/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Toyota tercel eller hvad???
Fra : johnnyBP
Vist : 802 gange
40 point
Dato : 23-07-05 16:47

Min gamle veltjente Lada Samara er rustet op og skal skrottes. Jeg har fået tilbudt en 87 Toyota Tercel til 10.000 kr af en privat. Den anbefales varmt af en mekaniker jeg kender. Han siger at den blev repareret for ca 11000 sidst den skulle synes for knap et halvt år siden, så rust er ikke noget problem.Den har fået by tandstang i styretøjet, Ny vandpumpe og ny køler, og han indestår også for at resten af mekanikken er ok. Ejeren siger den vil blive leveret med 4 nye dæk han har betalt 8.000 kr for - Kan man virkelig få dæk der er så dyre til sådan en bil ??.
Jeg skal have en anden bil næsten ligegyldigt hvad slags. Så billigt som mulig både i drift og vedligehold. Jeg har ikke umiddelbart noget at bruge firhjulstræk til, selv om jeg fra Grønland og Afrika er vant til Toyotaer (Land Cruiser) med 4WD.
Mit alternativ er at finde en anden gammel bil. For 10.000 kr får man altså ikke nogen herregård og må forvente at udslidt mekanik skal repareres.
Mit spørgsmål er: Hvordan er sådan en Tercel egentlig - er der noget jeg skal være særlig opmærksom på. og noget jeg kan forvente der bliver problemer med (bortset fra alm slitage (dæk lydpot bremser m.m. slides jo på alle biler). Hvor slem er den at reparere på når man skal have professionel hjælp til det hele. Hvordan er reservedelspriser og udbud i forhold til andre biler (det er jo ikke nogen helt almindelig bil, så jeg kunne forestille mig at reservedele kunne blive et problem).
Jeg vil bive glad, hvis nogen kan give mig en lille ide om, hvad det er jeg er ved at købe eller fortælle mig, om jeg er ved at bevæge mig ud på dybt vand. Mit bilkendskab rækker ikke til at gennemskue om det her er godt eller skidt. PLEASE HELP.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 23-07-05 17:21

Hvis du køberen bil til 10000 kr må du kunne skrue selv ellers vil det nok blive dyrt, for en så gammel bil vil noget gå i stykker af og til.Men du kan være heldig.Jeg købte en 92 mod corolla for 2-3 år siden, og jeg har kun skiftet den bagre udstødning.Tenk dig om hvis du ikke kan skrue selv.
alimak

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-07-05 00:46

Sådan en kan gå hen og blive et dyrt bekendtskab, og især hvis der bliver noget galt med det 4x4 system der er på den.
Stumper til den er relativt dyre.

Det der med prisen på dækkene, tjae, selvfølgelig hvis det er en meget speciel type dæk, men jeg mener nu ikke, at Tercel'en kører på andet end almindelige 14'' dæk, der var det noget andet hvis det var til en Landcruiser, der koster dækkene nemt 8000,-

Jeg har selv kørt i en Tercel for mange år siden som tjenestevogn, og den kører da godt nok (den var dog næsten ny) , men en 87er er "meget brugt"

Hvis du vil have et råd til en rigtig billig bil i drift og vedligeholdelse, så kig efter en Golf turbodiesel fra midt i 80erne.

Dem kan du finde til den pris du nævner, og er et noget bedre køb end en Toyota Tercel.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : vivi1959

Modtaget 40 point
Dato : 24-07-05 07:49

Hej johnnyBP.
Japanske biler er altid dyre i reservedele, hvis du køber originalt. Dog kan du til Toyota Tercel købe næsten alt uoriginalt. Det kendskab, jeg har til Tercel er, at det er en driftsikker bil. Det, der kan drille, er at platinerne kan flytte sig og være svære at genindstille. Men har du ikke problemet og det ikke opstår, er det en rigtig god bil til de penge.
Mvh Vivi

Godkendelse af svar
Fra : johnnyBP

Dato : 30-07-05 11:10

Tak for svaret vivi1959.

Kommentar
Fra : johnnyBP

Dato : 30-07-05 11:15

Hej alle som har svaret.
Jeg ville godt acceptere alle svarene. De har givet mig et lille indblik i, hvad andre synes. Jeg kan åbenbart kun klikke accept af det seneste svar (jeg er ny bruger, og kender ikke systemet ret godt), men hermed er der sagt tak til alle.
Jeg har købt bilen og håber det bedste.
Hilsen
Johnny