/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Johan F.Wisman f:ca.1783 i Tuse(Jyderup)~
Fra : wlo
Vist : 2954 gange
100 point
Dato : 20-07-05 21:57

Er der en der kan hjælpe med at finde Johan Frederik Wisman´s forældre? Han er født ca 1783 i Tuse eller i Wismar, (Begge dele er at finde på FS, der står bla. "Wismar, Ostergotland, Sverige, men Wismar i Tyskland, var svensk i 1700 tallet ??????)
Jeg har spurgt i de svenske rötter uden held.
Gift med Kirstine Larsdt. (Viskinge) d. 11/12 1813, og dør d. 27/4 1839 i Viskinge.

Deres børn kommer alle til at hedde Johansen til efternavn

På forhånd tak

Winnie

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-07-05 12:17

Og du er sikker på han ikke oprindeligt hed Weismann?
Evt en bror til ham her??
"
JOHANNSEN WEISMANN,    Christening
   Gender:   Male
   Birth Date:   Mar 1777
         Recorded in:   Tureby, Praesto, Denmark
         Collection:   Tureby; Den Danske Folkekirke
   Death Date:   28 Mar 1777
   Father:   Johann WEISMANN
"
hilsen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-07-05 12:31

Altså i hvert fald i Danmark: Wisman, der ikke lyder særlig tysk?
Men bemærk Friderich, ikke Frederik; så han er sikkert tysker??
"
VISMAN, Johan Friderich         Marriage
   Wife:   Kirstine LARSDR
   Marriage Date:   11 Dec 1813   Recorded in:   Viskinge, Holbaek, Denmark
         Collection:   Viskinge; Den Danske Folkekirke
"
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-07-05 12:37

Rettelse: Visman, der lyder helt forkert...
V udtales jo F på tysk.

Han har sikkert heddet noget helt andet, der hvor han blev født?
(og derfor kan du ikke finde hans forældre).
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-07-05 12:41

Det er så en af sønnerne, der dog bevarede Visman navnet:
"
JOHANSEN VISMAN, Hans   Christening
   Gender:   Male
   Birth Date:   22 Jul 1823
   Christening Date:   17 Aug 1823   Recorded in:   Viskinge, Holbaek, Denmark
         Collection:   Viskinge; Den Danske Folkekirke
   Father:   Johan VISMAN
   Mother:   Kirstine LARSDR
"
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-07-05 12:48

Ved de andre børn fødsel hedder han Wisman, med rigtigt W:
"
JOHANSDATTER WISMAN, Anne   Bir   1816   Denm   Viskin
Fa:   Johan Friderich WISMAN
Mo:   Kirstine LARSDR

JOHANSEN WISMAN, Jens   Bir   1817   Denm   Viskin
Fa:   Johan Friderich WISMAN
Mo:   Kirstine LARSDR

JOHANSEN WISMAND, Mads   Bir   1820   Denm   Viskin
Fa:   Johan Friderich WISMAND
Mo:   Kirstine LARSDR

JOHANSEN WISMANN, Lars   Bir   1826   Denm   Viskin
Fa:   Johan WISMANN
Mo:   Kirstine LARSDR
"
Det er sikkert det rigtige, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-07-05 13:07

I Sverige er navnet Wessman eller Wessmann eller Wesmann mere almindeligt:
her er et eksempel, tæt på...
"
WESSMAN, Joachim Friedric   Christening
   Gender:   Male
   Birth Date:   29 Jan 1784
   Christening Date:   31 Jan 1784   Recorded in:   Karlskrona, Blekinge, Sweden
         Collection:   Amiralitetsforsamling; Svenska Kyrkan
   Father:   Carl G. WESSMAN
   Mother:   Beata
"
men det ser ikke ud til at Johan Friderich W?????? er født i Sverige, Svend

Kommentar
Fra : wlo

Dato : 21-07-05 13:34

Hej Svend
Tak for dine svar.
Jeg har bemærket, at der står Friderich på FS, men i FT står der Frederik, det er også fra FT jeg har hans ca. alder, så ham med Weisman i Præstø, passer vist ikke med alderen.
Jeg har tænkt på at han evt. kunne hedde noget andet, men der er mange i Holbæk amt, født sidst i 1700 tallet der hed Wisman, har dog ikke kunne finde sammenhæng.
Men om det er med V eller W og 2 n´er tilsidst ved jeg ikke,
Jeg har også stødt på navnet "Johan Friderich" mange gange, når jeg har søgt, så om det var "normalt" at hedde netop den navnekombination i det område, dengang, ved jeg heller ikke.
Jeg er forvirret, og derfor håber jeg på hjælp herfra.

