/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Neglesvamp
Fra : den_nysgerrige
Vist : 30055 gange
27 point
Dato : 25-07-05 14:41

Jeg har med interesse læst om den alternative behandling af neglesvamp, og jeg har også læst mig frem til, at nogen med succes har fået deres neglesvamp væk ved brug af Atamon.
Skal tåen og neglen i et slags Atamon fodbad, eller skal man duppe Atamon på negl og tå ??
Jeg kan se, det er en behandling, der skal foretages to gange dagligt, men hvor længe går der, inden man kan se om Atamonkuren virker ?
Jeg kan læse mig frem til, at det er en langvarig behandling, men jeg vil gerne prøve Atamon, inden jeg bruger flere tusinde kroner på en kur, som min læge siger har en lille helbredelsesprocent. Så er det altså lidt billigere med en flaske Atamon til 10 kr., hvad enten den kur enten virker eller ikke virker.

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 37 point
Dato : 25-07-05 14:52

Det er rigtig, at det er en meget virksom kur med Atamon - men inden du går i gang, skal du være opmærksom på en forhøjet risiko for allergi overfor atamon, når det bruges så koncentreret. Og allergi overfor atamon er også allergi overfor alt, der indeholder det. Og det er meget!
Vælger du alligevel at bruge atamon, kan du påsmøre det med en vatpind to gange om dagen.

Den bedste løsning er, at holde dig fra hvidt brød, hvidt sukker og kaffe i en måneds tid. Så vil du opleve, at den nye negl, der vokser ud, er pæn og helt fri for svamp. I mine øjne langt den bedste løsning for din krop

Vaxen

Kommentar
Fra : amdam

Dato : 25-07-05 14:56

Jeg har hørt lægen Carsten Vagn Hansen sige i radioen , at man skal have fjernet tåneglene, hvis neglesvampen ikke skal komme igen.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 25-07-05 14:58

Det er slet ikke nødvendigt... Hvis man holder sig lidt i skindet med hensyn til indtagelse af sukker efter den skrappere kur, kommer det ikke igen.

Vaxen

Kommentar
Fra : den_nysgerrige

Dato : 25-07-05 15:01

Vaxen, det med det hvide sukker kan jeg sagtens undvære, men kaffen det er en umulighed

Skal neglen godt nok fjernes inden Atamonkuren ? av av av

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-07-05 15:01

kig ind på
www.neglesvamp.dk

Kommentar
Fra : den_nysgerrige

Dato : 25-07-05 15:09

Ja Miritdk men som skrevet i mit indlæg vil jeg IKKE starte med den behandling, da den koster flere tusinde kroner, jeg HAR besluttet mig for at bruge Atamon kuren.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 25-07-05 15:12

Jeg bøvlede selv med neglesvamp.
Min storetå negl så godt smadret ud, og jeg begyndte af få noget skør hud imellem tæerne som revnede.
Jeg fik lavet et skrab fra min fod, som blev analyseret, hvor efter jeg fik en recept på fluconazol, som er piller man spiser i 3 uger.

Efter de 3 uger, var huden imellem tæerne blevet rigtig pæn og det gjorde ikke ondt mere.
Neglen var ikke helt pæn, men som det nævnes skal neglen ikke fjerne, men den skal vokse ud af sig selv.
Atamon kuren tja.... Atamon er et konservering middel som specielt bruges i levnedsmiddelindustrien, til marmelade m.m.

Jeg kan undre mig over at folk som går op i hvad de putter i munden og som er skeptiske over for E-nr ikke har noget imod at smøre kroppen/tæerne) ind i en koncentreret E-nr ????
Atamon består af 2 forskellige konserveringsmidler.

Men om ikke andet kan jeg meget varmt anbefale fluconazol, der er ingen crem eller fedtede salver som man skal smøre sig med flere gange om dagen, bare en pille om dagen.
Det koster jo godt nok lidt.
Men ikke mere end hvad det koster at tage hele familien på Jensen bøfhus én gang, så hvis man springer det besøg over er der til en svampekur.

Held og lykke med tæerne/neglene

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 25-07-05 15:12

Nej, neglen skal ikke fjernes først. Du påfører bare atamonen. Men men... Hvis du ikke forandrer dit sukkerforbrug, vil svampen helt sikkert komme igen. Så under alle omstændigheder skal du skære kraftigt ned på det.
Hvis du ikke kan undvære kaffen, så tag ALT hvidt brød og ALT sukker væk fra din kost samtidig med, at du smører med atamon. På den måde angriber du sagen fra to fronter. Bagefter skal du bevare et lavt sukkerforbrug - ellers er resten spild af energi.

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 25-07-05 15:17

Fordelen ved atamon er, at man ikke behøver at involvere hele kroppen, som man gør, når man går i tabletbehandling. Disse skrappe svampedræbende midler påvirker leveren, så personligt ville jeg også gå langt for at undgå dette.
Jeg havde nu heller ikke valgt atamonen - men derimod sukker-diæten, som jo fjerner årsagen til svampen

Vaxen

Kommentar
Fra : moneymaker

Dato : 25-07-05 15:24

Jamen Vaxen jeg skrev jo også at det med sukkeret IKKE var noget problem. Jeg bruger IKKE ret meget sukker i forvejen.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 25-07-05 15:35

Jamen så bliver det ikke så svært. Det handler om at nærlæse varedeklarationer i en måneds tid - der er nemlig sukker i meget mere, end man sådan lige forestiller sig. Det samme gælder for det hvide mel, som også er overalt. (og så måske liiige napper en kop kaffe eller to færre end du plejer )
Desuden skal du være opmærksom på frugtsukker. Meget modne frugter er ikke godt i denne forbindelse - eller de sødeste frugter - banan, melon, osv.

