/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Hjælp en kvinder der har fuget fliser!!!~
Fra : vridsgaard
Vist : 8532 gange
100 point
Dato : 24-07-05 22:38

Min mand og jeg har lagt glas-mosaikfliser i vores badeværelse og jeg har været den heldige vinder af at skulle fuge dem. Det var også sjovt i sig selv at skulle prøve og gøre, lige indtil min mand fandt ud af, at jeg ikke havde læst brugsforvirringen på fugemassen. Ups Jeg har fuget både brusekabinen og gulvet og det er blevet rigtig pænt, skal det lige siges, pånær at jeg kun har tørt den overskydende fugemasse overfladisk af med en våd svamp. Det har resulteret i, at en hel del fugemasse nu er udtørret på fliserne og er ikke til at få af. Jeg har prøvet af få det af med klinkerens, der skulle bruges til formålet, men der er så meget fugemasse på overalt, at den ikke er til at få af. Jeg har også prøvet af skrabe af med en hobbykniv, men det kan jo komme til at tage 100 år når det er mosaikfliser og et forholdsvis stort badeværelse det drejer sig om. Nogen forslag til kvinden, der nok holder sig væk fra "mandearbejde" fra nu af????

Hilsen Maja

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 24-07-05 22:55

prøv med saltsyre, 1 del saltsyre til 10 dele vand , lad det virke i ½ time
men pas på , DET AFGIVER MEGET FARLIGE DAMPE
virker det ikke er der kun tilbage at skrabe det af

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 24-07-05 23:05

Jeg aner ikke hva' du skal gøre ved dit problem....

Det skal så lige siges at der er masser af mænd der har gjort det samme

-Måske er de bare ikke så villige til at spørge om hjælp!!

Husk!

Hvis man aldrig laver noget, så laver man heller ikke nogen fejl

http://www.askalex.dk/artikler/artikel.php?selection=55&cid=14&id=3629

der står noget om fugeslør.... selv om det er noget tykt slør du har ku det være det ku løsne noget af det....

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 24-07-05 23:22

HEJ MICHAELMOESLUND

DET LYDER ALLIGEVEL TIL DU HAR FORSTAND PÅ FLISER, JEG HAR OGSÅ NOGLE SOM TRÆNGER TIL AT BLIVE FUGET, VAR DET IKKE LIGE ET JOB FOR DIG ???

KNUS
AG112

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 24-07-05 23:30

Hej Maja.

Pas på med saltsyre indendørs
..... som du også kan læse i michael´s link så angriber det både ledninger og alt andet inventar, især af metal - så vær yderst forsigtig med disse grove midler.
Desværre for dig er "knofedt" nok den enste brugbare løsning
Hobbykniven, en god skarp spartel - eller man kan også få sådan nogle skrabeknive, det er en holder hvor en af de "gammeldags" knivsblade til en hobbykniv sidder på tværs.
Hvis du til sidst vælger at give det hele en afvaskning med en syreopløsning, så skal du blande en meget svag opløsning, dvs max. 1 del syre til 12 - 15 dele vand.
Hvis du sluttelig vasker med denne opløsning kan du fjerne de sidste rester af såkaldt fugeslør. (Sørg for rigelig udluftning)
------------------------------
..... men desværre må du først i gang med en ordentlig gang skrabning ....

Når man fuger gulv skal det inden for et par timer være godt aftørret og afvasket, således at der kun er et svagt fugeslør tilbage - dette kan sagtens vaskes af selv dagen efter.

Held og lykke med det
mvh
<\\Benny

Kommentar
Fra : The_Evil_Bong

Dato : 25-07-05 01:58

Og husk nu..

ALTID: Syre i vand... og
ALDRIG: Vand i syre..

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 25-07-05 02:03

RIGTIGT Evil_Bong
Citat
En huskeregel:
Hæld aldrig vand i syre, det bliver snart af det "dyre"
men ser du syre i vand, tja det kan nok gå an.

godnat

<\\Benny

Accepteret svar
Fra : EazyOne

Modtaget 100 point
Dato : 25-07-05 02:10

Brug ikke saltsyre indendørs...

saltsyre == farvel stereoanlæg, PCere mm. Dampene afgives gennem lang tid til hele huset..

Eddikesyre er LIDT bedre..men jeg tror ikke du får held med det..

Afhængig af mosaikkernes overflade, kan du prøve med go´ gammeldags stål-uld, og go´ gammeldags knofedt..
Det bliver stadig ikke nemt.. men man skal jo heller ikke belønnes for at kvaje sig..

Prøv først på et lille område bag fx. døren, så du ikke ødelægger overfladen hvis den er blød..

MVH
EZ1

PS. prøv først med tørt ståluld... har selv haft held med samme problem med et granitgulv..(skynder jeg mig at indrømme!)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-07-05 08:33

Jeg ville bruge et stykke hårdt træ til at skrabe, og fliserens til den hinde som er tilbage.
Metal kan afsætte sig på flisen være svært at få af igen.

Kommentar
Fra : technic

Dato : 25-07-05 11:41

Du kan roligt bruge citronsyre, der ikke har lige så ubehagelig lugt som eddikesyre, men virker på samme måde og ellers Eyvinds metode evt suppleret med sammenkrøllet avispapir (der nok ville have virket bedre da fugemassen var våd).

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 25-07-05 12:50

Prøv de mindre farlige råd først, men du ender med at bruge saltsyre opløsning ca 1 til 10, kom ikke mere på end du kan styre det, det behøver ikke at virke ret længe, jeg vil næsten sige at du kan vaske det af med opløsningen, men pas på ikke at komme det metal og lignende

Kommentar
Fra : vridsgaard

Dato : 25-07-05 13:29

Hej alle sammen der har skrevet kommentarer

Jeg vil prøve mig frem med lidt af hvert I skriver og se, hvad der virker bedst. Dog vil jeg nok holde mig væk fra saltsyre - har ikke lyst til at lave mere ballade for mig selv end jeg allerede har gjort. Men tusind gange tak for alle jeres råd og kommentarer.

Kommentar
Fra : Else12

Dato : 31-07-05 14:30

Send spørgsmålet til rd@reeholm-bredahl.dk

Godkendelse af svar
Fra : vridsgaard

Dato : 03-08-05 08:42

Tak for svaret EazyOne. Det er lykkedes mig at få fugemassen af fliserne med din hjælp. Hilsen Maja