/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Ratpinscher?
Fra : Ady_A
Vist : 2808 gange
100 point
Dato : 21-07-05 17:30

Endnu en hund har fanget min interesse kraftigt, og da jeg IKKE ønsker at gøre noget overilet, søger jeg gode råd.. For hundens skyld.
En ratpinscher (dværgpinscher x dansk/svensk gårdhund), er der nogle der har erfaring med denne, som de ønsker at dele, både gode som dårlige.
/mette

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 21-07-05 17:49

Det er jo lidt svært at have erfaring med et gadekryds.

Der findes så en race, ikke godkendt, der hedder ratterrier, en krydsning mellem glathåret fox og machester terrier, en frygtløs jæger, 26-33 i skulderhøjde, glathåret.

Hvor har du fundet din ratpincher henne?

Kommentar
Fra : Ady_A

Dato : 21-07-05 17:52

på en hjemmeside, søgte på google. eftersom de havde navngivet 'racen' tænkte jeg at der måske var flere der avlede den.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 21-07-05 18:01

jeg har racen dværgpinscher og har ikke hørt om andre end dansk svensk gårdhund som mig bekendt er en blandings hund der er blevet godkendt efterhånden som sin egen race

Jeg har hørt historier om d-s-g at de i tidernes morgen er blandet med Air dale terrier og Dværgpinscher til den hund som den er i dag jeg ved bare ikke om historien er sand.

men har aldrig hørt om Ratpinscher medmindre det er en rød Dværgpinscher der menes.
Med venlig Hilsen Bevi54

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 21-07-05 18:03

Der er da nok nogen, der får hvalpe af den blanding........men det er og bliver et gadekryds

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 21-07-05 18:14

ja meget skal man være ude for også at de stjæler oplysninger fra andres hjemmesider det er sørme ikke pænt af vedkommende der har RatPinscher
Med surt opstøds hilsen
Bevi54

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 21-07-05 18:17

Det er og bliver en blandingshund som ikke foreløbigt kan blive godkendt nogen steder der går 10 år eller mere før den kan blive godkendt som en selvstændig race

Men den skal nok blive poppulær med tiden.
mvh Bevi54

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 21-07-05 18:19

Ratpincher godkendt af DKK?

Hvorfor i alverden skulle den dog blive det?

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 21-07-05 18:29

Jeg kender ikke til en Godkendt Rat Pinscher i Dkk det ville jeg da gerne hvis den fandtes så kunne jeg med glæde finde på at skifte race
MVH Bevi54

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 21-07-05 18:32

Du misforstod mig, bevi, jeg mente: Hvorfor skulle DKK dog gå ind og lave ratpinscher til en godkendt race?

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 21-07-05 18:53

Ja hvorfor ikke når Dansk Svensk Gårdhund kan få sin accept så hvorfor ikke en ny blandings godkendelse det er jo ikke en dårlig kombination,

men en dårlig måde at ejeren ikke spørger før hun tager oplysninger fra andres side bla. min side. øv jeg er selv lidt dum, for jeg har glemt Copyright ordet på min side har jeg lige opdaget, men det skal jeg nok få sat det på i en fart for det syntes jeg ikke er pænt af vedkommende.

uf uf.
Hilsen Bevi54

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 21-07-05 19:00

dansk/svenks gårdhund er jo en "genoplivning" af en gammel race, nøjagtig som broholmer, hertapointer, dansk spids..............

D/S gårdhund er sandelig ikke mere blandingshund/race end alle andre racehunde, men ratpinscher er ikke en gammel uddød race, der skal genoplives, der er forskellen.

Tænk lige på, hvor mange gadekryds, der så skulle godkendes???????

Kommentar
Fra : 25

Dato : 21-07-05 19:07

er gadekryds er og bliver et gadekryds, man aner ikke hvordan de/den udvikler sig, det er måske det der fasinerer folk når de køber hund, man får hvad man betaler for.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 21-07-05 19:16

måske en glad hund, men det kan lige så godt blive en gal hund

Jeg har bare den opfattelse at intet er umuligt før det er afprøvet tilfældet går også rundt i Amerika.

Men Jeg vil nu godt beholde racerne race-rene. Jeg håber ikke det er mig der har solgt hund til dette formål her. Men kan ikke vide noget når man ikke ved hvor hundene går hen når de går ud af døren her.

Jeg har kontakt til mine hundebørn, men hvad de laver med dem det ved jeg ikke.
Det er sku ikke sjovt det her.
Jeg føler det lidt ulækkert og er lidt ked af at opdage det og så lige i dag hvor jeg har fødselsdag øv øv, hav det godt alle sammen jeg stopper denne historie nu.
mvh Bevi54

Kommentar
Fra : 25

Dato : 21-07-05 19:52

Jeg syntes også man skal beholde racerene hunde, så ved man nogenlunde hvad man får, en dværgpincher er da også en sød lille hund, vi har en chihuahua med stamtavle, det er også en sød lille hund med et stort hjerte.

Der er ikke så mange af de små racer, så jeg syntes vi skal værne om dem.

