/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Lave cd med billeder opdelt i mapper
Fra : Fijala
Vist : 440 gange
100 point
Dato : 26-07-05 20:00

Jeg fik lige et spørgsmål som jeg ikke kunne svare på.
Jeg har en svoger som vil lave en cd med billeder af sine kære børn. De skal ligge i forskellige mapper. Fx. - Sommer - Tivoli osv. Den skal så afspilles på en dvd afspiller. På den måde slipper han for at fremkalde en bunke billeder. Det er hans svigermor der skal have cd-en. Han har så købt en billig dvd afspiller til hende, der kan afspille alt, mere eller mindre.
Hvordan skal han lave cden så dvd afspilleren også kan vise mapperne og er det overhovedet muligt. Han har ikke alverdens smarte programmer undtagen Nero 5.5 og han skal ikke guides ud i at hente en masse programmer til at gøre det med.

XP Pro med SP2

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 110 point
Dato : 26-07-05 20:22

Du skal samle hvert billedserie som et slideshow (det kan nero)

Disse slideshows skal så brændes (også nero)

Nu vil man kunne vælge hvilket man vil se.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-07-05 20:24

Powerpoint er også en mulighed, men så kan de nok ikke ses på en DVD - kun på komputer.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-07-05 20:27

Ja men nu har jeg ikke lige Nero 5.5. hvilken menu skal han vælge deri for at lave slideshows.

ps. forøvrigt tror jeg ikke mit PCTV kort det virker da jeg nu har prøvet alt muligt.

Kommentar
Fra : litko

Dato : 26-07-05 20:34

Hvis den omtalte DVD-afspiller kan afspille alt kan den vel også vise .JPG-billeder. Når en CD med billedfiler indlægges vises på skærmen til venstre en oversigt over mapper på CD'en og når en mappe er valgt vises filerne til højre. Ved tryk på 'Start' genererer den automatisk et slideshow over filerne i mappen. Man behøver altså ikke at lade Nero generere slideshowet; kopier blot alle filer til CD'en som almindelige .JPG-filer.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-07-05 20:38

Jeg er lige hoppet over på en gammel pc hvor netop Nero 5.5 er på. Men jeg synes ikke lige jeg kan finde slideshowet. Jeg går ud fra at han skal lave cden som en videocd

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-07-05 20:39

Korrekt - men så skal de blive i hvert sit bibliotek.....

Muligheden med slideshow står der når nero bliver åbnet - sikkert under film....

Selv bruger jeg Nero6 men den anden kan også.....

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-07-05 20:43

litko

undskyld men jeg så ikke lige dit indslag.
Vil det sige at han bare kan lave de forskellige mapper med billeder som han nu lyster og så bare brænde dem over på en cd så går det hele af sig selv. Og jå dvd afspilleren kan afspille jpg filer

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-07-05 21:00

Er lige ved at afprøve litkos tip, men nu spørgen den om jeg vil lave det til en HIGH MAT cd ?????

Jeg er altså ikke for skrap til dette og skal jeg forklare det videre er jeg nødt til at få lidt mere at vide

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-07-05 21:17

Hvis din svoger har Nero, ved han vel også hvordan den bruges.
Du skal blot bruge Nero Burning Rom og trække bibliotekerne over......

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-07-05 21:19

Alternativt kan det laves flot med menuer og alt muligt andet, men det kræver andre programmer og det ville du jo ikke.

Godkendelse af svar
Fra : Fijala

Dato : 26-07-05 21:46

Tak for svaret refi.

Jeg har lige afprøvet litkos tip men det kunne ikke afspilles på min datters dvd, og den kan godt afspille jpg.
Han kan selv få lov til at rode med det , da som du siger at når han har nero må han da også kunne finde ud af at bruge det.

Ellers tak for hjælpen begge, jeg blev da også lidt klogere

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-07-05 21:49

Takker - men slideshows kan godt laves i 5,5 og så er det ingen sag at lægge dem på cd/dvd

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-07-05 22:00

Jeg sidder lige med ham i telefonen og har lige smidt denne tråd til ham på mail, så nu vil han selv prøve.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 27-07-05 13:15

Nu da jeg har ferie kunne jeg ikke lige lade være med at prøve igen.

Det virkede når jeg brugte nero og lavede det som en alm. datacd. Hvorfor det ikke virkede med Xps indbyggede brænder ved jeg ikke. Men billederne kom frem på afspilleren som mapperne og jeg kunne gå ind i dem enkeltvis, faktisk som litko sagde, så egentlig var det ham der skulle have haft pointene, men jeg laver lige en tråd til ham.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-07-05 13:22

Ja - det er det samme der sker - bare en anden metode....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-07-05 13:26

Slet dit spørgsmål til "litko"

Han/hun kan ikke modtage pointene da han/hun ikke er superbruger.

Men derfor kan du jo godt takke ham/hende ved at lave et til f. eks. 1 point - resten kan alligevel ikke bruges...

Blot til orientering...