Winnie

Kommentar
Fra : wlo

Dato : 21-07-05 13:38

Hej Svend
Iflg. denne hjemmeside http://www.algonet.se/~hogman/kartor_sveriges%20provinser.htm hørte Wismar i Tyskland under Sverige i 1700 tallet

Winnie

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-07-05 13:40

Under sognetræf:
http://www.sognetraef.dk/
for: Viskinge sogn, Skippinge herred, Holbæk amt

har en svensk slægtsforsker, "Brian Petersen, Sverige" vist sin interesse...
måske kan I hjælpe hinanden?

Svend, der nu må ud på golfbanen efter at regnen er ophørt.

Kommentar
Fra : wlo

Dato : 21-07-05 14:23

Hej Svend
Det jeg mente med at børnene ikke hed Wisman, ved jeg fra det virkelige liv, Sønnen Niels Johansen f: 1831 er min Tip-oldefar. Han flytter til Smørum, og gifter sig med min tip-Oldemor, 1857. Hvor børnene kommer til at hedde Nielsen. Og der er forøvrigt en der får navne Johan Frederik. Og hvis man evt. kan bruge førstfødte drengs navn hed han Hans Peter.

Winnie
God tur på goltbanen, her regner det stadig.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-07-05 18:33

>Det jeg mente med at børnene ikke hed Wisman, ved jeg fra det virkelige liv...

De ældste Johansen børn hed jo afarter af Wisman som mellemnavn:

Anne født 1816 : JOHANSDATTER WISMAN, Anne
Jens født 1817: JOHANSEN WISMAN, Jens
Mads født 1820: JOHANSEN WISMAND, Mads
Hans født 1823 JOHANSEN VISMAN, Hans, eneste med V
Og Lars født 1826: JOHANSEN WISMANN, Lars

Og så først kommer din Tip-oldefar Niels Johansen f: 1831 uden Wisman.

Der er sikkert født flere børn efter at man har droppet det tyske mellemnavn,
men der findes altså mange ”Wismænner” i Danmark som du nok også er i familie med…
Eksempelvis fra nettet: Lars, Lotte og Tobias Wismann og så denne her:

[PDF] Side 2-39 - tryk
Filtype: PDF/Adobe Acrobat - Vis som HTML
sine svenske aner på faderens side. »Nogle vil kun have navne på, men jeg vil også
... Kaptajnløjtnant Tom Wismann om den. begyndende modstand mod den tyske ...
www.aof-herlev.dk/pdf HERLEV/Herlev200304lav.pdf –

Kender du den med den?? Svend, der blev våd.
(ifølge Krak er der 3 Wisman og hele 90 Wismann i Danmark, mange også din familie???).

Kommentar
Fra : wlo

Dato : 21-07-05 19:24

Hej Svend

Våd tur på golfbanen?

Jeg har også set mange "wismænner" men kan ikke finde sammenhæng ml. dem. Og kan heller ikke finde nogle der forsker i navnet.
Børnenes børn får heller ikke navnet Wisman. Så de andre Wisman må være langt ude i familien

Winnie

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-07-05 10:51

Der er en slægtsforsker Jørgen Wismann, men vist ikke din (nære) familie?

Med hensyn til Johan Frederiks fødsel/forældre må vi nok til Tyskland,
(eller Holland, hvor der også mange Wismænner, men det passer jo ikke med Wismar).

Min første søgning på Wismar giver bl.a. denne; ikke Wismann men tæt på:
"
I am looking for information about surname Wiegman, Wiechmann, Wychman and Wichmann in Germany. Do you have information about Henrich Wichmann, b. Kiel 1657; Peter Wichmann, b. Kiel 29-11-1674; Peter Andreas Wichmann, b. Schleswig 21-7-1723; Joachim Friedrich, b. Schleswig 27-10-1763? I also looking for Jacob Wichmann from Marne, Dithmarschen District, Schleswig-Holstein and lived in Norddeich and married in Neufeld and Wesselburen? Further: Jacob Wichmann X Catharine Beckers: children: Johann Lorenz, b. Hamburg 20-8-1766 X Margaretha Hinken in Hamburg 26-4-1795. Christian Jacob Wiechmann, b. 1765, children: Anna Margaretha Elizabeth, b. Fabrik, Mecklenburg 1787. Johann Christoph Wiechmann, lived in Steinhousen near Wismar, children: Joachim Peter, b. 1798 Carsten Wiechman X Agneta Hansen, children: Hans, b. Wismar and Carsten Herman, b. Wismar; Fredrick Johan Wiechman, b. Wismar 1832. Other: Frederick J.J. Wiegman, b. near Hamburg 10-11-1824 Joachim Weichmann from Kurzen-Trechow X Sophia Quant; children: Elizabeth Margaretha, b. 2-12-1796. If you have information about Wiegman, Wiechmann, Wychman and Wichmann in Mecklenburg, Denmark, Schleswig, Hamburg, Oldenburg, Bremen and Hannover, give me an e-mail: gwiegman@nl.packardbell.org Thank you very much.
Gerard Wiegman <gwiegman@nl.packardbell.org>
Haarlem, Netherlands - Sonnabend, 22.Mai 1999 um 12:44:40
"
Svend