Hav en god fødselsdag Sælg efterdags kun hvalpe med en kontrakt evt. klausul som man gør med racekatte.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 21-07-05 19:53

Jeg syntes også man skal beholde racerene hunde, så ved man nogenlunde hvad man får, en dværgpincher er da også en sød lille hund, vi har en chihuahua med stamtavle, det er også en sød lille hund med et stort hjerte.

Der er ikke så mange af de små racer, så jeg syntes vi skal værne om dem.

Hav en god fødselsdag Sælg efterdags kun hvalpe med en kontrakt evt. klausul som man gør med racekatte.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 21-07-05 20:00

Tak 25
Jeg vil altid have alt på det rene og klausul og kontakt har jeg lavet, men det er jo ingen garanti for hvad der sker når de går over dørtrinet.

Nu er min side Copyright så fremover kan jeg klage selv om det nok ikke hjælper noget.
MVH Bevi54

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 21-07-05 20:07

Jeg som troede at godkendte racehunde skulle have FCI standard, det har dansksvensk gårdhund mig bekendt ikke, jeg kan ikke finde den.
Mine hunde har henholdvis FCI-nr 328 & FCI-nr 41. Hvad er nummeret på dansksvensk?

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 21-07-05 21:01

Nej Dansk Kennel Klub dækker sig ind ved at skrive at dem der ikke findes elektronisk kan købes hos dem i papir udskrift.

Min FCI Standard Nr. 185 ser sådan ud.

Jeg ha rlæst at Dansk Svensk Gårdhund ikke kan få godkendt internationale præmier men kun nationale præmier så der ligger nok noget om fci ikke er helt godkendt endnu for hvorfor kan de ellers ikke få alle præmieringer..
Men det var vist ikke lige det spørgeren efter lyste vi er vist kommet lidt væk fra spørgsmålet

Erfaring med Dværgpinscher den har jeg igennem 30 år da jeg selv opdrætter dem
Hvad vil du vide om dem.?????
MVH Bevi54

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 21-07-05 21:16

D/S gårdhund er på "venteliste" til FCI nr.

Når man genopliver en gammel race, så skal grundlaget lige være på plads først og det tager tid.
Vi skal vise at vi står med homogene hunde, men D/S skal såmænd nok komme med.

Kommentar
Fra : Ady_A

Dato : 22-07-05 18:58

om dværgpinscheren er en hund for en førstegangsejer?
Om den kan bo i en lejlighed?
Måske også mere gennerelt, fordele/ulemper ved hunden.. hvordan er den at opdrage, jagtinstinkt, meget mental stimulering osv...

Accepteret svar
Fra : bevi54

Modtaget 100 point
Dato : 23-07-05 00:06

TIL Ady_A

Ja den kan være i lejlighed, dog skal du fra start (dag 1) lære den at alt hvad der buldre uden for din dør, må godt være der, men ellers en god dørklokke

Den er generelt nem at opdrage, men man skal tage fat fra dag 1 og holde det vedlige, den kan være meget selvstændig, men den kan også blive mors kylling.
Det kommer an på hvordan man er sammen med den.
Og hvor meget den bliver forkælet og hvor frit den er HUND nogle giver den lov til at være meget selvbestemmende og andre retter den ind til venstre så den er til at være i stue sammen med. Hvis du forstår hvad jeg mener med det.

Den skal som alle andre hunde motiveres og trænes den har et hurtigt tempo er lærenem som en schæfer er god til agility og er glad for at omgås andre mennesker den har et godt gå på mod og er ikke bleg for en lille magt kamp med de store hunde, men her er det dig der skal passe på.
JAGT: hvis du ikke stimulere den til at jage så gør den det heller ikke, men hvis du vil kan du sagtens lære den det.
Hvis du lader jagten være fri på katte så sætter den dem på porten. Som f.eks.

Du kan stimulere den med klikker, stemmeføring eller tegngivning og andre morsomheder som du selv finder på, de er nogle fantastiske springer og kravler lodret op uden hæmninger kan æntre 180 cm lodret op uden problemer. Springer 60 cm uden nogen problemer, men det skal de ikke, lær den kun spring for små hunde.
De er meget glad for mad, godbidder er en god ting at have ved hånden.

Ødelægger trang, ja hvis de keder sig, men det er generelt for alle hunde der ikke er motiveret.
Nogle af dem kan være svære at få renlige, det kommer igen an på hvor flittig man selv er med at få den luftet.

Og ja de kan godt være en første gangs hund for uerfarne køber, den er jo nem at have med alle vegne og de er gode til at lære at blive båret i taske hvis det er nødvendigt, og de er ejerne meget hengivne.

Det var en lang smøre, er der mere du vil vide som jeg har glemt at nævne så spørg løs igen.
MVH Bevi54

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 23-07-05 07:24

Jeg ville uden at blinke anbefale dværgpinscher til førstegangskøber, en sjov og behagelig lille race, der dog SKAL opdrages som en HUND, en arrig pinscher, der ikke fra hvalp har fået lov til at omgås andre hunde er en pestilens ( det er alle racer forøvrigt).

