/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
'baglæns' accesspoint
Fra : masterfrier
Vist : 388 gange
100 point
Dato : 20-07-05 17:16

Hej,

2 firmaer ved siden af hinanden, skal dele det ene firmas internetforbindelse.

Firma 1 (dem MED internet) har en accesspoint.

Firma 2 (Dem der ønsker internet), skal hive dette wifi signal ned, og route det til fast fortrådet netværk.
Rygterne siger at en alm. wifi router/accesspoint kan gøre dette stunt, men det er endnu ikke lykkedes for mig.

Accesspoint hos Firma 1 har addr: 192.168.1.254

Router hos firma 2 har addr: 192.168.1.1, kører som dhcp-server 192.168.1.33 ->.
Routeren hos firma 2 er en Zyxel P-334WT

Nogle der har prøvet dette før, og kan være behjælpelige??

/Lars

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 28-07-05 07:34

på firma2 sætter du et accespoint på "ydersiden" (WAN-stikket) af den router der fungerer som gateway.

Du sætter routeren op som DHCP-klient (WAN)

Du sætter routeren til at anvende "et andet" netværk:
Hvis firma 1 bruger 192.168.1.x som netværksadresser skal firma2 bruge fx 192.168.2.x (eller 10.0.1.x eller....)
Det nemmeste er at sætte routeren op til også at fungere som dhcp-server (husk at der kun skal være en på hvert netværk).

Det kan sefølig osse laves på andre måder men husk at det rareste er at holde trafikken adskilt på de to netværk så fx. printertrafik ikke skal belaste den trådløse forbindelse.

Og tjeck lige at i ikke forbryder jer alt for voldsomt mod jeres ISP's spilleregler - det er sgu ubehageligt at stå uden internetforbindelse lie pluslig.