/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
kaffe med - ja hvad ???
Fra : miritdk
Vist : 2044 gange
100 point
Dato : 22-07-05 21:54

jeg har hørt at man kan bruge soyamælk i stedet for mælk i kaffe og the - men hvordan mon det smager ???? Nogen der ved det ???? ( har ikke kunnet finde soyamælk her omkring ) Er vild med mælk - men søger et alternativ.
Fortrinsvis til kaffen

og - findes der vegetabilsk fløde/mælkepulver til kaffe og the der IKKE indeholder sukker ??? Har ledt forgæves, og intet fundet.

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 22-07-05 21:59

Jeg har smagt soyamælk i kaffe. Og endda med vanilliesmag i. Det smagte dejligt. Svært at gengive smagen, men den er tæt på kaffe med mælke smag.

Soyamælk er så vidt jeg ved uden sukker.

Derudover har jeg også smagt soyamælk med kakao i. Det smager fuldstændigt som almindeligt kakaomælk. Lækkert og bedst koldt.

mvh timeglas

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-07-05 21:59

Jeg syntes ikke soyamælk smager godt i kaffen. Prøv at kikke efter soyamælk i Kvickly, den står ikke på køl.
Har aldrig set vegetabilsk fløde/mælkepulver, mælk er jo animalsk

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-07-05 22:02

Den mælk vi brugte her i huset, var helt alm. soyamælk ikke vanille eller kakaomælk. Soyamælk er dyrenede end alm. komælk, bare sådan til orientering

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-07-05 22:02

Nu indeholder mælk jo laktose som er sukker! Man kan godt få laktosefrit mælk i nogle helsekostbutikker, men det er garanteret dyrt da det er en bekostlig affære at adskille laktose fra mælk! Soyamælk burde du nu kunne købe i næsten alle supermarkeder og hvordan det smager? Op til een selv men jeg ville ikke bruge det som fløde/mælk erstatning! Lidt ligesom at bruge mælk til forårsrullerne kunne jeg forestille mig

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-07-05 22:05

tedd du snakker - men har du forsøgt med en af delene i kaffen ?????????? ((((tsk tsk)))))

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-07-05 22:08

I like my coffee black as a moonless night mirit

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 22-07-05 22:09

Og vil du være rigtig sund, så bruger du koffeinfri kaffe. Den smager fuldstændig som den ægte vare. Ellers så er det sundeste kornkaffe, men det har jeg ikke kunne vænne mig til endnu.
Soyamælken med dens mange varianter kan købes i Irma

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 22-07-05 22:34

Jam jam, Irma kommer æ til ÅÅrhus!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-07-05 22:46

Soyamælken vi brugte købte vi i Kvickly, og hedder Naturlig, de havde også alle varianter

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 22-07-05 23:20

Prøv rød Ålborg

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-07-05 23:35

Føtex i City Vest har soyamælk Hanne

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-07-05 07:38

ok så langt så godt - nu er det sådan at jeg gerne ville høre lidt mere fordi jeg skal tage hensyn til en der ikke tåler mælk - så hvis nogen har erfaringer vil jeg gerne høre om det !!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 23-07-05 07:41

Hej Miritdk
Altså, jeg bruger Karoline´s vanillecreme, MUMS, til gengæld bruger jeg så ikke sukker og drikker ikke kaffe særlig tit.
Hvordan dét smager ?? Hmm, så synger.
Bør prøves.

Mvh
Mulberry de la creme

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-07-05 07:43

lægger lige fast at der ikke skal være tale om noget med vanilie eller andre smagsvarianter !!!!!!!!

(godt nok fristende )

morn mulberry

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 23-07-05 07:46

Jamen, da er der da vist ikke så mange alternativer andre end soyamælk, det fås vist både med og uden sukker, før i tiden kunne man kun få det i helsekostbutikker, mem nu fås de stort set i alle supermarkeder. Hvis du ikke kan få svar her og du ikke kan købe det der hvor du bor, vil jeg foreslå at du tager til en heælsekostbutik og spørger om dem om alternativer udover soya, da de jo netop er eksperter i "alternativt".

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-07-05 07:51

soyamælken er sådan set på plads -

fløde/mælkepuler ,vegetabilsk erstatning - det ville jeg gerne høre lidt mere om - netop fordi det skal være UDEN sukker - det findes jo med sukker næsten overalt. Har haft det i huset selv men synes ikke jeg kan finde det mere. Helsekostbutikkerne forhandler det ikke mere fordi det er røget i visse supermarkeder - men hvor for filan ?????

