektiver m.m., der er også nogle eksempler:
http://www.sigma-imaging-uk.com/a_pages/lenses.htm

Som tidligere beskrevet kan det være nødvendigt med et stativ ved fuld zoom; men det kommer an på motiv og lysforhold m.v., og er efter min mening ikke et must.

Mvh
Bjarne H

Kommentar
Fra : pan2

Dato : 11-10-02 05:26

jeg syntes bestemt at du skal tage den 28-300 mm når det er naturfotos du snakker om, den kan med en teleconverter, mellemring ell nærlinse også bruges til nogle fine markrooptagelser
Per

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-10-02 09:05

Hej Bjarne

Jeg har en gang prøvet et 28-300 fra Sigma på mit Canon 500 og jeg var ikke
overbevist over kvaliteten. Det bedste jeg kan anbefale dig er at prøve
objektivet. Tag dit Camera med ned i butikken og spørg om du ikke kan teste
det. Tag det med ud på gaden og skud en film med de motiver du vil tage og
se filmen bagefter. Så kan du altid beslutte dig.

Min erfaring er, at det er begrænset hvad du få af billedekvalitet, når du
vælger et Zoom objektiv med så stort en spænd.

Mht. prisen, så er det altid en del dyrere at handle i DK. Hos
http://www.technikdirekt.de , hvor du kan betale med Visa, kan du det samme
objektiv for ca. 2100 Dkr (275 Euro) plus porto (100-150 Dkr.). Men så har
du selvfølgelig ikke mulighed for at teste det inden du køber det.

VH
Per

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-10-02 09:33

"Per" skrev d. 10-10-02 22:59 dette indlæg :
> Hej
> Jeg har en Sigma 28-300mm til mit Nikon-kamera. Jeg er godt tilfreds
med
> den, og den tegner skarpt på alle brændvidder. Mange vil sikkert
anbefale at
> bruge objektiver med faste brændvidder i stedet, og det giver ganske
givet
> et bedre resultat, men hvis du har brug for en virkelig god all-round
linse,
> så er Sigma'en svaret.
> Hvis du ikke er bange for at handle i udlandet via internet, så prøv
lige
> dem her i Tyskland:
> http://www.foto-walser.com/
> Jeg købte min Sigma 28-300 hos dem for 279 ?, og de er hurtige og
effektive.
> Eneste minus er at udenlandske kunder endnu kan handle med Visa-kort,
så man
> er nødt til at bruge bankoverførsel(dyrt) eller sende kontanter.
>
> hilsen
> Per

Hvad er korteste afstand du kan stille skarpt på ?

Jeg kan huske for nogle år siden, hvor kun 2. version af Tamrons 28-200
var brugbar i denne disciplin - de øvrige 28-200 - deriblandt Sigma -
krævede 1,5 - 2m som minimum, og det er ikke altid brugbart. Det er
forhåbentlig forbedret siden ?!?

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"

Kommentar
Fra : Bkrak

Dato : 11-10-02 13:08

Nu er kvalitet også et definitionsspørgsmål... En proffessionel vil have det bedste af det bedste, mens jeg som amatør er tilfreds med et "godt resultat". (Kan I se min pointe?)

Som Per nævner er det et allround objektiv jeg er på jagt efter...

Spørgsmålet er bare om Sigmas 28-300mm er et godt allround objektiv for de penge (3500,-)
- Hvis man kigger på danske priser...

Jeg synes ikke at jeg fik helt svar på mit tidligere spørgsmål og fest-fotografering...
Er der nogle der vil kommentere hvorfor en 28-300 ikke egner sig godt til dette? (Er det kun et spørgsmål om vægt, eller er der kvalitetsmæssige forskelle?)

Venligst
Bjarne

(Jeg tror jeg går ned og afprøver den hos forhandleren senere i eftermiddag (Køber den hvis jeg er tilfreds)... Gode råd i den forbindelse er også velkomne!)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-10-02 15:39

Specifikationerne siger, at grænsen for at stille skarpt er 90 cm, men mine
erfaringer siger ca. 1 m
hilsen
Per

"KASO" <KASO.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:DTvp9.92614$Qk5.4166635@news010.worldonline.dk...
> "Per" skrev d. 10-10-02 22:59 dette indlæg :
> > Hej
> > Jeg har en Sigma 28-300mm til mit Nikon-kamera. Jeg er godt tilfreds
> med
> > den, og den tegner skarpt på alle brændvidder. Mange vil sikkert
> anbefale at
> > bruge objektiver med faste brændvidder i stedet, og det giver ganske
> givet
> > et bedre resultat, men hvis du har brug for en virkelig god all-round
> linse,
> > så er Sigma'en svaret.
> > Hvis du ikke er bange for at handle i udlandet via internet, så prøv
> lige
> > dem her i Tyskland:
> > http://www.foto-walser.com/
> > Jeg købte min Sigma 28-300 hos dem for 279 ?, og de er hurtige og
> effektive.
> > Eneste minus er at udenlandske kunder endnu kan handle med Visa-kort,
> så man
> > er nødt til at bruge bankoverførsel(dyrt) eller sende kontanter.
> >
> > hilsen
> > Per
>
> Hvad er korteste afstand du kan stille skarpt på ?
>
> Jeg kan huske for nogle år siden, hvor kun 2. version af Tamrons 28-200
> var brugbar i denne disciplin - de øvrige 28-200 - deriblandt Sigma -
> krævede 1,5 - 2m som minimum, og det er ikke altid brugbart. Det er
> forhåbentlig forbedret siden ?!?
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Bkrak

Dato : 11-10-02 21:08

Jeg siger mange tak til alle der har svaret!

Jeg har købt optikket, og afprøvet det! Det gav et forbløffende resultat! Skarphed og dybde var perfekt! Det er kram!

Kan klart anbefale andre brugere af kandu.dk at købe en sigma 28-300mm!

Ærgeligt at jeg ikke kan fordele mine 100 point til flere af jer... Men håber at kandu.dk får det indført en dag.

Venligst
Bjarne