/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
At 'galpe' - fyns udtryk?
Fra : acilia
Vist : 1799 gange
50 point
Dato : 25-07-05 09:55

Kaere alle - I vil maaske kunne huske at jeg tidligere spurgte om I kendte udtrykket at 'skraeme' - nu er der igen et ord som jeg er nysgerrig efter at faa lidt af vide om.
At galpe! - er der nogen af jer der bruger ordet og ved hvor det stammer fra?

(det betyder mere eller mindre det samme som at skraeme..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-07-05 09:59

Min mor siger - hvis vi hoster - sikken du dog kan galpe, (jeg har aldrig set det skrevet før, så om det er det samme ord ved jeg ikke, men mon dog ikke), Dit andet ord - skraeme- har jeg ikke set/hørt/læst om

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-07-05 10:01

Hov glemte at fortælle, at min mor da hun var barn, var feriebarn på Fyn, så måske det er fynsk??

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-07-05 10:02

At galpe er et ældre udtryk

1 ældre = gø

(neds.) sige noget på en højrystet måde.

af fællesgermansk

Fra Nudansk Leksikon

Hilsen ans

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 60 point
Dato : 25-07-05 10:05
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-07-05 10:06

hey ans, du har ret, for det har jeg også hørt min mor sige om naboens hund, og hun siger det så også hvis vi hoster, både galpe og hoste

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-07-05 10:18

rigtigt med gø - hoste voldsomt dækker dog det udtryk bedst

når en eller anden galper op er det at sammenligne med en hund der gør voldsomt ( uden grund der er til at forstå)

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 25-07-05 11:11

Udtrykket er også blevet brugt om at hoste/gø i mit hjem - og det er ganske nordsjællansk med aner i det nordjyske og sønderjyske... Så ingen fynsk sammenhæng der

Vaxen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-07-05 11:15

Det bliver stadig brugt i det Nordvest Jydske sammen med mange af ordene fra ordbogen som ans linker til

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-07-05 11:29

Det er ikke et fynsk dialektord, men bruges i det meste af landet og er beslægtet med et gammelt tysk dialektord gelfen, der betyder at bjæffe, gø og blev især brugt når nogen råbte og skreg til hinanden.

Fra Nudansk Ordbog

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : acilia

Dato : 25-07-05 12:02

Nej hvor skaegt! - tak - jeg er inde og kigge paa det link du sender ans - hvor er det sjovt!

Dette har vaeret en alt andet end bovlam diskussion den har vaeret helt gebommerligt interessant - saa tak!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-07-05 12:05

Tak acilia

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 25-07-05 12:55

haha... Acilia - du forstår at tage ny viden i brug

Vaxen