/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvor mange kvm på overetagen?
Fra : kpm10
Vist : 1661 gange
100 point
Dato : 10-10-02 16:07

Hej

I mit hus er der på den u udnyttede overetage meget skrå vægge, hvad er det bygningsreglementet siger omrkring hvor højt der skal være til loftet for at man kan tælle det med som "efektive" kvm?

håber i kan hjælpe!

kpm10

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 10-10-02 16:13

simpelt, der skal måles derfra hvor der er et meter. alt det gulvareal hvor der er en meter til loft eller skrå vægge skal tælles med...

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-10-02 20:04

> I mit hus er der på den u udnyttede overetage meget skrå vægge, hvad er
> det bygningsreglementet siger omrkring hvor højt der skal være til
> loftet for at man kan tælle det med som "efektive" kvm?

Åårh! Jeg er i tvivl om det er 1,5 eller 1,2.
1,5 er min favorit.

Dejligt svar ik'!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-10-02 06:21

skal være mindst 2,5m over mindst 3,5m2. I selvstændig rum skal have vindue.

"Kim Bjoern Nielsen" <fornavn.efternavn@pjat.dk> wrote in message
news:3da5cf36$0$3357$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > I mit hus er der på den u udnyttede overetage meget skrå vægge, hvad er
> > det bygningsreglementet siger omrkring hvor højt der skal være til
> > loftet for at man kan tælle det med som "efektive" kvm?
>
> Åårh! Jeg er i tvivl om det er 1,5 eller 1,2.
> 1,5 er min favorit.
>
> Dejligt svar ik'!
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-10-02 06:34

"kpm10" <kpm10.news@kandu.dk> wrote in message
news:QGfp9.89865$Qk5.4056335@news010.worldonline.dk...
> Hej
>
> I mit hus er der på den u udnyttede overetage meget skrå vægge, hvad er
> det bygningsreglementet siger omrkring hvor højt der skal være til
> loftet for at man kan tælle det med som "efektive" kvm?
>
Jeg spurgte en mand fra forsikrings-selskabet, da han kiggede hytten
igennem, for at se om det var noget han gad forsikre. Og hans svar var, at
arealet beregnes for den del, hvor der er mindst 1 meter fra gulvet, og til
den _udvendige_
tagbeklædning. Dvs, at fed isolering ikke trækker fra i arealet. Præcis hvor
du vælger at lave din skunkvæg er med andre ord ligegyldigt for
areal-opmålingen - men selvfølgelig ikke for den praktiske anvendelse af
rummet
Men som sagt.... jeg har det kun fra forsikringsmanden.

--

Vh Anja

Accepteret svar
Fra : rcn

Modtaget 100 point
Dato : 11-10-02 08:49

I bygningsreglementet for småhuse af 15. sep. 1998 er det angivet i Bilag A.2.2.3 Stk. 5.
Etagearealet måles i et plan bestemt af overside af færdigt gulv til ydersiden af de begrænsede ydervægge med følgende afvigelser:
a. I udnyttelige tagetager medregnes det areal, der i et vandret plan 1,5 m over færdigt gulv ligger inden for planets skæring med tagbeklædningens udvendige side.

Det betyder, at forsikringsmanden er helt galt på den! Fed isolering tæller med!

I følge bygningsreglementet er der i øvrigt ikke noget der hedder effektive kvm.

Håber det er svar nok, ellers skriv igen.
Rikke

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-10-02 08:08

Den Fri, 11 Oct 2002 skrev Anja B.:

>
> "kpm10" <kpm10.news@kandu.dk> wrote in message
> news:QGfp9.89865$Qk5.4056335@news010.worldonline.dk...
> > Hej
> >
> > I mit hus er der på den u udnyttede overetage meget skrå vægge,
> > hvad er det bygningsreglementet siger omrkring hvor højt der skal
> > være til loftet for at man kan tælle det med som "efektive" kvm?
> >
> Jeg spurgte en mand fra forsikrings-selskabet, da han kiggede
> hytten igennem, for at se om det var noget han gad forsikre. Og
> hans svar var, at arealet beregnes for den del, hvor der er mindst
> 1 meter fra gulvet, og til den _udvendige_ tagbeklædning. Dvs, at
> fed isolering ikke trækker fra i arealet. Præcis hvor du vælger at
> lave din skunkvæg er med andre ord ligegyldigt for areal-opmålingen
> - men selvfølgelig ikke for den praktiske anvendelse af rummet
> Men som sagt.... jeg har det kun fra forsikringsmanden.

Det tal der oplyses til BBR er 1.5 fra færdigt gulv til udvendig
tagbeklædning. Se evt.

<http://www.odense.dk/odense/gfx.nsf/Files/
2-bma-jbd-BBR-Vejledning.pdf/$file/BBR-Vejledning.pdf>

for en glimrende vejledning i opmåling af BBR areal.

Hvad der så står i bygningsreglementet ved jeg ikke

mvh
Jeppe

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-10-02 18:15

"Jeppe N. Madsen" <jeppenm@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad der så står i bygningsreglementet ved jeg ikke

Der står det samme. 1,5 meter til udvendig skæring med tagfladen.

Mvh - Martin

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-10-02 06:39

"Martin Christiansen" <mc@city.invalid> wrote in message
news:aoc9mc$1ph4$1@news.cybercity.dk...
>
> "Jeppe N. Madsen" <jeppenm@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> > Hvad der så står i bygningsreglementet ved jeg ikke
>
> Der står det samme. 1,5 meter til udvendig skæring med tagfladen.
>
OK... så er jeg nok 0.5 meter overforsikret
Jeg må strax! klage, og så får jeg en masse penge tilbage, og så skal jeg i
byggemarked, og så..... yes!!

--

Vh Anja

Godkendelse af svar
Fra : kpm10

Dato : 14-10-02 11:14

Takker...