/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Stifinder opdaterer ikke ved CD skift
Fra : Brassovitski
Vist : 428 gange
100 point
Dato : 22-07-05 15:02

Hej

Jeg har fået et meget irriterende problem. Hvis jeg starter 'Stifinder' og klikker mig frem til et af mine CD-ROM drev, kommer der fint en liste med foldere og filer. Når jeg så næste gang jeg sætter en anden CD i og klikker frem til den, vises oversigten fra den forrige. I nogle tilfælde kan jeg nøjes med at tage CD'n ud klikke på drevet i 'stifinder' og så sætte CD'n i igen når der spørges efter en CD, og i andre tilfælde vises stadig den gamle filoversigt, og jeg er nød til at genstarte maskinen før problemet er løst.
Er der nogen der har en ide om hvad problemet er??? Jeg tror det har noget at gøre med caching eller noget i den stil, men det er kun et gæt.

Min maskine er en IBM netvista 2,4 Ghz, jeg har 2 drev i maskinen et kombi (læse drev) CD DVD, og et combi brænde/læse CD/DVD drev. Styresystemet er Windows XP home med SP1 + diverse sikkerhedsopdateringer, minus SP2.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-07-05 15:05

Bare luk stifinder og luk den op igen - så viser den den nye cd

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 22-07-05 15:08

<<Bare luk stifinder og luk den op igen - så viser den den nye cd

tjah i stedet for at gøre dette så tryk f5 så opdatere den siden.. det vil have samme virkning som at åbne og lukke stifinder... bare hurtigere

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-07-05 15:11

Det har det jo åbenbart ikke - hvis du læser spørgsmålet.

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 22-07-05 15:13

har læst det 3 gange nu men kan ikke se noget om at han har prøvet med F5 ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-07-05 15:16

Fint hvis opdater virker - så er der jo ikke noget problem......

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 22-07-05 15:31

Tryk F5

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 22-07-05 15:40

Coliniii det har jeg sagt.. du behøves ikke gentage, tak!

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 22-07-05 16:12

Haløjsa [hør] Nu er jeg jo ikke en hel grønskolling hvad computere angår, så for lige at slå det fast så har jeg prøvet alle 'almindelige' metoder, så som F5, stifinder Luk/åbn, alt dette hjælper kun engang imellem, F5 hvirker aldrig, når problemet først er opstået. Så kom venligst med lidt mere seriøes svar tak.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-07-05 16:22

At den viser den "gamle" cd blot ved udskiftning er logisk.
Hvis ikke F5 eller luk/åbn virker så ved jeg snart ikke hvad.

Du kan jo prøve at lave en rep. af windows - der er da muligvis noget galt med din explorer, men det lyder usandsynligt at det skulle give et sådant problem.

Og så ville det nok være en god ide at enstallere SP2.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-07-05 16:47

Sidder de to drev på samme datakabel.
er de sat som master/slave

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 22-07-05 17:42

Til Eyvind! No!
IDE 1: HD=Master, DVD-drev=Slave
IDE 2: DVD-brænder=Master, Slave=Ingen drev.
Og det har nok heller ikke noget med sagen at gøre, da de har siddet sådan i det sidste års tid, uden problemer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-07-05 18:37

Ok - men der spørges jo bare ind til problemet/årsagen.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 22-07-05 18:43

Fint nok Eyvind

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-07-05 19:30

Prøv at højreklik på dit drev og gå ind under egenskaber Gå ind under Automatisk afspilning og sæt prik i Spørg hver gang så jeg kan kan vælge en handling!

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 22-07-05 19:41

Hvis jeg har forstået spørgsmålet rigtigt - så klikker jeg bare på drevet, når jeg har sat den nye cd i.

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 22-07-05 20:55

Camillamoster OG???????????????????????????????????????????????

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 22-07-05 22:30

Du sætter cd i, du klikker på drev, du sætter ny cd i og klikker atter på drev.

Jeg forstod på dig, at du regnede med, at drevet automatisk læste den nye cd.

Kan godt være, jeg er på vej ud på det dybe

Hanne

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 22-07-05 23:21

Hej Camillamoster
Jeg ridser lige funktionen op som det normalt fungerer:
Man isætter en CD i drevet (autorun er slået fra)
Så åbnes stifinder og man klikker frem til indholdet, så langt så godt.
Nu åbnes drevet igen (stifindervinduet opdateres og viser nu det drev/HD der har bogstavet før det åbne drev).
Nu ilægges en ny CD og skuffen lukkes.
Herefter klikkes i stifinder på det lige lukkede drev og indholdet af den nye isatte CD vises. Det er så her det går galt, på min maskine vises nemlig indholdet af den forrige CD, hvis jeg klikker på en folder for at åbne den, åbnes den og evtuelle filer/underfoldere vises (Stadig fra den forrige CD), men klikker jeg så på en af de viste filer fremkommer en fejlbesked noget i retning af 'Filen kan ikke vises enten er den flyttet eller drevet ikke tilgængelig'.
For mig betyder det at oplysningerne om indholdet på den første CD, bliver gemt et eller andet sted, hvor de faktsik skulle have været slettet allerede da cd'n blev taget ud og stifinder opdaterede.

