/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Tag over garage
Fra : Hausbaer
Vist : 5344 gange
100 point
Dato : 21-07-05 08:44

Hej

Jeg skal ha lavet min garage lidt om og der skal nyt tag på. I dag er der et flat tag på med lidt hældning. Det kunne jeg også godt tænke mig at der kom på når garagen er færdig...

Min tømrer siger at der skal et tag på med rejsning når vi snakker over en længde på 5 m... min murer siger at det burde man sagtens kunne...

Men hvad er reglerne?? Kan det lade sig gøre for så ville det jo blive noget billigere...

Accepteret svar
Fra : sybil3

Modtaget 110 point
Dato : 21-07-05 09:06

Det første du skal have styr på er om du må for din lokalplan, men det har du sikkert styr på.

Derefter kan du gå ned på bibioloteket og låne følgende lille bogværk "Træ 28, Træspær 1"

http://www.top.dk/servlet/shop?action=detailview&productno=28

Der er anvisninger på konstruktioner og dimensioner af både spær og bjælker til flade tage.

Hvis du kan overholde anvisningerne fra bogen vil du ikke få problemer.

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 21-07-05 09:06

og den er faktisk ikke så svær at læse

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-07-05 11:31

Jeg havde en gl. garage der var 8 m lang, og som i længderetningen havde et fald på 1/2 m, den var med bølgeetanit, men der kom lidt regnvand ind, når det blæste kraftigt, så lagde jeg profilstålplader (Pulverlakeret stålplader) på, som jeg selv kunne bestemme længden på, jeg valgte selvfølgelig 8 m`s længde.
Det var meget lette at sætte på, og blev helt tætte.
http://www.olt.dk/Katalog/Tag/stalplader/stalpladerfarveskema.htm
http://www.roofing.dk/02-01a-Sinus01.htm

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 21-07-05 15:57

Jeg byggede forige år en carport som er 6,4 X 6,9 meter.

Der er et fald på 146 cm over 6,4 meter (nærmest fladt), og det har fungeret upåklageligt både under den kraftige storm og kraftigt regn.

Der er lagt et bølge metaltag på, som kan fås i op til 12 meters længde og 1 meter bred.
Du bestiller bare den længede du øsnker, så bliver de leveret med kran, om muligt smider kranen dem op hvor de skal monteres, rigtig stor hjælp.

Pladerne har ikke været utætte eller larmet når det regner, som vi frygtede.

Jeg bestilte pladerne med en dug på undersiden for at undgå at kondensvand skulle dryppe.
Monteringen af denne dug kostede næsten lige så meget som selve pladerne.

Der er nogle billeder af carporten og opførelsen på min hjemmeside

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 21-07-05 17:18

du kan fint få bjælkespær til at bære et spænd på 5m. Spørgsmålet er så om der er andet der gør det umuligt (men der er der vel ikke idet der i dag er bjælkespær, hvis jeg har forstået formuleringen korrekt...)

Kommentar
Fra : Hausbaer

Dato : 22-07-05 10:26

Jeg har en garage der er 5 m bred og 15 lang. Derpå ligger der i dag et flat tag med hældning.

Efter at jeg får muret væggene op igen... der skal nogle flere vinduer i... siger min tømmere at jeg skal ha et tag med gavl på for at det kan bære...

Så alt i alt er det kun en firkant med 5x15 m som skal ha tag på.

Jeg vi ned på biblioteket i dag og se om jeg kan finde bogen som i har anbefalet mig,

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 22-07-05 11:22

det lyder meget mærkeligt at du skal have en gavl for at spærene kan holde - det må være fordi han fastholder at der skal være rejsning. Er du sikker på, at I ikke har snakket forbi hinanden? Umiddelbart ville jeg sætte spørgsmålstegn til tømreren specielt hvis han selv laver dine spær - så lugter det lidt af ekstra arbejde til ham, men unødig udgift til dig! i træ28 (tidligere omtalt) kan du direkte ved tabelopslag finde dimensionen. Bemærk at tabellerne tager udgangspunkt i et standard tilfælde, således er der ikke medregnet f.eks. tungere ophæng o.lign.

Kommentar
Fra : Hausbaer

Dato : 25-07-05 08:23

Hej

Jo det kan godt være vi har snakket forbi hinanden men mener det ikke. Der er jo 4 muret vægge som burde kunne holde til det. Jeg har været ude i weekenden og måle op igen. 6,45 er afstanden.

Så i eftermiddag vil jeg smutte ned på bibliotheket og låne den bog så jeg kan få det afklaret.

Hilsen
Henrik

Godkendelse af svar
Fra : Hausbaer

Dato : 12-12-06 11:21

Tak for svaret sybil3.