/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Negleklipning
Fra : Nullemus
Vist : 2579 gange
100 point
Dato : 20-07-05 16:32

Hej

Min beaglehvalp på 5 måneder har aldrig fået klippet negle. De er nu begyndt at rive, så det skal gøres nu. Jeg har købt en neglesaks ved dyrlægen. Jeg har forsøgt, men han trækker sig væk og hyler og snapper når jeg forsøger at holde ham. Og det synes jeg er synd. Men de skal altså klippes... Er der nogen der har et godt råd til hvordan jeg gør det med mindst muligt ubehag for alle parter?

Der gør vel ikke ondt på ham?

Kommentar
Fra : Nakita

Dato : 20-07-05 16:39

Du kan begynde med at sætte dig sammen med ham og prøve om du kan få lov til at file på hans negle, så han vænner sig til at du piller ved ham. Efterhånden kan du så måske få lov til at klippe ham.

Men sid og kæl med ham samtidig med at du piller ved hans negle.

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 20-07-05 16:39

hej
du må ikke klippe ind der hvor du kan se at der er noget sort inde i neglen
det er nerver klip bare 1-2mm
det gør ikke mere ondt på ham end når du klipper dine egne negle
men den bliver selvfølig nervøs når du pludslig holder ham
vær to om det en til at berolige kæle forden

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 20-07-05 16:41

Har du set, hvordan dyrlægen gør og hvor meget de klipper af?
Ellers vil jeg foreslå, at dyrlægen gør det første gang og viser dig hvordan!

Gert

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 20-07-05 16:43

Som regel koster det kun en tyver til kagekassen at få dyrlægen til at gøre det - og så vise dig det den første gang....

Under alle omstændigheder - væn hunden til at I rører ved hans poter og piller ved neglene... Jo oftere jo bedre... Ligeledes med tænderne - jo mere I piller, jo lettere går det.

Vaxen

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 20-07-05 16:44

HEJ
DET GØR IKKE ONDT, MEN ER JO LIDT UVANT FOR HAM.
HVIS DU HAR EN KRAVE, SOM MAN BRUGER TIL HUNDE, SÅ GIV HAM DEN PÅ, HVIS DU STÅR SELV MED DET, ELLERS FÅ EN ANDEN TIL DET, IMENS DU SELV HOLDER HUNDEN, DA DEN JO SIKKERT ER MEST TRYG VED DIG,.

ELLERS MÅ DU UD OG GÅ EN LANG TUR MED HAM PÅ CEMENTFLISER "I BYEN" SÅ SLIBER DE SIG SELV, DET ER FORDI POTERNE IKKE BLIVER BRUGT PÅ SLIDENDE UNDERLAG.

JEG HAR 2 SCHÄFERHUNDE, DE TRÆNGER ALDRIG TIL AT FÅ KLIPPET NEGLE, DE SLIDES AF SIG SELV.

HELD OG LYKKE MED DET.

MVH. AG112

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 20-07-05 16:44

Nej det gør ikke åndt med mindre du får ramt blodåren, du skulle allerede haft trænet på det fra den dag du fik den, med at måtte rører poter og negle imens den er fastholdt, nu har du noget du skal slås med, men du starter med at lægge den om på ryggen og det skal gøres hverdag måske flere gange om dagen og der skal den lære at ligge roligt og når den gør det begynder du at tage fat i den ene pote og ser på den skiller tærerne ad en for en og ikke mere den dag og sådan går du videre den skal stadig ligge på ryggen i den tid, når den har fået lært det og den er rolig ved det, går du igang med at tage en pote ad gangen og forsøger så at klippe den, går det slet ikke må du gå til Dyrlægen og få ham til at klippe dem.
mvh Bevi54

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-07-05 16:50

Hvor var det godt, at også AG112 kom med lidt det samme svar som jeg ville.
Nemlig, at under normale omstændigheder, og hvis hunden får muligheder nok for at slide sine kløer, burde det ikke være nødvendigt, og da slet ikke på en 5 måneder gammel hvalp.

