/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Pudsning/lakering af træ
Fra : Jimmy17
Vist : 1389 gange
50 point
Dato : 27-07-05 10:43

Hvordan får jeg nemmest 1-2 mm træ af et stykke ujævnt træ?
Tager lang tid med en rystepudser, hvad er der ellers af muligheder.

Hvordan kan man behandle og/eller lakere træet bagefter, så det giver det flotteste resultat??

På forhånd tak

Accepteret svar
Fra : classic26

Modtaget 60 point
Dato : 27-07-05 11:11

En båndpudser er en mulighed, da den tar noget mere af gangen end en rystepudser, ellers en høvl, enten elhøvl eller ved simpel håndkraft.

Lidt afhængig af hvad træet skal bruges til,,,er der stort slid, bliver det påvirket af madvarer m.m. kan det enten behandles/mættes med sæbespåner, ludbehandles eller lakeres med enten klar lak,eller f.eks. ludfarvet lak.(læs brugsanvisningen,,,slib let mellem laklagene)

mvh steen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-07-05 12:07

Du kan også bruge en rasp. Dette er dog kun anbefalelsesværdigt, hvis det drejer sig om et mindre stykke. En høvl er nok letteste løsning, som classic26 er inde på.

Hvis det er ædeltræ som f.eks. mahogni eller palisander kunne du jo polere det, i stedet for lakering. Det er tidskrævende, men giver et smukt resultat.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ujbv

Dato : 27-07-05 12:15

Hvad er det for et stykke træ - hvad skal det evt. bruges til?

Jeg har bla. fået ordnet mit trappegelænder - slebet og fleregange-lakeret med original møbellak ved at henvende mig til en møbelfabrikant i området for en omgang fredagsøl til de ansatte. Måske var det et tip/løsning du ku overveje hvis det er et større stk. træ? Ellers har du vist fået nogle gode tips allerede kan jeg se.

mvh ujbv

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 27-07-05 14:58

Det er bare noget billigt træ, jeg havde købt til "træning" om man så må sige.
Det drejer sig om et par kvadratmeter i alt, så ikke det helt store.

Kommentar
Fra : fooler

Dato : 27-07-05 16:06

Så ta du og øv dig med en rystepudser korn 40 / 60 og efterslib med en korn 200, så giver du det en gang lak, når den er hærdet, så mellemsliber du lakken, det betyder du pudser det blanke af lakken indtil den fremstår mat, så giver du det en ny gang lak, og så fremdeles alt efter hvor meget lak du vil øve dig med.

Godkendelse af svar
Fra : Jimmy17

Dato : 27-07-05 18:38

Tak for svaret classic26.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 27-07-05 18:39

> Fooler

Problemet med træet er at det tager for lang tid at slibe træet pænt fra jeg har købt det til jeg kan behandle det.