/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Schæfer besat af kat
Fra : eau
Vist : 595 gange
100 point
Dato : 23-07-05 22:54

Hej
Jeg har en schæferhvalp på 5 mdr.
For ca 2 uger siden opdagede hun en kat ude i vores have. Det var om aftenen.Den skulle selvfølgelig jagtes.
Nu er mit problem, at hver dag når mørket begynder at falde på,tror hun at katten er der.
Nu prøver hun at komme ud til den, og sidder og gør indtil jeg åbner døren og viser hende at der ikke er nogen kat i haven, og sådan går den halve nat. Selvom jeg prøver at aktivere hende på alle måder, er hun totalt fikseret på den ikke eksisterende kat.

Håber i kan hjælpe.
Eau

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 23-07-05 23:03

Prøv med et Nej, hvis hun har lært hvad det betyder. Ellers har du lejligheden til at lære hende det nu. Husk det er dig som bestemmer.
En nej-øvelse indlærer du ved at lægge en godbid foran hende på gulvet og sige nej. Vær klar til hurtigt at flytte den, hvis hun vil snuppe den før hun får lov. Sig herefter Ja ned lys stemme og giv hende lov til at tage den.
mvh
qfha

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-07-05 23:07

nemlig NEJ !!!! - og så det er MIN - den er SØD/FIN osv osv - så du får vendt hundens opfattelse.

kan være det lige nu blot vil hilse på en legekammerat - men der kan hurtigt komme jagt ind i billedet og så er hverken du eller vovse populære

Kommentar
Fra : eau

Dato : 23-07-05 23:13

Hun kender godt til komandoen NEJ,og det hjælper ikke i denne situation.
Problemet er også mest at hun TROR at der er en kat udenfor, men det er 2 uger siden den var der. Så kan jeg sige nej 100 gange , men hun tror jo stadig at katten er der.

Eau

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 23-07-05 23:17

Du har sagt "ja" du må gerne gø, med den adfærd, ved at føje hende, der er nok ikke andet for i et stykke tid, så kan hun ikke komme til havedøren i stuen om aften indtil hun har glemt det.
Det kan jo være, at det ville være godt, at hun opholdt sig i et andet rum om aften indtil i har fået det lært, at der ikke er noget i haven, for ellers bliver hun ved fra nu af og til hun bliver gammel.
Jeg ved godt, at det skulle jo være sådan, at hun kunne være sammen med jer i stuen om aften, men da du nævner, at hun også gør det om natten, så kan jeg kun gætte, at du har rent rundt med hende også om natten, Det skal du ikke, du skal tage hører værn på og ignorere det og du skal være bestemt. et NEJ skulle få hende til at holde. Hvis det viser sig at alt andet ikke har nogen virkning, men ellers ignorere hylerriet. Så holder det op efterhånden.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 24-07-05 00:00

Nej kommandoen er altså ikke på plads, øv det videre. Det er først på plads når hun lystrer det. (og jeg kan næsten ikke lade være at sige, at når det ikke er på plads indendørs, så er det slet ikke).

Ellers hedder det afledning, istedet for at tage en konflikt med en hvalp skal man aflede den. Afled med legetøj, gå i køkkenet eller hvad der nu kan få hundens opmærksonhed.

Og så fortvivl ikke, som jeg altid siger til mine hvalpekøbere, en "dårlig vane" er ovre i løbet a kort tid, fordi den istedet har fået en ny.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 24-07-05 00:10

Det er ikke sådan, at hun kan se sig selv i en rude i døren og egentlig gør af sig selv?

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 24-07-05 06:29

Jeg havde samme problem for år tilbage med en plejehund........

Jeg gav ham en snor på, gik i haven med ham og HVERGANG han røg i hækken for at finde den kat, fik han et lille nyk i halsbåndet og et skarpt NEJ.

Sådan en tur på en ½ time tog hans interesse i den kat, der jo slet ikke var der mere........

Men måske en vandpistol kan virke på din hvalp? Ham her var voksen, din er hvalp og jeg bryder mig jo ikke om at "tryne" hvalpe, min var lidt på knæ efter den omgang.

Kunne et velrettet skud fra en vandpistol, hun må IKKE se, hvem der skyder, stoppe hende? Det er lidt mere pædagogisk end en tur i haven og få skæld-ud

Og schæfere er jo lidt nogle kyllinger, når det kommer til stykket.

