/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Tomat-sygdom/skimmel??
Fra : hightowernr1
Vist : 3324 gange
50 point
Dato : 20-07-05 19:56

Jeg har i flere år haft drivhus, og har haft masser af planter-melon-tomater-agurk-peber-m.m. Men sidste år havde jeg problemer med især aurkeplanterne. De blev gule, og visnede, men først efter der var plukket ca. 10-12 stk.
SÅ KOM STORMEN.....Januar 2005, og drivhuset røg for anden gang..... Skidt... vi fik os et nyt i år, og har flyttet det. Men så i år er det tosset med agurkerne igen.... vi har høstet en del, men så døde de. Mine tomat planter er også lidt gule i bladene, og tomaterne er ved at modnes nu, men de er gul/grønne i toppen (ved stilken), de ser lidt underlige ud når de er gennem skåret.

Hvad går galt????
Mine Peberplanter fejler intet!!

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 60 point
Dato : 20-07-05 20:34

Jeg synes at denne side

http://www.bayer.se/bayer/Internet_hh_dk_new.nsf/Public/7F0DCCFEF4696866C1256DEC0041B18A

er en god side for havefolk.

Du kan sel søge efter div. symptomer på dine planter.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-07-05 20:58

Det med tomaterne, kaldes at de er grønnakkede.
Det skyldes, at de har fået for meget sollys sådan at vævet er dødt i toppen og derfor ikke modnes.
Afhjælpes evt. ved at opsætte skyggenet i drivhuset når solen brænder hårdest.

Agurkeplanterne plejer at blive gule og visne, hvi temperaturen er for lav og evt. det er for regnfuldt, og så vidt jeg husker, var det temmelig koldt i perioder sidste sommer.

mvh dova

Kommentar
Fra : hightowernr1

Dato : 20-07-05 22:16

Hej Ans. Go´side .....bayer.
Hej dova. Jeg tror du har ret.... Er hele min høst mon så ødelagt???

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 21-07-05 08:40

Det med at tomaterne er gule ved stilken kan også skyldes vandmangel på et eller andet tidspunkt i vækstsæsonen!

Check også dine agurker for skadedyr, f.eks spindemider.

mvh steen

Kommentar
Fra : papajensen

Dato : 21-07-05 18:13

Hej Hightower
Jeg havde det samme problem og fik så også at vide at det fik direkte sollys
Jeg fik det så klaret ved at kalk male toppen af drivhuset.Ruderne i toppen. Siden er dækket af majsplanter så der er ingen problemer der.
Med venlig hilsen
Per
God sommer

Godkendelse af svar
Fra : hightowernr1

Dato : 31-07-05 19:37

Tak for svaret ans.
Alle svar er jo egentlig gode, det er faktisk en god side den fra Bayer. Jeg tror til foråret, at jeg vil rengører drivhuset ekstra grundigt, og sørge for noget mere skygge

Kommentar
Fra : ans

Dato : 31-07-05 19:44

Tak

Hilsen ans