/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
bliklegetøjsskib
Fra : lham
Vist : 881 gange
50 point
Dato : 26-07-05 06:14

for ca 50 år siden kunne man i legetøjsbutikker købe et ca 15 cm langt blikskib som kunne tøffe rundt i badekarret når man satte en stump tændt stearinly ind i "kahytten" den osede og tøffede afsted- er der nogen der ved om de kan fåes evt andre steder hvor man kan spørge

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-07-05 07:49

Alt bliklegetøj er sjældent idag. Grunden til det, er at blik ikke er et specielt holdbart materiale. Meget af det der blev produceret, blev "leget" i stykker af børn. Hvis du vil se bliklegetøj, skal du på museum. F.eks. Legoland. De har et af verdens største Museér med legetøj.
Hvis du ønsker at købe bliklegetøj, skal du være heldig og et skib som du taler om, kan koste mellem 500 og 4500 kr. afhængig af stand. En original æske bidrager også væsentligt til prisen. Der findes Legetøjsforhandlere hvor du kan bestille skibet, men det bliver dyrt. Du må søge på nettet og finde tingene der, det kan være en privat sælger eller et auktionshus. Men under alle omstændigheder, skal du ikke regne med at det bliver billigt.

Hvis det kun drejer sig om legetøj til din søn/datter, så find noget mere moderne. Det er billigere, som du kan høre/læse så er det andet både dyrt og lidt af en videnskab. Hilsen Arne

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 50 point
Dato : 26-07-05 08:27

Du tænker garanteret på POP-POP både.De kom frem for Ca. 100 år siden og var populære, indtil plastiklegetøj kom frem.
Ja de findes i dag!! der er nogle der genoptaget produktionene, og ham her har dem:
http://www.leif-o-hobby.dk/shop/
Han sender gerne, hvis du ikke lige bor i nærheden. Prisen er ganske rimelig fra Kr. 65,00 og op.
De findes under både/dampbåde.

God fornøjelse.

MVH

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-07-05 09:23

viskinge - NEJ de findes IKKE idag (andet end på museer og dyre auktioner). Det er noget vrøvl du siger. Der findes nogle moderne efterligninger i andre materialer og de kan bruges som legetøj, men det var jo også det jeg sagde.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 26-07-05 11:37

I "gamle" dage lavede man dem altså selv...og det kan man stadig gøre:

http://www.sloejd-kbh.dk/tema/skibe/damp.htm

God fornøjelse

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 26-07-05 11:40
Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 26-07-05 12:14

Hej arne.jakobsen
Jeg fulgte linket....hmm og for mig at se er det små både i blik efter gamle modeller . Det er meget sjældent at producerer "gamle" ting, men ganske gode efterligninger....æhhh Hvad havde du egentligt forstillet dig??
Du kan måske ikke finde rundt på siden . Skriv pop i søgefeltet

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 26-07-05 13:57

ØHH Arne.
Nu ved jeg ikke, om du ikke kan finde dem på den link, jeg angav. Her står faktisk at de laves på de gamle maskiner, på samme måde som for mange år siden. Men du kan måske ikke læse???
Jeg har set dem ude ved Lief, og de er lavet i blik!!! De ligner fulstændigt noget der rykket ud af en legetøjsbutik for 40-60 år siden.

MVH

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-07-05 15:48

viskinge -> Undskyld, jeg fulgte ikke dit link. Der laves altså stadig bliklegetøj. Dyb forundring og overraskelse!!!!!

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 26-07-05 20:26

Hej Viskinge
Skønt link.
Det ligger nu under foretrukne "gaveideer".
KH Metteto

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-07-05 20:46

iham

Hvis du nu får et sådant skib, så må du ikke bruge fyrfadslys. Det kan blive meget farligt.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 27-07-05 08:10

metteto: er der noget specielt du er på udkig efter, som feks. blikting?

MVH

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 29-07-05 06:22

Tak for svaret viskinge.
Det var lige det jeg skulle bruge -2 skibe er allerede afsejlet leif -o-hobby