/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Ribsgelé
Fra : PrivateDK
Vist : 7690 gange
100 point
Dato : 26-07-05 16:55

Jeg har en tutti frutti og en dynge ribs.
Er der nogen der har en opskrift på ribsgelé?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-07-05 17:04

Skyllede ribs (gerne med stilke) kommes i en gryde , heri MEGET LIDT vand ( = 4 l. ribsbær/ca. 1 dl. vand). Koges forsigtigt ud. Der kan efterfyldes med flere ribs efterhånden som ribsene koges ud.

1 l. saft
1 kg sukker

Saften bringes i kog og skummes, gryden flyttes fra varmen og sukker røres i til det er opløst, sættes på varmen igen. Koges forsigtigt i 20 min. Skummes jævnligt. Geleprøve = sidste dråbe skal være lang og sej.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 26-07-05 17:11

Den fandt jeg også, men det er ikke med en tutti frutti

Accepteret svar
Fra : grethes

Modtaget 110 point
Dato : 26-07-05 17:11

1 kg knapt modne ribs.
Til hver liter saft: 1 kg melis, 1/4 tsk. Atamonpulver eller 1/2 tsk. flydende Atamon.
Saften bringes i kog, tilsættes sukkeret og koges sagte 5-8 min. til saften hænger i seje dråber fra skeen. Geleen skummes, tilsættes Atamon og hældes i gelekopper, der bindes til dagen efter.

Før saften koges med sukkeret er det klogt at lave en gelèprøve. Man blander 1 spsk. gelésaft med 1 spsk sprit i et glas. Hvis blandingen gelèterer i løbet af få minutter, kan saften koges til gelè med sukker.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-07-05 17:14

mormors gamle opskrift:
2 Dele vredet ribssaft og 1 del vand blandes. Til 1 Pund af blandingen tages 1 Pund sukker - det koges med lidt Vanille og skummes godt.

Godkendelse af svar
Fra : PrivateDK

Dato : 26-07-05 17:16

Tak for svaret grethes.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-07-05 17:19

hmm - tutti frutti er i mine øjne is - så hvad mener du så - du spørger jo efter ribsgele opskriften ???

Kommentar
Fra : grethes

Dato : 26-07-05 17:21

Selv tak, og held og lykke med geleen. Jeg har lavet masser af gele, hvor saften er kogt af i saftkoger, med godt resultat. Men nu køber jeg det færdig.

Kommentar
Fra : grethes

Dato : 26-07-05 17:23

Til miritdk. En tutti frutti er en saftkoger.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-07-05 17:27

filans til navn på sådan en grethes - hvor filan skulle jeg nu også vide det fra - i grækenland er det en is - og det er det jo også herhjemme blandt meget andet slik - og så har jeg søreme en gammel melodi der også hedder sådan

kigger lige ud om der er regn på vej

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 26-07-05 17:31

Ups, det burde jeg nok lige have skrevet, sorry.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-07-05 17:33

Kommentar
Fra : grethes

Dato : 26-07-05 18:58

miritdk! trutti frutti/saftkoger er måske kun noget vi "Jyder" kender.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-07-05 19:20

Jeg laver gele af snart alt.

Jeg tager frugt: hindbær, eller ribs, eller solbær, eller brombær, eller æbler, eller??

Jeg skyller frugten og putter den i en skål i mikroovnen. Mikroer til frugten er sprængt. lader det rende gennem et dørslag, en stofpose på et stativ. Måler saftmængden: Er der en liter, tilsætter jeg 1 kilo sukker og koger til sukkeret er opløst, plus lidt længere. Fjerner skummet fra overfladen og hælder saften på geleglas, altså glas, der ikke er højere end de er brede, og ikke for store... Kaviarglas er f.eks. gode.

Vigtigt er det, at frugten har et højt indhold af naturligt pektin. Det vil sige, at geleen skal laves samme dag, man plukker frugten. Og man skal plukke umoden frugt med, for de har højere indhold end fuldmoden frugt. Hindbær kommer jeg nogle håndfulde grønne stikkelsbær, eller knapt modne ribs med i. Det giver samtidig noget mere syrlighed til de søde bær.

Sukkeret virker samtidig konserverende, så jeg nøjes med at skylle glassene i atamon-opløsning..

Lige nu står der hindbær- og stikkelsbærgele og køler af i køkkenet...