/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Gravid?
Fra : colette
Vist : 614 gange
100 point
Dato : 22-07-05 14:35

Min tæve har lige været i løbetid, men har to gange været løbet hjemmefra. Det hegn vi mente var højt nok, har vi åbenbart undervurderet. Hun har været væk i ca. 20 min. ad gangen. Og nu er vi lidt nervøse for om hun kan ha' fundet sig en hanhund på sine udflugter. Kan det være sket på 20 min? Er der nogle synlige tegn, andre end selvfølgelig maven vokser, men noget man kan se nu? For jeg vil helst ikke have hvalpe og skal nok også have hende steriliseret, for hun har allergi og derfor vil jeg helst ikke have at det går videre i avl.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-07-05 14:38

For at få et korrekt svar, skal du ringe til en dyrlæge.

I første omgang koster det kun telefonopkaldet.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 22-07-05 14:40

Det kan sagtens nås på 20 minutter (og osse mindre) - men som ans foreslår - spørg dyrlægen!

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 22-07-05 14:42

Mennesker kan klare det på få sekunder, så det kan hunde vel også

Hanhunden skal jo ikke først give middag og drinks

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-07-05 14:46

skynd dig til dyrlægen. Hunden kan få en vacc, så en evt. abort kan blive fremprovokeret

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 110 point
Dato : 22-07-05 15:22

Nej, hunde kan ikke klare det på få sekunder. Når penis er kommet ind i skeden, så sker der en opsvulmning, og så kan hundene ikke komme fra hinanden igen, -de "hænger sammen". Og de kan godt hænge sammen i op til 20 minutter.. Men det kan altså også være overstået på kortere tid... Så der er ingen garanti.
Det, der kunne være interessant er, på hvilken dag i løbetiden hun har været væk? Har det været to gange på samme dag? (men sandsynligvis har hun jo været højløbsk og villig, da hun stak af...)

Du kan ikke regne med at maven vokser... Hvis der kun er én eller to hvalpe, så er det ikke sikkert, at maven vokser. Der vil sandsynligvis komme mælk i brysterne kort tid inden fødslen, men det kan også ske ved falsk graviditet.
Så der er ingen sikre tegn.
Ingen vej udenom: Du må snakke med din dyrlæge. Så kan I også drøfte sterilisation med det samme... Er det første løbetid? Hvor gammel er din hund?

Godkendelse af svar
Fra : colette

Dato : 22-07-05 16:23

Tak for svaret Birgitta. Det er ikke hendes første løbetid, hun er 2½ år. Men jeg må lige forhøre mig hos min dyrlægen. Tak for hjælpen

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 22-07-05 16:37

Må jeg komme med et tillægsspørgsmål? he he...hvordan finder dyrlægen ud af om hunden er gravid? Blodprøve eller urinprøve?....det sidste er jo lidt omstændigt..kan lige se det for mig *GG*

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-07-05 18:03

Dyrlægen kan bruge ultralydsscanning efter 3 uger.. Men det er for længe at vente, hvis man ønsker en abort.

colette, kik på linket her:

http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=380/sprog=1/grp=3/menu=5/

Og forøvrigt tak for accepten af mit svar..

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 22-07-05 20:09

Jeg vil gerne kommentere Birgitta svar, jo det kan klares meget hurtig hvis man ikke er interesseret i at få hvalpe.
Hvorfor sterilisation? Når man kan nøjes med at horhøje hegnet, det er man da sikker på at der ikke er nogen bivirkninger ved.
Abortsprøjten skal være meget hurtigt efter. Der er hvist kommet noget nyt som kan erstatte den gamle sprøjte,men som ikke er så hård ved hunden.
M.v.h.
Kim

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-07-05 23:36

Læs mit link: "Abort kan foretages 0-45 dage efter parring...."

Et hegn skal være MEGET højt for at holde hunhunden inde OG hanhundene ude.
En tæve i løbetid skal være under konstant opsyn. Kan man ikke det, er det bedst og absolut mest ansvarligt at lade hende sterilisere.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 23-07-05 00:36

Det kan da godt være at der er nogen, der vil gå så langt, du vil måske også accepterer at en kvinde fik en abort når hun er 6,5 måned henne, fordi hun ikke ønskede barnet. Abortsprøjten gives max 5 døgn efter parringen. Det med sterilisation, hvorfor er der så mange der er så forhippet at lave om på naturen, når det ikke er nødvendig, men kun for behagelighed (det er jo nemmer for den tobenede). Jeg vil indrømme at det var rart hvis man kunne gøre det med mennesker uden deres tilladelse, men det må man jo ikke. Hvor er forskellen? Hunden er jo kun en ting så det kan kun blive hærværk eller hvad syntes du?
Prøv at se http://www.netdyredoktor.dk/sw16144.asp
M.v.h.
Kim

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-07-05 13:11

Den diskussion har vi jo om og om igen, Kim.
Jeg kan kun sige, at jeg er FOR!!! abort og sterilisation af hunde -såvel som mennesker!! Under visse omstændigheder. Og den, der skal bestemme, om de omstændigheder er til stede, det må være hundens ejer, ---og i menneskeverdenen: kvinden selv.

Man påtager sig et ansvar, når man køber en hund. Og derfor har man pligt til at gøre det man SELV synes er bedst for hunden.

Hvis jeg var i colettes situation, så ville jeg ikke tøve et sekund med at få min hund steriliseret. Hellere det, end abortsprøjter. --Ifølge dit link, så kan man åbenbart sterilisere selv om hunden er gravid. Og da hunden har allergi og derfor aldrig skal have hvalpe, så kan DET være den helt rigtige løsning.

Men min egen hund, Silke, er IKKE steriliseret. For jeg har alle muligheder for at passe på hende, når hun er i løbetid. Og jeg behøver ikke at lave voldsomme ændringer i hendes liv når hun drypper blod over det hele. Hvis jeg havde gulvtæpper eller kravlende småbørn så ville alternativet til sterilisation være at holde Silke ude af visse rum, -og dermed adskilt fra familien. Og DET ville være slemt for HENDE. For andre hunde kunne det være en god løsning.

Jeg siger bare, at hunde er forskellige, -ejere er forskellige, -forholdene er forskellige. Så den, der må beslutte, hvad der er det bedste for lige netop dem, er ejeren.

Kommentar
Fra : colette

Dato : 07-08-05 19:13

Jeg vil bare lige tilføje at min hund har været til dyrlægen, som sagde at hun kunne mærke to ting som hun ikke kunne identificere, som kunne være to fostersække eller noget. Hun sagde så at vi kunne lave en blodprøve eller give abortsprøjte, hvor vi så valgte det sidste. Hun skal så senere steriliseres, da dyrlægen sagde der kunne opstå komplikationer hvis vi valgte at sterilisere hende med det samme. Men min tæve har det fint nu og massere af energi :D

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-08-05 21:04

Hej, colette. Godt at høre, hvordan det endte. Det bliver rart at få sterilisationen overstået. Der er meget, der taler både for sterilisation, og imod. Man må vurdere den enkelte hund og situation for at træffe den rigtige beslutning. Du slipper for at bekymre dig om livmoderbetændelse når hun bliver ældre, og det er et stort plus. Og de der har fået deres hund steriliseret siger næsten alle, at hunden hurtigt kommer over det.
Held og lykke med det.