Hvis den allerede trænger til at få klippet kløer, bør du overveje om den får muligheder for at slide dem naturligt, eller tale med dyrlægen om den har tåfejl der gør, at de ikke slides naturligt.

Jeg har heller aldrig prøvet at det var nødvendigt at klippe kløer på de hunde jeg har haft.

Men siden du spørger, så er det jo ikke noget hunden skal bestemme.
Der må du bare forsøge at berolige den og holde den fast.
og det gør ikke ondt at klippe kløerne, hvis altså du ikke klipper for langt ind, så du kommer i berøring med nerver og blodkar.

mvh dova

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 20-07-05 16:52

2 af mine whippets er sikre på at deres SIDSTE time er kommet, når jeg klipper kløer på dem. Jeg har løst problemet ved at en af de store knægte tager hunden op, lægger den i armene som en baby og jeg kan så klippe uden besvær.........de RYSTER og smider halvdelen af pelsen, men de har svært ved at vride sig løs.

Du skal slå hårdt ned på bideri NU, han vil ikke være morsom, når han er voksen, hvis den unode fortsætter.

Få en erfarne hundeejer til at vise dig fremgangsmåden ved kloklipning, og lær så den hund at du kan røre den alle steder, UDEN bideri...........

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 20-07-05 17:01

Og min store, farlige schæferhund ryster som espeløv og lægger ørene helt ned til poterne... Giver mig et bedende blik..Og overgiver sig så pænt til madrassen, hvor han plejer at få klippet negle.... Men holder ikke op med at ryste før kommandoen "FRI" er givet, hvorefter jeg bliver kysset og snasket... og så skal der ellers hævnes på det først tilgængelige stykke legetøj...

Det er rent drama :D

Vaxen

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 20-07-05 17:01

De hunde, jeg har haft, har alle fået klippet kløerne, en enkelt gang eller to!
Beagle'r og større hunderacer bør, som også skrevet, selv kunne slide neglene!
Hvis hunden får motion/ gå-ture nok, bør det ikke være noget problem, når hvalpetiden er overstået!
Dog skal, ihvertfald nogle racer, have ulvekloen klippet en gang imellem.

Gert

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 20-07-05 17:02

Enten bør du få din dyrlæge til at gøre det, da de ved hvordan det skal håndteres.
Men min fars hund er nu 5 år og har aldrig fået klippet negle, og det er fordi han flere gange om ugen går ture med ham på astfalt som helt af sig selv sliber hans negle.
Så hvis du bare sørger for at gå tur med din hund på fliser og veje ind imellem, bliver det med neglene slet ikke et problem.

Kommentar
Fra : Nullemus

Dato : 20-07-05 17:09

Jeg går ture med ham på asfaldt hver dag. Og han løbet rundt på en flisebelagt teresse, hvor han kan løbe ind og ud.
Jeg troede heller ikke det var noget det var nødvendigt, men når han er begyndt at krasse en til blods når vi lege så.....

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 20-07-05 17:12

Hvalpekløer er jo også spidse og skarpe, bare fat i nakken af ham og du vinder den klippekamp, NU..........vend så tilbage og sig det er løst.

Har du meldt dig i beagleklubben, det er sådanne steder du kan få hjælp til alle de småproblemer, der vil opstå i et langt hundeliv.

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 110 point
Dato : 20-07-05 17:43

Hvis du vil springe ud i det nu, vil jeg forsøge at beskrive den måde vi har fået forklaret af vores dyrlæge.

I første omgang: Dæk hunden af og sid eller stå ved siden af den. Tag godt fat omkring poten, og accepter ikke, at den trækker den til sig. Hapser den ud efter dig irrettesætter du den STRAKS med et NEJ. Hold endelig fast alligevel. (Det skal selvfølgelig ikke gøre ondt på den, men giv ikke efter for utilfredshedsjamren )

Derefter tager du den tå, du vil klippe neglen på og trykker den ned således at den bliver strukket ud. Derefter kan du lave en lige linje mellem trædepuderne og neglen og klippe den præcis i den samme højde som det nederste af trædepuderne. Neglen skal klippes lige over - altså vandret - når tåen er trykket ned. På den måde får neglen den rette vinkel og du får klippet af i den rigtige længde.

