/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Køb af støbejernspande
Fra : Cartman
Vist : 8920 gange
100 point
Dato : 21-07-05 12:30

Hej. Jeg skal ha mig en støbejernspande 42 cm. Er der nogen der har et godt købstips? Jeg er ligeglad med noget designerfis.
Hilsen Cartman

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-07-05 12:54
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-07-05 12:55

har selv et par Morsøpander, de er virkelig "kram"

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-07-05 13:02

Støbejernspander kan du købe alle steder - problemet er de 42 cm - det er til storkøkkener o.lign. og ikke til privatbrug.

Kommentar
Fra : Cartman

Dato : 21-07-05 13:43

Hej. Jeg må rette mig selv str. er 24 cm, sorry
Cartman

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-07-05 13:45

Dem kan du da købe overalt fra brugsen til aldi

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-07-05 14:37

nærmeste isenkræmmer

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-07-05 14:57

Nååeh, jeg synes nu ikke, det er så let at finde en RIGTIG støbejerns-pande. Der er masser af pander af lyst, blankt metal (aluminium?) og overtrukket over det hele med mørk belægning.

Men en støbejernspande skal da være af massivt jern og uden fancy belægninger, som alligevel bliver slidt af med tiden.

Den bedste pande, jeg har, er købt på tilbud i Føtex til 79 kr. for et par år siden,-i lige netop den størrelse. Den er tung, og belægningen er for længst slidt af, så jeg steger på det rå støbejern. Bunden er sort og plandrejet.

Jeg har også en pande med brede støbte riller i bunden, som har været meget dyrere, men den kan slet ikke fordele varmen fra kogepladen, så det er faktisk kun midten, jeg kan bruge. Så den bruger jeg faktisk aldrig. Og så har jeg en større pande, men den kan heller ikke fordele varmen. Desværre er der ikke nogen af panderne, der har noget navn, -jeg har lige kikket efter.

Så mit råd må være: køb den så massiv som muligt, og lad være med at betale for en dyr belægning, hvis du kan slippe. Og kik efter, at bunden er plansleben eller i hvert fald plan.

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 21-07-05 15:29

hej
er det en rigtig støbejerns pande

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-07-05 15:31

Birgitta - så svært er det nu heller ikke at finde en både rigtig og god støbejernspande

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-07-05 16:22

http://hw2002.dynamicweb.dk/Files/Filer/hwl_hovedkatalog2003_s68_75.pdf

Linket fra refi har da også en stor støbejerns grillpande flad på side 8

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-07-05 17:37

Jaaah, men det er så en grill-pande med riflet stegeflade. Den kan så kun bruges til kødstegning... Så skal man have en anden pande til f.eks. æggekage og pandekager... Og måske en tredje til fisk?

Jeg bruger den samme pande til alt.

Så det er jo lidt afhængig af, hvad Cartman skal bruge sin pande til?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-07-05 17:43

Nu faldt målet jo fra 42 til 24 og en sådan pande (i massiv støbejern) kan du altså købe alle steder der blot har et minimum af køkkengrej - så jeg kan ikke rigtig længere se problemet............

Troede som sagt (med rette) at der var tale om en STOR pande, og dem finder du naturligvis ikke alle steder.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-07-05 18:53

Nu gik spørgsmålet jo slet ikke på, HVOR man kan købe sådan en, men om der var nogen, der havde gode råd...

Men jeg vil godt høre Cartman: Hvad skal du bruge panden til?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-07-05 22:05

er blevet skrevet før - men morsø er absolut kvalitet

Kommentar
Fra : Cartman

Dato : 22-07-05 09:35

Hej Alle
Tak for gode indlæg. Den pande jeg efterlyser skal ha en alm. flad bund og væe af rent støbejern, uden nogen form for belægning og så skal den være billig. En sådan er uopslidelig. Jeg kan nemt finde en til langt over 300 kr.
Hvis I ikke er støt på et godt tilbud, vil jeg lukke spørgsmålet.
God weekend
Cartman

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-07-05 09:39

ingen grund til at lukke spørgsmålet hvis du ikke har fået tilfredsstillende svar

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-07-05 09:41

hej Cartman

Jeg kan ikke huske hvor meget jeg har givet for min Morsø, den er tussegammel, så de penge jeg i sin tid har
givet ud, har jeg faktisk tjent ind flere gange, ved at købe kvalitet. God jagt, og week-end

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-07-05 09:43

ps herfra : har ofte set de pander (morsø) i genbrugsbutikker - prøv dig frem

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-07-05 13:55

Som sagt, Cartman, så er det lige netop sådan en, jeg har. -Købt på tilbud engang i Føtex. Med gement træhåntag. Sikkert produceret i et østland engang..

Men der er åbenbart ikke så mange der laver RIGTIGE støbejernepander mere.. EVAtrio er et bud,

http://www.evadenmark.dk/360

Men kik lige på bunden, for den skal altså være plan, -uanset hvad de siger i forretningen.

Morsø laver da vist ikke støbejernspander mere....
Jeg er lige ved at tro, at den bedste mulighed for at få en god stegepande er, at gå på loppemarked og finde en. Og så ofre lidt på at få den renset og måske plandrejet i bunden, -alt efter tilstand.
Og lad dig IKKE overtale til at købe en Scanpan.. Det gjorde jeg... Den har jeg foræret væk.

Accepteret svar
Fra : M_Egerup

Modtaget 100 point
Dato : 19-09-06 20:46

Jeg ved at Skeppshult laver fortræffelige støbejerns ting, da jeg fornylig har søgt after en grill-pande af samme beskaffenhed, altså støbejern, ingen fancy belægning eller andet pjat der bare ikke holder i længden. Jeg ved at H.W. Larsen i Kødbyen forhandler dem, og de har hvad man skal have. Hvis du skal derind kan jeg anbefale at tage sine knive med og få dem slebet op, de har danmarks bedste opslibningsservice, og det koster ikke mange basseører.

Du kan læse mere her: Et eksempel på en sådan pande.

http://www.hwl.dk/Default.aspx?ID=185&M=Shop&PID=126&ProductID=1214191

Eller også en sådan, de er også gode, ikke i støbejern, men tyk plade, de skal behandles på samme måde som støbejernspander:

http://www.hwl.dk/Default.aspx?ID=185&M=Shop&PID=126&ProductID=1213496

Med Venlig Hilsen,
Martin Egerup

Godkendelse af svar
Fra : Cartman

Dato : 19-09-06 23:13

Tak for svaret M_Egerup.

Kommentar
Fra : LisaJepsen

Dato : 19-06-15 15:14

Jeg har også en lækker pande fra morsø, du kan finde den her http://www.morso.dk/produkt/morsoe-stegepande. Den er også lavet i støbejern

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-06-15 15:39

LisaJepsen, tråden er 9 år gammel... Men det er stadig et problem at finde en støbejernspande uden belægning på.

Dit link virker vist bare ikke. Man kommer til morsøs hjemmeside, men ikke til nogen stegepande..

Ved søgning har de kun en jernplade hvorpå der kan sættes et håndtag. Hovedsagelig til grill. Og den har en belægning, så den må f.eks. ikke stå i blød efter brug..

Morsø er vist ikke hvad Morsø har været