Kommentar
Fra : wlo

Dato : 22-07-05 11:58

Hej Svend
Jeg har læst, et sted for lang tid siden, at Wisman kan komme af Wichman.
Hvor har du fundet ovennævnte efterlysning?
Jeg prøver at skrive til ham, det er jo en efterlysning som er skrevet i 1999, så det kan jo være han er kommet et skridt længere.
Det undre mig bare stadig, at der findes så mange Wisman, og ingen i Danmark forsker i navnet

Winnie

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-07-05 18:02

Dette er nu sendt til Juan Carlos,
(emigreret tysker i Chile, men lang tid før nazisterne gemte sig der)
og han slægtning Dieter Garling i Berlin,
(min kone er en delvis Scharling, oprindelig Gerling, derfor har vi disse kontakter).
"
Hi Juan Carlos, do you stiil exist ? With this(these) email(s); same to you Dieter...
(we pass Berlin home from Hohe Tatra in about two weeks, but no time to see the changes in your capital town of German).

I remember your knowledge about the German - Scandinavian cooperation in the past.
Now we have a new question related to Wismar; in a period a part of Sweden?

A Danish lady "Winnie" ask for the parents of here grand father Johan Frederich Wisman, properly born in (Schwedish) Wismar about 1783,
(I have told here he origionally may have a more German name: Wismann, Weismann etc. In Sweden Wessmann is more common).

First do you know something about Wismar beeing a part of Sweden?

What name could a man maried in Denmark in 1813 vith the name Johan Frederik Wisman have had at his birth in Wismar??

Do you have some Wismann, or similar names, in your Mechlenburg database???
BR... Svend Giversen
"

Jeg sendte information om min søgning fra mit arbejde, men det må jeg vist genskabe...
hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-07-05 20:22

>om min søgning fra mit arbejde, men det må jeg vist genskabe...

Når du søger, tilfældigt, hurtigt i din middagspause, hvad gjorde du så?
Jeg spurgte i Google, og jeg tror på: +Wismar +koloni +Sweden
Men hjemme får jeg nu ikke de samme links?

Jeg glemte at skrive Sverige på tysk: Schweden og fik nok derfor de hollandske links,
men nu får jeg ikke længere den sammme viste oversigt, hvor jeg igen søgte på Wismar…

Først om to uger er jeg tilbage på min arbejdsplads, ikke Danfoss, men Sauer-Danfoss,
og kan så sikkert genskabe min første søgning.

Inden da er du sikkert nået meget længere…
Svend, der på sin sommerferie passerer Wismar, dog i tog uden ophold.

Vi mødes med min bror og svigerinde, der først er til bryllup på Bornholm.
Treffpunkt er forhåbentligt Haubtbahnhof i Stralsund,
hvorefter vi sammen kører i min brors bil gennem Polen til Slovakiet,
hvor en krone kun koster nitten øre...

Kommentar
Fra : wlo

Dato : 22-07-05 21:01

Hej Svend

Jeg forsøgte at lede, om den e-mail adr. der stod i den efterlysning fra ham Gerald Wiegman, var korrekt, den er jo over 6 år gamme. Der havnede jeg inde på den efterlysningen, og på mange andre mail (på hollansk) hvor han efterlyser de samme.
Jeg kender det, man sidder og leder på jobbet, finder noget godt, og kan så ikke finde det når man kommer hjem. Jeg er begyndt at sende link hjem til mig selv.
Jeg er i min søgning på Wismar-Wisman, stødt på Mecklenburg og hvergang har der stået Schwerin bagefter, er det et område, eller en Schweden-stavefejl?

Du må da have en rigtig god ferie, Vi var sidste år i Polen, billigt-billigt. I år var vi i Tjekkiet, næsten lige så billigt.

Ja. jeg håber jeg kommer længere, ellers må jeg gå til en af de andre grene, hvor jeg også hænger. Der bliver jo flere og flere, jo længere ud man kommer.
Jeg har f.eks. min morfar, jeg har fundet ham i kirkebogen, og der står kun, selvfølgelig hvornår han er født og døbt og så forældre: Frederik Nielsen og Maren Jørgensen, Jagtvej 63, det får jeg ikke meget ud af
God ferie

Winnie

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-07-05 21:03

Ved også at spørge på Holland
(som ikke gjorde først men fik som et resultat):
+wismar +wichmann +holland +sweden

fik jeg igen det samme link
http://www.on-line.de/~karin.schoepke/Guest_book/1999.htm

spørg to gange på Wismar og du får det hollandske link...