Jeg håber denne 'smørre' uddybede problemet lidt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-07-05 23:24

Hov - du opdaterer inden cden bliver lagt i ????????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-07-05 23:26

Du skal da ikke opdatere før den næste er lag i......

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-07-05 23:26

lag = lagt

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 22-07-05 23:45

Til refi hvis du mener der hvor jeg skriver
Citat
Nu åbnes drevet igen (stifindervinduet opdateres og viser nu det drev/HD der har bogstavet før det åbne drev).
så er det ikke noget 'jeg' gør, det er stifinder der automatisk skifter til forrige drev, når den konstaterer at der ikke længere er en CD i drevet.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 22-07-05 23:47

For hunden nu virker de Citat koder S.. ikke igen, eller er det kun hos mig??????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-07-05 23:51

ok - det vil sige du først opdaterer når du HAR lagt en ny cd i.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 23-07-05 00:11

Jeg er helt med

Jeg tror, det bliver lidt for teknisk for mig - jeg er den, der er smuttet.

Pøj pøj med det Brassovitski!

Nat nat
Hanne

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 23-07-05 00:26

Til refi YES!
jeg lægger mig lige lidt. Hejsan.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 100 point
Dato : 23-07-05 09:39

Jeg syntes du skulle smide WinCDen i og lave en rep.
Der kunne være fejl i din explorer.
Ligeledes bør du opdatere til SP2

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 23-07-05 10:16

I hate SP2, der er alt for mange ekstra ting og sager der efterfølgende skal rettes til (Slås fra igen) fordi de spærrer for forskellige ting. Min mening er hvis man sørger for at holde sin virusscanner og Adware fjerner up to date, så har man intet at bruge SP2 til, den væsentligste grund til ikke at installere den er, at man ikke selv er herre over hvad der bliver ændret på maskinen, så skal man da i hvert fald læse en masse facts på MS's hjemmeside. Iøvrigt synes jeg det absolut må gå ud over performens på maskinen med alt det ekstra der skal køres. Og SP2 har jo intet med dette problem at gøre, men en rep. er måske en god ide det vil jeg prøve.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-07-05 10:24

Du undgår alligevel SP2 i det lange løb

Der var også engang hvor folk kun ville have Win3.11 og dos

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-07-05 10:25

alligevel ikke skulle der stå......

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 23-07-05 12:53

Hey
Jo selvfølgelig skal SP2 på maskinen på et tidspunkt men først når jeg kan gennemskue hvad det er den indeholder. Der kommer vel også snart et helt nyt styresystem fra Bill (Longhorn) måske.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 25-07-05 17:36

Xp kan huske indstillingerne for 400 mapper, når man denne grænse fjerner XP den først indlæste mappe
for at den nye mappe indstilling kan være der det kan nogle gange føre til at den sidste åbne mappe forbliver i mappe vinduet(sætter sig)med denne fil
kan forøge denne cache til 8000 indgange,det du beskriver har jeg løst på nogles pc'er/systemer med denne fil>
linje 2. Increase Folder View Size Limit to 8000
klik på teksten>gem den på pc'en og dobbelt klik på den>ok
genstart.
http://www.kellys-korner-xp.com/xp_tweaks.htm
læs hvad der står i toppen.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 25-07-05 17:40

man

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 27-07-05 10:12

hej manse9933
Det ser lovende ud, jeg prøver lige så snart jeg er hjemme! Sidder lige nu på mit arbejde og har lidt tomganstid, vores interne hovedsystemer er nede.

Godkendelse af svar
Fra : Brassovitski

Dato : 11-12-05 23:12

Tak for svaret refi.
Jeg har 'Hekset' lidt rundt med problemet, og det ser ud til at det er løst nu. Jeg prøvede en rep. det hjalp ikke rigtig. Derefter lavede jeg en grundig virus-scan af alle mine drev, og der blev fundet 4 styks, som mærkelig nok var smuttet forbi både min firewall og mit anti-virus-program i første omgang. Og problemet er nu mirakuløst forsvundet. Jeg har også lagt mærke til at accesstiden på mine drev er blevet noget kortere. Iøvrigt geninstallerede jeg driverne til min IDE-controller, det kan muligvis være en defekt driver der har drillet.