ÆV Mulberry - lyder godt med din himmerigsmundfuld - glor arrigt på min kaffe

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 23-07-05 08:29

Hej igen
Har lige surfet lidt, hér er det bedste jeg kunne finde, som mælkeerstatning, hvordan det er med sukkerindhold ? ?
http://galactosaemia.dk/html/erstatning_for_maelk.html

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 23-07-05 08:34

Smagen ????
Tjah Cacao med kokos, smager meget lækkert, men kaffe....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-07-05 09:13

Vi har "kæmpet" med mælkeallergi hos os i ti år, og fundet mange løsninger hen af vejen, men at finde en mælkeerstatning uden sukker, har jeg ikke prøvet, men kan du ikke få den i en helsekostforretning, tror jeg desværre
ikke du kan finde den. Hvis det kun er mælk til kaffen, kan du så ikke bruge soya alligevel, der skal jo kun en lille skvat mælk i, eller reagerer du på bare lidt sukker?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-07-05 09:25

ja - der er mange løsninger - og lidt her og der er fundet hen ad vejen - nu er det sådan set bare at finde den forbaskede vegetabilske flødepulver erstatning.
Indtil videre så er det sikkert soyamælken - men jeg VED man kan få det flødepulver - kan bare ikke finde frem til det.
Ganske almindelig soyamælk i kaffe og the ----- kan det smage så det ligner mælk ?????

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-07-05 09:26

Nordsted1 - jeg reagerer på en smule sukker - personen in fråga reagerer omgående på alt med mælk

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-07-05 09:32

http://www.astma-allergi.dk/regado.jsp?type=document&id=835 som sidste udvej, ville jeg så prøve, at ringe hertil, de har sikkert hørt spørgsmålet før... god jagt

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 23-07-05 09:36

Go morgen alle!....

Jeg har erstattet alt mælk med soyamælk... Og hver ting til sin tid af den art

Men men...Jeg er ude i noget forsøg. En islænding, jeg kender får tilsendt noget urtemælk som sandsynligvis er produceret i Norge.
Jeg har lavet forsøg med det - det smager af fløde, og kan piskes til skum!!!!!

Men efter lang tids søgen kan jeg konstatere, at det ikke findes i DK. Så jeg må ad omvejen og præsentere det for en bunke helsekostforhandlere. Måske de får lyst til at importere det. Der må da være kundegrundlag for sådan noget....

Vaxen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-07-05 09:38

har ringet for længe siden - de vidste godt der fandtes vegetabilsk flødepulver men kunne ikke hjælpe med mere

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 23-07-05 09:39

Hov forresten - smagen af soyamælk i kaffe - personligt kan jeg ikke smage forskel, hvis jeg bruger den uden sukker/vanille.
Den er forresten også god som erstatning for fløde i sovs - den opfører sig på samme måde, når den bliver opvarmet. Smager selvfølgelig ikke lige så "fed" men kan sagtens bruges!

Vaxen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-07-05 09:43

vaxen - klart svar om smagen af soyamælk - tak

Lyder spændende med urtemælken - det burde da være en selvfølge at sådan noget var på markedet

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-07-05 10:32

ehm.... sidder lige og tænker på, at der da må være stor forskel på sukker, mælkesukker, er ikke det samme som alm. strøsukker, mælkesukker er en naturlig bestandel af mælk, det sukker man ellers bruger i løs vægt, kommer vel fra sukkerroerne!!!??.....

Accepteret svar
Fra : LA5

Modtaget 100 point
Dato : 23-07-05 10:49

Smag og behag er jo forskellig....

Jeg bruger altid soyamælk i kaffen. Det smager anderledes end kaffe med komælk. Jeg har vænnet mig til soyamælken og bryder mig ikke om komælken mere.
....men jeg hælder altid soyamælken i koppen først og dernæst kaffen, ellers kan kaffen finde på at "skille", især hvis kaffen er meget varm.

Jeg køber soyamælk i Brugsen

Hilsen LA5

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-07-05 10:52

nemlig - smag og behag - i sin tid kunne jeg ikke undvære sukker i kaffen - nu kan jeg overhovedet ikke drikke den med sukker

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-07-05 14:53

ok nu har jeg fundet og købt soyamælk - omend med lidt besvær med at finde det - fik det afprøvet i kaffen osv - slet ikke så ringe endda - tror bestemt det er til at leve med.

Tror måske jeg selv har løsningen til vegetabilsk flødepulver / erstatning - skal nok vende tilbage om det.

lader lige spørgsmålet stå for unikke indlæg

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 24-07-05 15:15

Jeg venter spændt på resultatet...Kunne bestemt godt bruge et sådan pulver!!!

Vaxen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-07-05 15:16

haha vaxen jeg tænkte lidt alternativt -

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 24-07-05 15:35

åhhh!! Det bliver det skam ikke mindre spændende af

Vaxen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-07-05 15:39

får se

Godkendelse af svar
Fra : miritdk

Dato : 30-07-05 18:14

Tak for svaret LA5. soyamælken på plads - det er lidt svært at vænne sig helt til endnu - men går da

Vaxen - flødepulveret laver jeg et nyt indlæg med senere - tror jeg er på rette vej men er ikke sikker