Dokumentation har aldrig været min stærke side, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-07-05 22:04

>hvergang har der stået Schwerin bagefter, er det et område, eller en Schweden-stavefejl?

Har du lige som min kone også gået på Korsvejens Skole? Nul Geografi??

Schwerin er en stor by kun ca 50 km syd for Wismar, faktisk hovedbyen i området Schwerin,
(ligesom Schleswig er det i det gamle danske hertugdømme Schleswig).
Overordentligt smukt beliggende ved en stor sø...
(med slottet hvor vor gamle dronning Aleksandrine kom fra).

Lige øst for i Mestlin er Dieter Garling, som vi nu har kontaktet, født,
med en af områdets største databaser: http://www.garling.de/online.htm

Ser du godt efter finder du min kones Scharling-Gerling familie der...

Måske har Dieter, ellers hans historiske fætter i Chile: Juan Carlos, informationer om Wismann???
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-07-05 22:28

En amerikansk dame har den same tvivl om hvordan Wisman staves:

From: Vince Hackley <skinsfan@ENH.NIST.GOV>
Subject: Surname: WISMAN, WISMANN, WISSMAN
Date: Sat, 27 Jan 1996 23:53:31 GMT

Is anyone familiar with the surname Wisman (pronounced
Vees-Mon)?? My g-grandfather immigrated about 1881 to
Pennsylvania. Family lore says they came from Essen.
They were coal miners in PA, and were Roman Catholic.
They may have come over with other relatives or friends,
because there seem to have been cousins and close family
friends here in PA and WVA at the time of their arrival.

Is there any way of getting genealogy info from Essen by
mail or on-line that anyone is aware of?? Any help would
be greatly appreciated. Also, does Wisman surname have
a meaning in German? Is this name different from Weisman
which I've seen much more often?

Thanks,
Vince Hackley
skinsfan@enh.nist.gov

Fundet her:
http://archiver.rootsweb.com/th/read/GEN-DE/1996-01/0822786811
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-07-05 22:47

Og så den sidste:
Svensk Wismann forbindelse...

En langt yngre navnebroder emigrerer langt senere, men fra Sverige?
"
Navn: Wismann, Johan Stilling: Landmand
Alder: 25 Bestemmelsessted: New York
Kontrakt nr.: 435200 Forevisningsdato: 4/17/1887
Sidste oph.sogn: ? Sidste oph. amt: - Sverige
Sidste oph.sted: Sverig Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: New York City Bestemmelses stat: New York State
Skibsnavn: Indirekte
IDkode: I8687V0906
"
Eneste gang jeg er stødt på den svenske Wismann forbindelse,
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-07-05 20:41

I sidste øjeblik, lige før vi tager på ferie, fik jeg svar fra Juan Carlos.
(der bor i Chile, men som stammer fra egnen omkring Wismar).
"
Yes, I still exist though have changed e-mail address.

At the end of the 30 Years War a large territory known as Swedish Pommern was granted to Sweden. This included Wismar in 1648. During a brief period 1675 to 1680 Wismar was occupied by Denmark. In 1803 Wismar was given on lease for 100 years to the Duke of Mecklenburg, so it was officially returned to Mecklenburg in 1903. Swedish Pommern was granted to Prussia in 1815 by the Congress of Vienna (the European United Nations of the days)after the defeat of Napoleon.

Though Wismar was under Swedish control, the population was still largely German and Johann Friedrich Wisman (or Weissmann or whatever he may have been) was certainly a German, to start with to judge by his given names.

The IGI does not mention Wisman in Mecklenburg or Vorpommern. There are instead some Wisman, Wismann and Weismann in Denmark.

Regret that I cannot help further.
Best wishes
Juan Carlos
"

Juan Carlos er sammen med sin fætter Dieter Garling
(begge i familie med min kones Scharling/Gerling gren?)
blandt de, der ved mest om området Wismar/Schwerin' s historie.

Og når han ikke kender Wisman...
så begynder jeg at tvivle på at din Johan Frederik oprindelig hed:
Johan Friderich WISMAN der hvor han kom fra?
Og at han måske ikke stammer fra det gamle svenske område/koloni Wismar??
(snarere Hessen som den amerikanske dame antyder???).

Når vi kommer tilbage fra "Sydpolen" midt i August
glæder jeg mig til at høre om dine "LandWindiger" Winie,
hilsen Svend

Kommentar
Fra : wlo

Dato : 26-07-05 18:25

Hej Svend

Tak for dit svar, og rigtig god ferie

Winnie