/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
trægulv og gulvvarme
Fra : vaxen
Vist : 2714 gange
300 point
Dato : 26-07-05 20:51

Hej med jer!

I forbindelse med totalrenovering af vores badeværelse, kunne vi godt tænke os at skifte radiatoren ud med gulvvarme. Men... Under vores badeværelse er der fyrkælder - det vil sige, at der kun er et trægulv, der skiller rummene fra hinanden. Hvad gør man så? Og kan det i det hele taget lade sig gøre?

Meningen er, at der skal være klinker på gulvet i badeværelset, så derfor skal der vel lægges nogle vådrumsspånplader, som underlag for klinkerne.
Hvor meget er det nødvendigt at hæve gulvet? Og er det overhovedet lovligt at hæve et badeværelsesgulv over niveau i forhold til det tilstødende rum? (i dette tilfælde en mellemgang)

Og for de smarte og hurtige - vi ønsker gulvvarme til centralvarmeanlægget - ikke el-måtter

Venter spændt på svar

Vaxen

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 26-07-05 21:02

Hej, tror ikke du må hæve gulvet, bank hele gulvet op, og begynd fra bunden, og når du skriver vandvarme, tror jeg du skulle tale med Kommunen/Teknisk forvaltning, da jeg mener der skal ligge "vådrumsdampspærrer i gulvet" da der er "noget " nedenunder. og vægge.......
Eller skal du hæve alle dine installationer/ gulve,,, med XXX antal cm, hvad koster .-
Men kender ikke selv til DIT problem......
Men for ikke senere at komme til at hænge på, evetuelle skader på installationer, loft nedenunder bad.
Så ring til din Tekniske forvaltnig, de ved/burde vide alt om dit problem.
Lad være at begynde noget før,,,,,mit råd.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 26-07-05 21:05

Der skal vådrumsdampspærre på - men det er heldigvis det mindste af det

God ide at ringe til teknisk forvaltning. De må jo vide et eller andet.

Vaxen

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-07-05 21:06

Det er korrekt at der skal en vådrumsmembran ned og at i ikke må hæve gulvet over niveau, så det må i se om i kan løse på anden vis.
Man kan købe nogle aluplader der er beregnet til at klikke gulvspiralen ned i for på den måde at fordele varmen ud i gulvet, da træ jo ikke er den bedste varmeleder. På den måde føles gulvet varmt over det hele.
Få en snak med en vvs mand da det er lidt omstændigt, eller søg på nettet.
bla vvsgrossisten er forhandler

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 26-07-05 21:10

Og du skriver, at der er trægulve,,,,,,UHA.
Ring, det er billigere end totalt skadet loft i fyrrum, tror ikke forsikringen dækker her.
Står selv og skal lave nyt gulv på bad, men jeg har kun jord, nedenunder, så der er helt sikkert andre regler, men pas på, din forsikring skal kunne dække det du laver, altså skal det være lovlig, selvom du laver det selv, hvad JO er billigst, men står du på et tidspunkt, og skal sælge huset, SÅ kommer der muligtvis prob, da du JO skal stå inden for alle skulte installationer.
Kun et billigt råd
Mvh

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 26-07-05 21:11

Hmm... Det lyder... spændende.... og lidt omstændigt med den spiral. Der ligger jo de bærende bjælker, som er i niveau. De vil sige at disse aluplader, eller bare spiralen skal lægges imellem disse bjælker.... Jaaa... det er nok noget, vi må høre en prof om, der kan se det...