Vh Maj-Britt

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 24-07-05 10:16

Pas på at du ikke skælder ud når hunden reagere på katten for så bekræftiger du det hunden gør, da den ikke kan se den gør noget forkert så opfatter den det som om du også er gal på katten og I skal hjælpes med at jage den. Brug afværvnings manøvre.
M.v.h.
Kim

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 24-07-05 11:51

Din hund har virkelig fået sit livs bedste oplevelse - og det er ikke lige sådan at ryste af sig når man er en schæferhund på 5 måneder...
Det er en uskik at hunde lærer at jagte katte. Min far havde en Husky, der ganske enkelt dræbte de katte, der kom ind på deres grund. Efterfølgende blev de gravet ned (af hunden), og der lå de så med halbånd og sløjer og hvad ved jeg...
Det er naturligt for en hund at jagte en kat, men man må opdragelsesvist forsøge så meget så muligt at lære hunden at lade være...
Jeg ville låne en tam kat og tage huinden og katten ud i haven for at afdramatisere. Snak med katten og hunden indtil det ikke er interessant mere... eller det i det mindste er gået op for hunden at katten er en god ven....
mvh bvh..

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 24-07-05 12:00

Personligt ville jeg ignorere adfærden.

Jeg ville sige klart og tydeligt nej til den, når den går til døren og så ellers fuldstændig ignorere den. Det ville jeg blive ved med indtil den finder på noget andet, og så rose den for det. (Med mindre den bare lægger sig ned for at sove, selvfølgelig, så ville jeg bestemt ikke forstyrre den).
I naturen bliver hvalpene irrettesat med knurren, hapsen og ingen opmærksomhed. Det må kunne overføres.

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 24-07-05 12:02

Og lige en sidebemærkning:
Hæv aldrig stemmen, når din hun gør uhensigtsmæssigt - det forstærker det bare, fordi den tror, at du "hjælper" til.
Vi kan faktisk med et enkelt lille "bjæf" eller to, få vores hund til at tro der både er bål og brand i haven.... Det er ikke så pænt af os, men lidt sjovt ind i mellem

Vaxen

Kommentar
Fra : maximus7

Dato : 24-07-05 13:10

Giv din hund en bamse og sig til den se bamsen /missen den er fin , giv mig den.osv. giv tøjdyret opmærksomheden når den er ops på katten .

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 24-07-05 13:39

Hej, Eau. Hun er 5 måneder, og der må være masser af ting, som hun skal lære endnu...
Lige netop det med katten i haven må du løse med ignorering.
Hun må IKKE!!! få sin vilje og blive lukket ud i haven når hun gør.
Du må IKKE råbe af hende eller skælde ud. For så kan hun tro, at du hjælper hende med at jage katten væk.
Ignorer hende!
Hvis du absolut skal gøre noget for at stoppe hendes gøen, -hvis naboerne f.eks. klager- så tag snor på hende og gå en tur med hende, -men gå ud af en anden dør. Og møder I katte på jeres tur, så gør du ALT for at fastholde hendes opmærksomhed (sjove øvelser, godbidder, ros, ros, ros..).

Silke (golden 3 år) "elsker" også katte, og hun kan stadig finde på at piske af sted, hvis hun ser én før jeg ser den. Men hun véd godt, at jeg ikke er vild med det, og hun kommer hurtigt tilbage. Hun har mødt flere forskellige hundevenlige katte, som bare lægger sig ned, når hun snuser til dem. Men hun kan da sagtens se, om katten udenfor er en af dem, der skal jagtes eller en af de kedelige, der bare lægger sig ned...

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 24-07-05 15:14

Folk der holder deres stramt hund i halsbåndet, når der kommer fremmede og optræder febrilsk, når de er bange for deres hunds reaktion, får lige præcist den modsatte reaktion. Situationerne skal afdramatiseres.

I din situation - eau - skete der mindst 2 ting... en kat der flygtede og din reaktion.
Hvad der efterfølgende er endnu bedre (for hunden), er at den nu får ture i haven den halve nat, hvis den sætter sig hen til døren og gør....

Kunne det tænkes at det ikke længere er katten hunden vil finde, men at den med sin adfærd (som den lærte vha. katten) nu får den herligste reaktion fra dig -- hvem ville ikke gerne gø lidt for at komme ud - og hvem ville ikke gerne snuse ivrigt derude, med den opmærksonhed man får - i det mindste, hvis man er en hund....

Held og lykke med det mvh bvh..

Godkendelse af svar
Fra : eau

Dato : 29-07-05 00:34

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-07-05 13:41

Tak for accepten af mit svar. --jeg håber, du får løst dit problem..

Kommentar
Fra : inva

Dato : 09-08-05 23:05

Hej med dig
Når du går tur med din hund og den ser en kat få hunden til at sætte sig og når den har siddet et stykke tid og kigget på katten går i den anden vej væk fra katten om 14 dage eller en måned så vil din hund sætte sig og når den ikke gider glo længere på den kedelige kat rejser den sig og går den anden vej af sig selv hjemme i stuen hvis hunden går til havedøren og gøer vil jeg få den i kurven hvor den skal lægge sig og hver gang den går hen til døren inden den når at gø har du åbnet munden og givet lyd fra dig god fornøjelse med din hund