/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kogefelt ovenpå opvaskemaskine
Fra : geab
Vist : 594 gange
100 point
Dato : 20-07-05 09:46

I vores køkken vil vi gerne installere en opvaskemaskine under en eksisterende glaskeramisk kogefelt som er monteret i en bordplade af træ. Er det lovligt/hensigtsmæssigt? Hvad skal afstanden mellem de to enheder være?
Koegefeltet vil være ved siden af vasken

Gernot

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 20-07-05 10:30

Ja, det kan du godt, blot skal der isoleres med dampspærrende materiale mellem opvaskemaskinen og bordpladen

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-07-05 12:40

I dette tilfælde er det meget vigtigt at der bliver monteret en stålplade (følger med maskinen) umiddelbart over åbningen af opvaskeren, da damp fra den, når den åbnes, ikke må gå op i komfurets elektronik.

Man kan faktisk købe et kombineret komfur/ovn/opvaskemaskine, så selvfølgelig er det lovligt

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 20-07-05 16:12

Normaltvis behøves der ikke bygges noget specielt imellem opvaskemaskinen og kogepladen.

Men du blievr nød til at finde installationsvejledningen frem.
Nogle modeller af glaskeramiske kogeplader, behøves ikke have noget luft under dem, andre kræver at der er xx cm.
Der findes modeller som har indbyggget nogle små blæsere, de skal selvfølgelig bruge lidt plads, hvor andre ikke stiller nogle krav.

Så det eneste løsning på dit problem er at finde installationsvejledningen eller lave min 70mm (gerne mere) ned til opvaskemaskinen. Alt dette afhænger jo også på højden af dit køkkenbord. kan du evt. skære noget af soklen, så opvaskemaskinen kommer længere ned, eller er bordet så højt at der er luft nok imellem ???

Godkendelse af svar
Fra : geab

Dato : 02-11-05 15:52

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-11-05 15:56

Selv tak