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 26-07-05 21:14

Uha smmx... Jeg har skam ikke tænkt mig at lave vvs-tingene selv. De indledende øvelser måske, men det andet har jeg ikke forstand til.
Og altid efter lovens bogstav - jeg skal ikke løbe ind i noget

Jeg er såmænd ude på at få en fornemmelse for, hvad og hvor meget, der skal til. Til dels for at få lavet et økonomisk overblik, men også for at blive lidt klog på, hvad der er praktisk muligt/umuligt. Har jeg gjort det, har jeg en godt grundlag, når jeg skal tale med vvs'eren som skal udføre arbejdet

Vaxen

Kommentar
Fra : Mad_Nuser

Dato : 26-07-05 21:14

Hej Vaxen
Når i laver gulvvarme under trægulv så må fremløbstemperaturen IKKE overstige 28-30 grader, for så tager gulvet skade.
man regulere temperaturen med en varmeshunt.
se eventuelt mere på http://www.billigvvs.dk/Varmesystemer/Gulvvarme

jeg arbejder med gulvvarmestyring ( trådløs ) ved Danfoss

mvh Mad-Nuser

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 26-07-05 21:16

Mad_nuser>> Når du nu formulere det på den måde : "Når i laver gulvvarme under trægulv" bliver jeg da lidt nysgerrig på, om man kan lave det nedefra?

Der er som sagt kun trægulvet imellem det ene og det andet rum. Det er ikke isoleret eller noget som helst...

Vaxen

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-07-05 21:16

Hallo hallo og rolig nu med jeres bekymringer.. Har netop afsluttet et nybyggeri til min chef (de har jo penge nok), hvor der blev lagt 300M2 gulvvarme i slanger under trægulv, med førnævnte måde, så det skal i såmænd ikke være bange for. Det er fuld lovligt og ingen ko på isen.

Derfor mit råd. Tag en snak med en vvs mand. Der må være en i kender lidt der kan give jer nogle gode råd

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 26-07-05 21:17

Det værste er nok, at du vil have rør i gulvet, hvis de springer på grund af dårlig opførelse af selve opbyngingen, og giver vand/fugtskader, så er du virkelig på den, da, de/forsikringen altid forlanger en byggetilladelse/godkendelse af forandringer "går jeg meget ud fra" ....før de vil godkende noget somhelst....i din forsikring, og det skal vel dækkes, under vandskader.
Men Teknisk forvaltning............
Mvh

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 26-07-05 21:19

Well well Fijala - vi kender ikke rigtig nogen... Derfor hører jeg mig lidt frem her

Og det går fint indtil videre. Projektet er langt fra på skinner endnu, så jeg venter lidt med at kontakte vvs' eren.. Med mindre jeg liiige kan snige spørgsmålene ind, når han forhåbentlig snart kommer og sætter vores nye halmfyr ind. (om banken vil )

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 26-07-05 21:21

smxxx>>> Så vidt jeg lige kan regne ud, så kommer vandrørene til at ligge under det eksisterende trægulv. Det vil sige, at kommer der brud på de rør, vi vandet fosse ned i fyrrummet - og det er indrettet til at tage i mod vand
Det er højst isoleringen, vi kommer til at ærge os over at skulle lave om..

Vaxen

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 310 point
Dato : 26-07-05 21:22

I skal jo selvfølgelig brække de gamle gulvbrædder op og få lang alulpader ned med spiral inden i læpgger de nye vådrumsspånplader så er det hele jo ikke så svært. Derefter skal vådrumsmembranen jo så smøres på og husk nu 10 cm på ad væggen.

Bagefter kan man jo så isoleret nedefra med ligeså meget man ønsker.

Vaxen var det ikke også dig der skulle have biobrændselfyr, for så kunne i jo få en snak med den vvsmand der skulle komme til jer med det. Det kunne jo være det lige var noget han var ekspert i

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-07-05 21:24

Det er da vist noget af et projekt i har gang i. I har vel ikke vundet i lotto eller er i også nødt til at låne jer fra det ligesom alle os andre

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 26-07-05 21:25

Hvor er det skønt, at du får det til at lyde så ukompliceret Fijala

Nu nævner du selv membranen og de ti centimeter - det får mig til at spørge: Den skal vel påsmøres overalt, hvor den kan komme i kontakt med vand ikke sandt? Altså også på vådrumsgipsen, som kommer til at støde til brusekabinen og omkring håndvasken?

