/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Omregistrering af bil - ved du det??
Fra : AhHaIC
Vist : 936 gange
50 point
Dato : 20-07-05 16:17

Jeg er på udkig efter en bil.. har fundet en til 10.000 med plader jeg gerne vil købe. Hvis jeg tar ud til sælger, kan jeg så få lov at tage bilen med hjem med det samme eller kræver man normalt at den blir omregistreret først??

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 60 point
Dato : 20-07-05 16:22

Det "kræver" ikke at bilen bliver omregistreret med det samme, men det er et spørgsmål om sælger vil lade dig køre på hans navn og forsikring.

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 20-07-05 16:22

tit og ofte kan man godt tage dem med hjem med det samme hvis man lover højt og helligt at man omregistrer den inden for nogle få dage

Granslam

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-07-05 16:22

Køber har ret til en periode til 3 uger til at få omregistreret en bil man køber.

mange sælgere er dog noget vrangvillige, idet mange har oplevet, at folk bare køber bilen og kører videre i en andens navn og derved kommer sælgeren til at hæfte for forsikring og vægtafgift.

mvh dova

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 20-07-05 16:37

Du har følge loven 3 uger, til at omregistrere bilen!
Dog vil jeg foreslå, at du sammen med sælgeren går på motorkontoret og omregistrerer bilen!
jeg læser tit på diverse forum, at køber "glemmer" at omregistrere bilen og det ender nogen gange med en politisag, hvor de klipper pladerne!!
Jeg kan godt forstå, hvis sælger kræver omregistrering straks

Gert

Kommentar
Fra : moneymaker

Dato : 20-07-05 18:37

Dova Jeg ved ikke om det er noget nyt, kan du efter de 3 uger henvende dig hos det lokale politi, men din slutseddel, så får du afmeldt bilen, når så køber endelig beslutter sig for at omreg. bilen, kan han ikke, derimod skal den ny registeres, derved nøjes han ikke med de knap 400 det koster men derimod det tredobbelte.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-07-05 18:43

Politiet er da ligeglad med din slutseddel - hvad mener du ???????

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 20-07-05 18:57

Slutsedlen er bevis for, du ikke ejer bilen længere!

Gert

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-07-05 19:05

Nåhhh - du mener sælgeren kan sikre sig

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 21-07-05 02:20

Jeg har brugt følgende fremgangsmåde ved et par private bilhandler

Sælger giver køber en kvittering for at betalingen for overtagelsen er faldet, så køber kan bevise lovlig adkomst til bilen. Denne kan indeholde en præcisering af omregistreringsfrist.

Køber giver sælger en ansvarsovertagelseserklæring. Denne bør indeholde frist for omregistrering.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-07-05 10:38

Uanset hvad man gør med kvitteringer og slutsedler er det sælgeren der hænger på den overfor staten - resten er et privat søgsmål, da det er sælgeren (den der står som ejer nummerpladerne) der hæfter - og den hæftelse kan ikke overføres til andre.
Om det offentlige så vil være forstående hvis man kan bevise at der er fusket er en anden sag.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 22-07-05 00:56

Det gavner i færdselssager, men jeg ved ikke m.h.t. vægtafgift.

Godkendelse af svar
Fra : AhHaIC

Dato : 29-07-05 21:08

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-07-05 21:12

Selv tak