/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
rykkergebyr
Fra : syllemus
Vist : 449 gange
100 point
Dato : 24-07-05 11:44

Hvordan er reglerne vedr. rykkergebyrer. Jeg er efterhånden ret træt af at en del af mine kunder ikke betaler til tiden, de har 14 dage til at betale deres regning, og det synes jeg er en rimelig tid.
Jeg vil høre om det er i orden, at ved rykkerskrivelse vedr. for sen betaling pålægges et administrationsgebyr på 100 kr.

Accepteret svar
Fra : RyeJensen

Modtaget 110 point
Dato : 24-07-05 11:52

Du må sende dine kunder op til tre rykkere af 100 kroner, når der er 10 dage imellem. Det står i Renteloven § 9b.

Kommentar
Fra : Mad_Nuser

Dato : 24-07-05 11:53

det ved jeg ikke,
men hvad med at lade dem betale pr. efterkrav

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 24-07-05 11:58

Som RyeJensen skriver. Det er jo en god ide, at skrive det på regningen, eller et andet sted, således kunden kan læse sig til betingelserne, ellers kan det være svært i en evt. retsag.

MVH

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 24-07-05 11:59

Samtidig kan du jo kræve morarente på i øjeblikket 9,15%. Renten løber, såfremt betalingsdatoen er fastsat i forvejen, fra betalingsdagen. Ellers fra 30 dage efter der er fremsendt betalingsanmodning. Se renteloven §§ 3 og 5

Renteloven kan du finde her: http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20020074329

Jeg forudsætter i min besvarelse, at dine kuner er forbrugere.

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 24-07-05 12:10

Det er faste kunder jeg har, så der er ingen problemer med at de betaler, men mange af dem har bare den dårlige vane med at de først betaler en uge eller 14 dage efter betalingsfristen og det er møg irriterende.
Jeg påfører betingelserne på fakturaen.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-07-05 12:33

syllemus - det kan jo være det er pga det e 14 dage og måske ikke passer ind i deres kalender (pga pengemangel etc)
hvad med at sørge for en måneds kredit ( pr. første i måneden for eks) ??????

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-07-05 12:34

ps - der er jo også lige det - betaler kunden til tiden så ser du det først når evt overførsel fra bank eller post er gået ind hos dig

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 24-07-05 12:44

Du må maksimalt tage 100 kr. i rykkergebyr og der skal gives en betalingsfrist på mindst 10 dage. Ofte er det sådan med virksomheder, at de er fløjtende ligeglade med betalingsfristerne - de finder på deres egne. Det eneste du kan gøre er at gå i dialog med dem - hvis de vil have længere betalingsfrist, skal det jo afspejles i prisen, ikk?!

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 24-07-05 14:43

Nu ved jeg ikke om det er almideligt at have 14 dages betalingsfrist. I disse tider bruger man jo ofte at foretage alle betalinger den sidste dag i måneden eller netto kontant, så det kan jo have noget at gøre med, at det passer dårligt ind i betalernes rytme og derfor bliver glemt/ignoreret.

Hæv priserne lidt og vær ligeglad når pengene alligevel kommer.

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 24-07-05 16:12

ja, sæt prisen op og så kan du jo give rabat til dem, der tilmelder sig betalingsservice, hvis det som du siger, er faste kunder.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 24-07-05 18:16

Sætter han prisene op så handler kundene et annet sted. De er vel det at folk for løn den 1.
og er vant til at betale sine regninger da. Har Købmanden siste frist til at betale for.eks.den 20.så venter folk med at betale til den 1. for da har de fået løn.
alimak

Godkendelse af svar
Fra : syllemus

Dato : 24-07-05 22:37

Tak for svaret RyeJensen.