Og jow, det var mig med fyret - jeg håber at en vvs'er vil bære over med mig og mine spørgsmål

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 26-07-05 21:27

Nix - endnu ingen lottogevinst - den kommer på lørdag. 29 mill vil varme

Nææ, det er såmænd en låneomlægning og så et lille ekstra lån oven i hatten... Lige som alle jer andre

Vaxen

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 26-07-05 21:27

Nu, du skriver gulvvarme, over fyr,,, var det så ikke en IDE med en blæser, der transporter overskudsvarmen, om vinteren op i badeværelset, billig varme/ gratis gennem/udluftning.
Mvh

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 26-07-05 21:31

smxxx>> Fyrrummet er i det store hele ikke i brug - der står et gammelt oliefyr, som vi har brugt i nødsituationer. Det kommende fyr, vi får, står - lige som vores nuværende - i en udebygning.
Så der er desværre ikke meget overskudsvarme at hente der

Vaxen

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 26-07-05 21:34

Bruger selv ide`n fra min brændeovn, og ud i køkkenet, med en udluftsningsventilator, men kan også købes i hele sæt i byggemarkeder..
Et godt råd mere....
Mvh

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 26-07-05 21:35

Sådant er det, når man ikke får mail fra kandu,,,,,,,,,sorry,,,,,,meningen var god nok.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-07-05 21:36

Jo du har ret vaxen. I selve brusekabinen skal vådrumsmembranen smøres helt til loftet og selvfølgelig på gulvet. Der fåes nogle strimler som bruges i alle hjørner for at forhindre sprækkedannelser med tiden. Måden det bliver gjort på er at bruge en lille malerulle og smørre membranen på og så rulle strimlen med i når det stadig er klæbrigt for så igen at give det hele et lag mere når det første er tørt, altså 2 lag overalt. Der kan også fået et helt stykke til gulvet i brusekabinen, emn om det er nødvendigt er en vudreingssag fra gang til gang.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 26-07-05 21:36

Meningen er helt fin!! Og tro mig, jeg tager i mod alle god ideer - af dem bliver der jo til sidst skabt en herlig helhed

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 26-07-05 21:41

uhh, det er gode svar jeg får her

Så derfor det ultimative: prisleje - badeværelset er ca. 12 kvm - hvad kan det koste i materialer. Her snakker jeg kun vvs-tingene. Altså de der fikse aluplader, spiral og hvad der ellers måtte tilhøre af rør, omløbere og andre dingenoter

Vaxen

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 26-07-05 21:47

Ja ikke...........men......
Tag og snak med ovennævte,,,,,,,,,,,og din forsikring, da den skal virke, mens du bor der, og hvis du sælger,,,,,,,,,,,,hej......og god dag,,,,,hvor er det rart, at høre, at man/råd kan bruges til viderebrug, mange ville have tænkt UP deres,,,,,, gider ikke andre sprog, da jeg taler DK,,,,,,,,tak.
Håber du får et vand/godkendt bad.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-07-05 22:11

Prisen er jeg ked af at regne ud, men her kan du fx. se de famøse plader

http://www.vvs-grossisten.dk/gulvvarme/page5.html

Her lidt om gulvvarme

http://www.vvs-grossisten.dk/gulvvarme/

Og det hele kan købes her

http://www.vvs-grossisten.dk/

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-07-05 22:15

Her er der lidt om blandesløjfen som Mad_Nuser nævnte, eller en lignende, for dette er også en god ting

http://www.vvs-grossisten.dk/gulvvarme/page6.html

Så mangler i bare spabadet til de ømme nakkemuskler når i er færdige med det nye bade værelse.
(jeg ville egentlig have fundet et med guldhaner og det hele, men kunne ikke lige finde et.

Held og lykke

Fijala

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 26-07-05 22:17

Tusind tak for det Fijala! Du har været til stor hjælp!

Og i to andre - jeg opretter et lille spørgsmål til jer - Fijala får de gode point her for de rigtig gode svar - og i andre for gode tilføjelser

Godkendelse af svar
Fra : vaxen

Dato : 26-07-05 22:18

Tak for svaret Fijala.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-07-05 22:23

Tak for snakken og held og lykke.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 26-07-05 22:25

Tak tak