/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Ny gruppe På el. tavlen?
Fra : 100241
Vist : 1414 gange
50 point
Dato : 22-07-05 17:08

Jeg skal Have vaskemaskine,opvaskemaskine og tumbler i lejliheden, der er 3 sikringer 10 amp. skal jeg have en gruppe mere?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-07-05 17:10

hvor mange watt bruger div. apparater? en gruppe kan leverer 2200w

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-07-05 17:13

Ja du skal have en gruppe mere monteret af en autoriseret installatør.
Og hvis du ikke allerede har et HFI ell. HPFI -relæ, så skaldet også monteres.
HFI og HPFI -relæet er fælles for grupperne.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-07-05 17:27

hvad står der på din elmåler 230v eller 400v og er der 3 grupper ??? eller hva

Kommentar
Fra : olefahnoe

Dato : 22-07-05 17:28

og du skal højest sansynligt have en gruppe mere
Så ring til en elektrikker

Elektrikker
Ole fahnoe
www.fahnoefoto.dk

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 60 point
Dato : 22-07-05 17:31

Ja du skal have installeret en kraftgruppe, ikke fordi de 3 ting du nævner ikke godt kan køre på din installation, men vil tage alt for lang tid at opvarme vandet, og sikringer springer hvis du bruger en støvsuger eller andet strømkrævende.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-07-05 17:37

1 som det første skal vi vide om hvilken el-måler der sider på din tavle er det 230v eller 400v måler der efter kan vi finde en løsning

Godkendelse af svar
Fra : 100241

Dato : 22-07-05 18:36

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-07-05 18:45

vaskemaskine,opvaskemaskine og tumbler kan og må ikke køre på den samme gruppe............................nixen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-07-05 19:01

Selv tak, 100241
Eyvind: Nå, og hvorfor så ikke?
Så er der da meget der skal laves om i lille Danmark!
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-07-05 19:23

det kan komme dig til at koste en formue så fremt det kun er en 230v måler få så kan du ikke udvide tavlen med mindre du få laver 400v

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 22-07-05 19:28

Nu ved jeg ikke hvor du bor, men det er ikek sikkert at der er kraft inde i din måler som også andre antyder.
Men dette er også årsagen til at de fleste hvidevare idag kan køre på 230 volt.
Og dette er også lovligt.
Med hensyn til instalation af "kraft gruppe" 3 faset grupper er det lovligt at belaste stikledningen med det den er beregnet til.
Hvis det er flere faser til rådighed - skal der tilstræbes ens belastning på samtlige faser.
men få lige en fagmand ud og se på hvad der er muligt -
Noget andet der ikke er talt om i dit spørgsmål er Hpfi og Jording dette skla også laves korrekt.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-07-05 20:29

ifølge fællesregulativet er det på en 230v måler kun tilladt at sætte 3 2polet gruppeafb. 10A i alt max 30A og så fremt dt er dette er det 2 løsninger 1 fordele de forskellige hvidevare på de 3 gruppe eller er det til pengepungen og få lagt 400v ind i lejeligheden det koster fra ca 6000kr -? op alt efter på hvilken etage man bor på og hvor det kan tages fra

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-07-05 21:01

Altså de må ikke køre på samme gruppe som resten af huset.
Og som jeg antyder her:
Ja du skal have en gruppe mere monteret af en autoriseret installatør.
og det jeg ikke mener er godt:
>>>>
ikke fordi de 3 ting du nævner ikke godt kan køre på din installation, men vil tage alt for lang tid at opvarme vandet, og sikringer springer hvis du bruger en støvsuger eller andet strømkrævende
<<<<

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-07-05 15:40

jo de må og nej det vil ikke tage længere tid at varme vandet op ind det ellers ville gøre sikringen vil gå vis man bruge formeget. og hvis man or i en lejelighed hvor der kun er en 230v og der ikke er 400v så er man nød til at montere det på den pågældene installation og det er LOVLIGT så skal man være opmærksom på at sikringen kan gå hvis man bruger flere ting på samme tid

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-07-05 17:29

Ok rotw - jeg bøjer mig. (i støvet)