Så springer du ud i det, ønsker jeg dig held og lykke med projektet.

Vaxen

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 25-07-05 16:38

Citat
Fra : moneymaker Dato : 25-07-05 15:24

Jamen Vaxen jeg skrev jo også at det med sukkeret IKKE var noget problem. Jeg bruger IKKE ret meget sukker i forvejen.

Øhh nej, det skrev du nu ikke moneymaker! - Det gjorde derimod den_nysgerrige

Men bortset fra det, så er det allerførste du skal gøre, at gå til hudlæge for at få taget et skrab.
Som Thullin er inde på, så er det muligt, at en svampekur kan virke kostbar, men det er nu en gang den mest effektive løsning - idet atamon ikke virker på de svampe, der langt hyppigst forårsager neglesvamp (dermatofyter, som er årsag til neglesvamp i mere end 90% af tilfældene).

Taget herfra: http://www.netdoktor.dk/brevkasser/arkiv/200463.htm
**************************************

Fandt også lige et par praktiske på nedenstående link.

http://www.bionordic.dk/indhold/sygdom/andre/svamp.html#negl

Citat
PRAKTISKE RÅD

1. For at undgå svamp bør den personlige hygiejne være høj.

2. Anbring kålblade omkring halsen. Varm eksempelvis hvidkålsblade op og placerer dem omkring halsen om natten.

3. Undgå at låne andres sko, tøj, håndklæder eller andet.

4. Brug badetøfler hvis du bader hvor mange andre bader.

Råd nummer 2?! - Gider du give en beskrivelse, samt et før og efter billede, hvis du forsøger dig med kålbladene?! thi hi
***************************************

Læge Casten Vagn Hansen siger:

Citat
Det bedste og mest effektive middel, jeg kender, er at få fjernet neglen helt, og derefter pensle dagligt med et svampedræbende middel, indtil neglen er vokset helt ud igen.

Taget herfra: http://www.dsgnet.dk/Sites/artsym/Neglesvamp01.asp
***********************************

Farmaceut Mette Rasmussen fortæller:

Citat
Svampe kan generelt ikke lide surt miljø, og derfor kan man forebygge svampeangreb og bekæmpe lettere svampeinfektioner på huden med Atamon og eddike, da vi her har at gøre med svage syrer.

Taget herfra:
http://www.apoteket.dk/servlet/apoteket/spoergapoteket/spoergsmaalogsvar?id=8595&amcatid=24&amid=2&cx=740

Personligt ville jeg betænke mig på at anvende atamon. Hvorfor i bestræbelse på at spare et par håndører - udsætte sig selv for en efterfølgende gang eksem?!

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 25-07-05 16:52

Hej

Jeg kender ikke til Atamon-kuren, men jeg synes at der er en væsentlig ting som din læge ikke har fortalt dig. Ja, det er korrekt at kuren mod neglesvamp koster et par tusinde, men netop den høje pris gør at du får tilskud. Jeg "slap" således med at betale 400 kr. hvilket ikke er en helt uvæsentlig pointe. Dog stadig dyrere end Atamon.

Held og lykke.

AMP

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-07-05 21:02

Min hund har neglesvamp, så jeg læser lige med...
Jeg har dyppet hendes poter i atamon daglig i en måneds tid nu, og det har hjulpet på potesvampen, men neglene er stadig ikke pæne. Hun spiser hverken sukker, hvidt brød eller moden frugt.. ---Joo, de sidste dage er hun begyndt at spise hindbær..

Måske skulle jeg forsøge med eddike.....

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 25-07-05 21:36

Birgitta>> hehe... Ja, der er vist ikke noget at komme efter rent kostmæssigt... Måske hun skulle skære ned på de hindbær

Har du tjekket om det nye negl, der vokser ud, ser pænere ud? Den gamle negl forandrer sig jo ikke, så resultatet af behandlingen kan først ses, når den nye negl er kommet ud....

Vaxen

Godkendelse af svar
Fra : den_nysgerrige

Dato : 25-07-05 21:56

Tak for svaret vaxen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-07-05 14:11

Nååh, har været ude af cirkulation de sidste dage på grund af manglende mail fra kandu... vaxen, neglen er pæn nok i spidsen, men misfarvet helt inde ved roden.. Dyrlægen kan ikke rigtig hjælpe...

Kommentar
Fra : Boltzmann

Dato : 30-09-08 09:23

Det er godt nok et sent indlæg til denne sag, men lad mig fortælle: For ca. fire år siden fik jeg et voldsom udbrud af neglesvamp og kort efter at jeg havde brugt Lamisil til lidt over 3000 kroner (!!!) startede hele sagen forfra , på min pegefingernegl. I desperation tog jeg Atamonen frem og smurte fingeren ind i det flere gange om dagen med det resultat at jeg kunne registrere en heling af huden omkring neglen i et helt andet tempo end jeg havde set ved Lamisil. Så fire år efter, for tre uger siden startede min pegefinger forfra. Jeg skar en finger af en éngangs latexhandske kom et par dråber Atamon i den og trak den over fingeren, resultatet var at to dage efter var alle symptomer på angrebet forsvunden. Huden af fingeren tog ikke skade af det, men ved brug af Lamisilen kunne det øverste hudlag ikke reddes !! Lamisil kan være hård ved nyrene når det indtages som tabletter, jeg tvivler på at Atamonen på fingeren kan skade mig mere end ret giftige medikamenter der kun har begrænset virkning. Derudover findes Atamonets grundstof i naturen i form af Benzoesyre. Personligt kan jeg derfor kun anbefale "Atamonkuren", og man skal jo ikke drikke det.

Kommentar
Fra : qasper

Dato : 24-05-12 06:33

Der er meget information om neglesvamp her http://navlen.dk/neglesvamp/