Lidt svært at forklare... Jeg håber du forstår det alligevel

Vaxen

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 20-07-05 17:57

vaxen - tak for god forklaring.

Ved du så, hvor tit man kan klippe neglene (nerve og blodkar trækker sig tilbage, men hvor hurtigt??).

Min hund er meget ude - MEN på græs og i jord og skovbund, og det giver ikke nok slid! ;-(

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 20-07-05 18:07

Sannie>> Velbekomme

Jeg har aldrig fundet ud af, hvor ofte man kan gøre det. Vores hund har, ligesom din, altid opholdt sig, hvor der er blød grund og derfor er hans negle ikke blevet slidt naturligt. Vi har valgt kun at klippe dem når det er nødvendigt for at undgå at udsætte ham for oplevelsen for ofte... Det har betydet, at hans negle, selv når de er nyklippede er temmelig lange.
Nu, på hans gamle dage, må vi klippe dem lidt oftere end før. Det vil sige en gang hveranden måned. Jeg tror sagtens man kan gøre det en gang om måneden, men ved det ikke med sikkerhed. Det afhænger jo også af graden af slidtage.

Vaxen

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 20-07-05 18:19

Tak - igen.
Min vovse ligger i arm og får en haps, mens hun pliver nusset og talt til med ultra lys tone - så selv om hun ikke er helt vild med det, så føjer hun mig, så jeg ikke behøver blive håndfast.
JA!!!!! Selvfølgelig ER hun verdens dejligste, kønneste, sødeste, nemmeste, dygtigste (og frækkeste) hund! )

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-07-05 18:20

Alle de bernere, jeg har haft (4 stks) -har aldrig fået klippet negle. Og berner sennen er jo en ret rolig hund, så det er ikke fordi de har slidt negle mere end andre.
Da jeg så fik Silke (golden) viste kennelmutter mig, hvordan jeg kunne klippe spidserne på hendes negle, da hun var helt lille. Da jeg selv skulle gøre det selv herhjemme, så rystede jeg mere, end Silke gjorde. Men hver eneste dag tog jeg hendes små poter og kikkede på hver enkelt tå og klippede lidt af en enkelt negl eller to, hvis der var nogen der trængte. Så i dag, hvor hun er 3 år gammel, står hun roligt på spisebordet og rækker selv en pote frem af gangen når der er noget, der skal ordnes.
Så nemt er det, hvis man tager fat på problemet fra dag 1 af. Og det samme med at børste tænder...
Og Silke er en enormt aktiv hund, men hun slider IKKE sine negle. Hvis jeg ikke klipper dem, så flækker eller flosser de i stedet..

Men når du ikke har fået gjort det, Nullemus, så synes jeg personligt, at du skal tage din hvalp til dyrlægen og få klippet neglene der. Og kik godt efter, hvordan det skal gøres. Så kan du selv begynde at træne "negleklipning" hver dag: Op på et bord, og kik hver pote efter hver dag. Du skal ikke klippe noget i første omgang. Men du skal være bestemt. Poterne SKAL kikkes efter. Du kan rose og berolige og snakke med ham undervejs, men du stopper først, når du har været alle fire poter igennem. Du VED at det ikke gør ondt, for du kikker jo kun.

Jeg synes selv, det er ret svært at klippe negle, når man ikke har prøvet det før. Selv om Silke har lyse negle, som din beagle sikkert også har. Så kan man se årer og nerver inden i. Og dem må man selvfølgelig ikke klippe ind i. For det bløder meget, og gør sikkert også ondt.

Men altså: de første mange gange: lad dyrlægen klippe neglene. Der er masser af hundeejere, der altid lader dyrlægen klippe hundens negle..

