/ Forside/ Interesser / Fritid / Sport / Spørgsmål
10  Klaudi 1810
Judo eller Jiu-Jitsu?
Fra : Dirty_joker
Vist : 620 gange
100 point
Dato : 25-07-05 14:48

Til Hvad er bedst til at forsvare sig med, men hvor man samtidig kunne tage fat i en der måske går "AMOK"?

Judo eller Jiu-Jitsu?
Nogen der har gået til nogle af disse ting?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-07-05 14:50

Jiu-Jitsu er ren forsvarsteknink, og man lærer at takle en der går "Amok" i Judo er der også en del kamptræning

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 25-07-05 15:00

Nordsted

Judo er i lige så høj grad en forsvarsteknik, faktisk kan ingen af dem bruges til angreb, når det så er sagt skal jeg også er kende at mit kendskab til jiu-jitsu ikke er særlig stort, men under alle omstændigheder er det ikke noget der skal bruges andre steder end under kontrollerede forhold, faktisk er det strafbart at bruge sine teknikekr udenfor dojoen

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 25-07-05 15:03

Jeg har gået en del år til Judo, og har da lært at "forsvare" mig

Min erfaring med folk der går amok, er at uanset hva teknik eller kampsport man nu har gået til, så er det bedst at holde sig væk fra sådanne folk...

Hvis det så af en eller anden årsag, er sådan at man ikke kan holde sig væk,så har jeg hørt fra en ordentlig tamp af en kickboxing trænende udsmider:"Hvis der kommer sådan et par speedhoveder der ikke fatter hvornår de burde være gået i gulvet, så ska de bare vendes med ryggen til, og så klemmes lidt.Så slapper de mere af...??!!??

Ellers er det vel ordensmagtens opgave at oprette ro og orden.....

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 25-07-05 15:13

jeg har gået til jiu-hitsu i flere år, vi lærte ikke angrebsteknik overhovedet, det gjorde man på judoholdene, vi lærte også at vi ikke måtte bruge det, sådan for at fører os frem, det var KUN i selvforsvar, og selvfølgelig måtte vi så bruge det. Hvis jeg ikke havde gået til jiu-jitsu ville jeg ikke ane hvordan jeg skulle smide et par speedhoveder i gulvet, men det ved jeg så nu (ikke om jeg ved om jeg kunne, men det giver noget mere selvtillid, at tro på man kan, når man går på en mørk gade) og HVIS jeg kom ud for noget truende, ville jeg ikke tøve et sekund på at bruge det jeg har lært.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-07-05 16:14

Jiu jitsu er baseret på forsvars og angrebsteknik. (Ju-Jitsu Fighting)
Judo er baseret på forsvars og angrebsteknik.

Det japanske undervisningsministerium opfordrer skoler og lærere til at bruge Kodokan judo i stedet for ju-jutsu.

Fra denne side: http://www.dju.dk/

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-07-05 23:19

Når spørgsmålet lyder "kunne tage fat i en der måske går "AMOK"? "

Kan vi så ikke blive enige om at der IKKE er behov for angreb? Den der går AMOK vil selv angribe og så er enhver forsvarsteknik god nok. Judo eller hvad, er totalt ligegyldigt. Det drejer sig om at benytte AMOK's egne kræfter til at få ham/hende under kontrol og holde fast. Det er ALLE forsvarsteknikker egnede til. I øvrigt er det vigtigste ved enhver teknik at opbygge en selvtillid hos udøveren, der gør ham/hende i stand til at se en trussel i øjnene UDEN at panikke. Uden denne selvkontrol(sikkerhed), KAN man ikke benytte sig af andre indlærte teknikker. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-07-05 23:48

P.S.: Kandu's Email-server har været i Udu det meste af dagen, så hvis I ikke synes I får de responser I burde få, er det derfor. I må selv følge med på jeres profil-side, der kan I se alle de tråde som I er involveret i. Tryk F5 engang imellem, så kan I se om der er kommet nye kommentarer. Vil I også vide om der kommer nye spørgsmål eller tips så hedder det Seneste 25. Hilsen AJ

Jeg HAR skrevet til dem og fortalt dem om problemet, så det skulle komme igang igen.

Godkendelse af svar
Fra : Dirty_joker

Dato : 29-07-05 12:54

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-07-05 13:18

Selv tak, pøj pøj med sporten, den giver god kondi og for håbentlig selvtillid i en given situation, men gid du aldrig må få brug for det

Kommentar
Fra : Dirty_joker

Dato : 01-08-05 13:31

Nordsted1-->>

Ja vold er noget møg.
Men man er næsten nød til at kunne forsvare sig i dagens verden.