Problemet med de meget små racer er at ejer er bange for at hvalpen kommer til skade under leg med store hunde ( og alle hunde er jo store i forhold til en dværgpinscherhvalp), men det betaler sig i længden at finde gode stabile og venlige voksne hunde, den kan tumle med.

Vælg dig en tæve, de er for det meste nemmere end hanhunde, opdrag den, som bevi siger, som havde du købt en schæfer og du har en god hund de næste 13-17 år, de bliver gamle.

Alt efter hvor i landet du bor, så kan du melde dig til hvalpemotivation i Papilionklubben, en meget aktiv klub og her møder du hunde på størrelse med din egen.

Kommentar
Fra : Ady_A

Dato : 23-07-05 15:25

gode svar!
men jeg har flere spørgsmål
Jeg har ikke tænkt mig at avle, kan man da købe 'afvigere' for racestandarden (forkerte ører f.eks)? Og måske billigere?
Er det muligt at lære den at gå i kattebakke for at besørge? ikke at det skal kompensere for luftning!
Jeg er ret lun på den dvægpinscher
/mette

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 23-07-05 15:47

Ja det kan godt lade sige gøre at den kan lære katte bakken, men ikke i længden når de bliver voksne holder de op med det.

Det gjorde min egen tæve.

Og ja det er muligt en gang imellem, at der er en hund der falder forkert ud og ikke kan bruges i avl, men prisen er nær det samme, du skal jo huske, at alle udgifter har været lagt på den pågældende hund, uanset om den bruges i avl eller ikke.

mvh Bevi54

Kommentar
Fra : Ady_A

Dato : 23-07-05 15:50

Det skal heller ikke komme an på prisen, men det ville være dumt fra min side at anskaffe mig en fin racehund og så ikke ville avle på den, synes jeg egentlig.. Så hvis jeg får en 'forkert' ville det jo ikke være noget problem
Hvor ofte sker det?

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 23-07-05 15:59

Det er der ingen tommefinger regel på hvor ofte det sker, men det sker at der er en i et kuld som eks, bliver for høj dvs mere end 30 cm og det kan vi som opdrætter ikke stå og sige med garanti at den ikke gør, for det ses jo ikke før den er færdig udvokset og nogen gange kommer det resultat ikke før den er 2 år.
Så enkelt er det ikke, ligeledes kan det gå den anden vej at der er en der bliver for lille altså under 25 cm jeg har haft en der blev meget lille, men ikke undermål og har haft to der blev for store på 30 år så det er svært at sige hvornår det sker.
MvH Bevi54

Godkendelse af svar
Fra : Ady_A

Dato : 27-07-05 11:29

Tak for svaret bevi54.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 27-07-05 13:16

Det var så lidt du kan altid få fat på mig på min mail adresse bevi snabelA bevidata.dk @ sættes istedet for bogstaver.
Hilsen Bevi54

Kommentar
Fra : Aninalubbi

Dato : 10-07-07 08:23

hej
jeg har en ratpinscher eller som nogn kalder det for et gadekryds..!
og han er bare den bedste... go med børn, legesyg, fuld af energi og vores lille vagt hund, han passer godt på de mennesker han kender, men dem han ikke kender kigger han lidt ekstra på men gør ingenting og kunne ikke gøre nogen fortræd..!
hvis du vil se mere til ham kan du gå ind på www.hundegalleri.dk og søge under lubbi eller Anina H
så er der film og billeder af ham

Kommentar
Fra : Aninalubbi

Dato : 10-07-07 08:26

kan det ikke være lige meget..! om den er godkendt i DKK
så længe hun bliver glad for sin hund...!
lyder lidt som om i har glemt glæden ved bare at have en hund....
tror sku hunden er ligeglad hva blanding den er, så længe den har det godt...!

Kommentar
Fra : Chili123

Dato : 18-02-08 12:26

Ratpinscher ?
der er meget få opdrættere der laver rat pinschere,
som jo er en blanding af D/S Gårdhund, og dværgpinscher ..
- jeq synes bestemt ikke at det er en dårlig ide !
kender mange af den race.
ratpinschere, er en ekstremt kærlig og aktiv race, uden noget ondt i sig,
så i ved det, og den er også meget smuk .. :D

jeg har bestilt en ratpinscher til juli, hos nogle dygtige opdrættere,
og jeg er meget spændt.

Kommentar
Fra : hellekrull

Dato : 28-12-08 19:08

Hej :)
Det er godt nok en gammel tråd denne, men må lige give mit besyv med.
Jeg er den superlykkelige ejer af en ratpincher på 4 år.. Og nej racen er ikke godkendt - men det optager mig nu ikke så meget.
Min Ida er den bedste hund man kan tænke sig. Sød, kærlig, legesyg, god til børn, andre hunde og har i det hele taget stor tillid til folk. Hun er god til agility og spor. Ville sikkert også være god til lydighedstræning, hvis det var noget der havde fanget min interesse. Men hun kan det hun skal. Bliv og kom er der vigtigeste for mig, og der er hun skarp.
Kan kun anbefale racen. Min er fra www.capriola.dk
Hilsen Helle