Kommentar
Fra : Nullemus

Dato : 20-07-05 18:30

Jeg har forhørt mig ved en hundefrisør og hun tager kun 30 kr for det. Det kan vel være lige så godt som hos en dyrelæge. Jeg vil nu godt betale en hundefrisør for at gør det, for jeg bryder mig ikke om at gøre det selv og det kan min vuf jo også mærke.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-07-05 18:37

Rigtig fornuftigt og en god ide. Hundefrisører er meget rutinerede til sådan noget. Der er slet ingen grund til at bøvle med det selv, hvis man helst vil være fri.

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 20-07-05 18:43

Nullemus

Jeg har osse været nervøs - og dét kan hunden straks mærke. Og så er det bestemt ingen fornøjelse, når éns hjerte sidder oppe i halsen.

Jeg betalte mig osse fra det i en periode!

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 20-07-05 19:02

God ide med hundefrisøren...Og 30 kr ingen herregård

Jeg vil dog alligevel råde dig til at vænne hunden til at du rører ved den - både på negle og i munden. Stille og roligt og uden dramatik.

Vaxen

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 20-07-05 20:13

Når du selv en dag vil prøve kan du starte helt ude i spidsen af neglen, prøv at luk saksen godt til uden at klippe (mens du skakker roligt med hunden uden at holde fast i den), når den finder sig i det har du dens reaktion nor det ikke kan mærkes, hvis du så flytter saksen længre op vil du opdage en ændring i reaktionen fordi du så er kommet for langt op, d.v.s. at hunden slev kan fortælle dig hvor langt du kan gå, det kræver bare at du kan læse din hund. Heller klip for lidt end for meget (det bløder meget og hunden syntes ikke det er sjovt da det gør ondt) hvor ofte man kan klippe negle kommer an på hvor hurtig de gror lige som på dig selv. En retningslinie kan være at det er tid når du kan høre neglene trommer på et trægulv når hunden går.
M.v.h.
Kim

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 20-07-05 22:31

Jeg vil bare lige rose jer allesammen for alle jeres gode tip og som skrevet står så er der mange alternativer til hvordan man kommer overens med det at få klippet negle, jeg klipper de fleste selv, men har en som jeg absolut ikke kan klippe, så den overlader jeg til dyrlægen og de gange det så bliver gjort der bliver den lagt ned i bedøvelse for den vil slet ikke gøre det (om man så må sige)
i fri dressur. Den gå nærmest i coma når den skal have pillet ved noget som helt, den bliver blå af angst (chock), så det er nemmest at lade dyrlægen ordne det for mig. Så sådan kan det også forekomme.

mvh Bevi54

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 20-07-05 22:58

bevi54 - dejligt, at dyrlægen vil være med til at undgå, at din vovse bliver forskrækket! *tomu*
Vovserne er jo vidt forskellige - ganske som andre levende væsener er!

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 21-07-05 07:38

Enig Sannie, dit indlæg fik mig lige til at tænke på , da min næstældste knægt var 5 år, klippede jeg hans tånegle, så var det hans dødsdom, han HYLEDE så meget at underboen ringede op og ville høre hvad der skete????? Hun troede at ham og storebror på, dengang, 10 år, slog ham ihjel og at jeg lige var i vaskekælder. Underligt, de 3 andre knægte har altid taget den lille affære som mænd

Godkendelse af svar
Fra : Nullemus

Dato : 21-07-05 11:29

Tak for svaret vaxen.

Kommentar
Fra : nytcam

Dato : 21-07-05 13:10

Jeg klipper selv neglerne på min rottwieler... Jeg har vænget hende til det fra hund var bette(hun er 2år nu)
Nogle gange kan hun oven i købet falde i søvn midt i det da hun ligger på siden når jeg gør det hehe :D
Jeg puslede om hendes da hun var bette og skulle "lære" at få klippet negle og havde altid en lækker godbid parat bagefter fordi hun jo havde været så dygtig.
Så når hun enten skal have klippe negle,børstes eller have renset ører ved hun altid at der vanker en godbid hvis hun er dygtig så måske var det en ide....At pusle om han og give han godbid når han sidder stille og er dygtig

held og lykke