/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Logge på Win2000 server fra XP
Fra : Headfarm
Vist : 361 gange
200 point
Dato : 21-07-05 22:25

Jeg har problemer med at logge et par computere (WIN-XP) på en win2000 server.
Server og pc-ere kan se hinanden. Een computer logger fint på.
Brugernavn og kodeord der benyttes ER det der er oprettet på server.

Når jeg forsøger at logge på netværksdrev er fejlmeldingen, at brugernavn/kodeord ikke passer.

Fejlmeldingen kommer så hurtigt, at jeg ikke tror at det er server der fejlmelder. Der er ingen fejlmeddelelser på loggen på server.

Hjælp!!

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 21-07-05 22:28

Er det samme domain - eller samme workgroup?

Kommentar
Fra : Headfarm

Dato : 21-07-05 22:29

Server har et domaine - XP´ere workgroup
Kan man indstille domaine på XP?

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 21-07-05 22:38

Hvis du kan have en xp maskine på et domæne så højre klikke på denne computer og vælge engenskab og så vælg computernavn og skift

Kommentar
Fra : Headfarm

Dato : 21-07-05 22:39

Prøver i morgen - jeg er ikke ved netværket.

Andre tips jeg kan prøve?

Kommentar
Fra : Headfarm

Dato : 21-07-05 22:39

Prøver i morgen - jeg er ikke ved netværket.

Andre tips jeg kan prøve?

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 21-07-05 22:42

Computerne skal enten være i samme domain eller samme workgroup - ellers går det ikke. Da du har en server skal du lave et domain og melde computerne ind i dette. Det gør du som buch78 beskriver.

Kommentar
Fra : Headfarm

Dato : 21-07-05 22:42

Prøvede lige ved den jeg sidder ved - der kommer ikke en mulighed for at vælge domaine - men DNS... samt workgroup

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 210 point
Dato : 21-07-05 22:44

hejsa
højre klikke på denne computer og vælge engenskab og så vælg computernavn og skift
skriv dit domænenavn.

det skal være xp Pro.....
xp home kan ikke logge på et domæne (server)

Kommentar
Fra : Headfarm

Dato : 21-07-05 22:47

Det er nok det med xp pro / xp home. Checker i morgen.
Kan jeg ændre server fra domaine til arbejdsgruppe?

Kommentar
Fra : dk

Dato : 21-07-05 23:03

ja, du kører dcpromo igen

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 21-07-05 23:04

Yep, den vej kan du sagtens. Men de skal være ens, ellers er adgangsreglerne ikke identiske.

Kommentar
Fra : Headfarm

Dato : 21-07-05 23:09

Forsøger fredag

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 22-07-05 14:44

Hvad er formålet med at du vil logge XP PRO maskinerne på din 2000 server? er det bare for at tilgå en share eller er det for at joine et domain? Der er uhyggelig stor forskel.. iøvrigt behøver maskinerne ikke være i samme domain eller workgroup for at tilgå en SHARE.. men hvis du vil joine et domain skal du gøre som "dk" allerede har beskrevet længere oppe...

->Brommi

Kommentar
Fra : Headfarm

Dato : 22-07-05 17:07

Hej Brommi

Årsagen til at logge på server er udelukkende for at bruge et shared drev - for derigennem at få back-up + deling af filer.

Problemet var tilsyneladende som dk skrev, idet jeg kan logge alle PC´ere der kører XP-pro på, men ikke dem med XP-home.

Har du et tip til hvordan jeg logger XP-home PC´erne på?

Kommentar
Fra : dk

Dato : 22-07-05 17:48

hmmm
med XP home før sp1 (ikke sp2) kunne der laves et trick, men det hul har microsoft lukket.

prøv om du kan lave en logon on fil som du f.eks lægger i start

du kan lave alle de drev du har lyst til her er et eks.
lav en fil som du kalder f.eks logon.cmd med notepad

net use y: /delete
net use y; \\navnet-på-din-server\navn-på-mappen

eller også med denne tekst her (den virker med win2000/3 server)

net use e: /delete
net use f: /delete

@echo off
echo Hallo %USERNAME%, Velkommen til headfarm!
echo Du har oprettet forbindelse fra %COMPUTERNAME%
echo Please wait, authenticating %USERNAME% with the %LANGROUP% domain

#ifg admin
REM Map dokumenter for ansatte og gruppe:
NET USE E: \\\navnet-på-din-server\navn-på-mappen\office
NET USE F: \\navnet-på-din-server\dokumenter
net use h: /delete /yes
#endif

#ifg elever
REM Map spil og gruppe
NET USE J: \\navnet-på-din-server\navn-på-mappen
#endif

Kommentar
Fra : dk

Dato : 22-07-05 17:53

damm
kandu spolerer det hele..........

det skal være mellemrum mellem disse linier

net use h: /delete /yes

#endif

#ifg elever

og tryk een gang på enter efter den sidste #endif

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 22-07-05 21:11

Her er lidt suplement til "dk"
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;308582&sd=tech#kb1

Så vidt jeg husker kan man specifere username/password i "net use" kommandoen... men kan ikke lige huske hvordan den virker.. kigger på det senere

->Brommi

Kommentar
Fra : dk

Dato : 22-07-05 21:59

det gøres sådanher

NET USE F: \\navnet-på-din-server\%username%

der spørges så om brugernavn og password
husk F: kan udskiftes med andre bokstaver

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 22-07-05 22:51

dk: jeg mente nu at man speciferede både brugernavn og password i logon filen.. så man ikke skulle indtaste det udover i logon filen.. ved godt at sikkerheden forsvinder... men allligevel :)

Godkendelse af svar
Fra : Headfarm

Dato : 26-07-05 22:40

Mange gode tips fra mange gode supportere - men det må være dk der har givet det direkte svar på mit spørgsmål.

Jeg prøver de andre tips senere. (tiden er lidt knap lige nu).

Måske ender det med nye spørgsmål

mvh Headfarm