/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
ATA /ATAPI og SATA harddisk
Fra : Myns
Vist : 870 gange
350 point
Dato : 25-07-05 19:03

[hør] Hjælp Hjælp Hjælp!!!!!
Er der nogen derude på nettet der kan hjælpe mig. Jeg har 4 harddiske. 3 SATA harddiske og 1 ATA/ATAPI harddisk. Der er kabler til begge typer. Jeg kan kun få computeren til at se de 3 SATA harddiske. Hvordan løser jeg mit problem. På forhånd tak
myns

Kommentar
Fra : Mad_Nuser

Dato : 25-07-05 20:13

har du undersøgt hvordan di bios er opsat ?
såvit jeg husker skal du enable SATA i bios

mvh Mad-Nuser

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-07-05 20:18

Jeg ville også gå i bios og se hvad der enablet / auto
Din ata er vel sat som master selvom du har den som evt, lager.
Har du sat dine SATA til raid

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 25-07-05 20:39

hej Der er ikke nogen problemer med Sata harddiskene kun ATA harddisken alle er sat til auto. Hva' mere du (Eyvind) med raid.
myns

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-07-05 22:20

Raid er harddiske i serie / paralelt / fordelt.
Der er både fordele og ulemper med raid.
Jeg spørger fordi mange sætter 3 Sata HD som raid i et eller andet system.

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 25-07-05 22:23

Hej Eyvind.
Hvor kan jeg se om om er sat til RAID
myns

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-07-05 22:29

Raid er noget du vælger at gøre under indstallationen - så hvis du har indstalleret er den nok ikke sat til raid.

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 25-07-05 22:44

hvordan får jeg den så sat til RAID uden at formaterer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-07-05 22:51

Det kan man ikke.
Raid skal laves inden formatringen
Formateringen ligger "ovenpå" raidsystemet.

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 25-07-05 22:59

Hvad skal jeg så gøre for at få min ATA harddisk til at virke

Kommentar
Fra : dk

Dato : 25-07-05 23:11

hejsa
er det en komplet ny install du skal gøre ??
samt er det XP du vil installere ??

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 25-07-05 23:32

Hej dk.
Jeg tror du har misforstået mig eller osse har jeg ikke udtrykt mig rigtig. Jeg har installeret XP, men sat en ekstra harddisk i, som jeg ikke kan få computeren til at se. Det er en ATA Harddisk. Desuden har jeg 3 SATA harddiske som virker.
myns

Kommentar
Fra : dk

Dato : 25-07-05 23:47

oki, jeg havde misforstået dig.........
kan din bios se disken ? hvis ikke skal du som Eyvind skriver sætte i bios til enabled eller auto
under "standard setup"

hvilket motherboard er det ?? type / model

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 26-07-05 00:12

Bios kan ikke se disken, kun de tre andre SATA diske. I biosen står der Primary IDE Master [none], Primary IDE Slave [none]. De står alle til Auto. Jeg tror nok det er Asus Motherboard ID 03/10/2005-NF-CK804-A8NE-FM-00. Jeg ved ikke om du kan bruge det til noget
myns

Kommentar
Fra : dk

Dato : 26-07-05 00:38

oki så har du fundet fejlen " biosen står der Primary IDE Master [none]"
eller står der noget udfor primary slave og second master/slave ??
hvis de alle 4 står til none, check da om du har sat jumper korrekt på disken (master)
og du udfor [none] ændre dem til auto hvis det er muligt

ja det er de rigtige motherboard oplysninger, jeg checker det lige op i morgen

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 30-07-05 13:35

[hør]

Jeg har en ekstern boks med IDE stik. Er der nogen der ved om man kan købe en et stik så man kan sætter en SATA disk i boksen. På forhånd tak.
myns

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 30-07-05 18:31

Jeg forhøjer point.
myns

Accepteret svar
Fra : JensT

Modtaget 350 point
Dato : 30-07-05 20:47

Hej Myns, Nej så vidt jeg kan se er der endnu ikke nogen extern SATA til ide eller USB/FireWire.
Der er lavet en swapbox Sata interface -> Ide(ATA)(PATA Parallel ATA) harddisk..:
http://www.cremax.com/mb123-pata.htm

Til dit hovedspørgsmål.. Virker din IDE harddisk i en anden maskine?
Hvis den gør, så skal du arbejde med bios for IDE-0 porten - AUTO indstillingen bør kunne redde situationen.. Vender kablet korrekt? røs strube mod pin1 på bundkortet og mod strømstikken på disken.

Hvis den ikke virker og du har data på den som du skal have fat i... så: www.diskhelp.dk

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 30-07-05 20:50

røs strube = rød stribe -
strømstikken = strømstikket

pokkers så skævt det tastatur står

Kommentar
Fra : dk

Dato : 31-07-05 10:06

mig bekendt, kan det ikke lade sig gøre, fordi både data og strømkabel ikke er ens

Godkendelse af svar
Fra : Myns

Dato : 01-01-06 04:25

Tak for svaret JensT.