/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Mandrake 9.0 +win xp
Fra : dr_scooter
Vist : 473 gange
120 point
Dato : 08-10-02 22:43

hvorfor kan jeg ikke installere mandrake 9.0 på min comp.
når jeg prøve at instalere det siger den at comp. genstartes nu og mandrake vil nu blive installeret på din comp.
så genstarter den og der sker intet.
Jeg køre win xp prof.

vh. dr_scooter

ps. det er første gang med linux:)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-10-02 21:37

In article <LiHo9.84658$Qk5.3816398@news010.worldonline.dk>, dr_scooter wrote:
> hvorfor kan jeg ikke installere mandrake 9.0 på min comp.
> når jeg prøve at instalere det siger den at comp. genstartes nu og
> mandrake vil nu blive installeret på din comp.
> så genstarter den og der sker intet.
> Jeg køre win xp prof.
>
> vh. dr_scooter
>
> ps. det er første gang med linux:)

Er din computer sat til at boote fra CD-rom drevet?

--
../Jesper Krogh, jesper@linuxpusher.dk
Software er, fra naturens side, tænkt til at være fri.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 09-10-02 08:55

Hjælp kræver oplysninger og ligenu mangler vi dem for at kan hjælpe dig.

Kommentar
Fra : dr_scooter

Dato : 09-10-02 11:11

hvad for nogle oplysninger mangler. såsom 2100 xp+, 512 ram, geforce3 TI200, 60gb hd, ECS k7s5a bundkort, chippooman bios.... eller noget i den retning:)

ps. den er sat til at boote fra cd-rom.

vh. dr_scooter

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 09-10-02 12:04

Hej DJ_scooter,

har du lavet fri plads til at lave Linux partitionerne?

du ka' bl.a. her læse hvordan du ka' installere Mandrake 8.2 (ikke den store installations forskel)... -->
http://www.sslug.dk/linuxbog/friheden/bog/installmandrake.html

ang. de partitioner der ska' laves ka' du læse mere herom "Partitioner og filtræet"... -->
http://www.sslug.dk/linuxbog/friheden/bog/redhatpartitioner.html
du ka' bare se bort fra at der står Red Hat, princippet er mere eller mindre det samme, og Mandrake 9.0 har brug for de samme partitioner...

hvis din computer stadigvæk ikke vil boote fra CD-rom, ka' du få yderligere oplysninger her... "Installation fra cd-rom"... -->
http://www.sslug.dk/linuxbog/friheden/bog/rh-cd-rom-install.html
bl.a. under punktet "Problem med at boote fra cdrom"...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : dr_scooter

Dato : 09-10-02 13:09

Jeg synes at det virker lidt, uoverskuligt. med fdisk og alt det der. tror du at det vil blive endel nemere hvis jeg bare køber en ny harddisk og installere det der på. (kan det lade sig gøre) og vil det blive meget nemmere. Tak for link'sene strarup, de er guld værd...

Vh. dr_scooter

Kommentar
Fra : dr_scooter

Dato : 10-10-02 11:54

Hvordan kommer jeg ind i fdisk. når jeg laver en start ms dos disk, så kriver den i dos at det er millinium og jeg kan ikke komme ind på c: drevet eller d: kun A:, og der ligger ingen startdisk.

vh. dr_scooter

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-10-02 20:11

Hej dr_scooter!
Hvis du vil helsikre din nuværende HD med XP kan du evt. købe en
ny HD og en harddisk-skuffe med to løse indsatse så kan du skifte
mellem dem INDEN du starter maskinen. En HD på 3-4 GB er godt nok
til at prøve med. HD skuffen bør være med indbygget køler.
Hilsen Emesen.

Accepteret svar
Fra : nisch2

Modtaget 120 point
Dato : 26-10-02 18:46

Til dr_scooter!
Linux Mandrake 9.0 er så nemt at installere som at klø sig et vis sted.
Du - SKAL - sørge for at din pc er sat i bios til at boote fra cd-rom device som det første, når du har sikret dig det, sætter du den første skive i drevet og lader computeren genstarte.
Når computeren så starter op vil den automatisk og uunggåeligt starte op med et grafisk orienteret installationprogram til Linux Mandrake 9.0.
Du kan forberede din Linuxinstallation under Windows XP.
Hørreklik på Denne computer, vælg administration og igen, Diskhåndtering.
Her oprettes der ledig plads til Linux-installationen og du kan samtidig oprette en fat 32 partition som begge systemer kan læse og også skrive på.
Forudsætningen er dog at der er ledig plads på harddisken og et den ikke er brugt til èt stort C: drev, for så kan du ikke komme videre her.
Vil du have både Linux og Windows på samme harddisk skal du gøre følgende:
For det første skal du have lavet en ny Windows-installation som ikke fylder hele harddisken.
Start den nye Windows-installation (Windows XP kan selv boote maskinen op og hvis du kan få gang i det uden startdisketter ved du samtidig at Linux-CDén også kan) Enter & F8 = installationen er igang ? vil du reparere nej tryk ESC.
Din HD er på 60 GB.
Slet eksisterende partitioner og opret for det første et C: drev på eks. 15 GB.
Kør Windows-installationen til ende og forbered så din Linux-installation via administration og igen, Diskhåndtering.
Lav nu et D: drev og evt. FAT 32 eller et af hvert da Linux Mandrake 9.0 godt nok kan læse NTFS men ikke skrive til det.
Lad min. 6 GB være tilbage til Linux (10 GB vil være OK du har jo plads nok). Det sidste skal ikke formateres eller tildeles drevbogstav da det efter Linux-installationen vil være usynligt fra Windows (undtaget Diskhåndtering).
Når du får gang i Linux installationen, vælges expert menuen for man behøver ikke at være expert i noget som helst for at finde ud af den, den givet bare lidt mere kontrol over installationen.
Efter at have klikket OK, OK, og mer OK, kommer du til det med partitionerne, du behøver ikke at vide en vind om "FDISK" for at se hvor din Linux-installation skal ligge.
Marker den ledige plads som du efterlod under Windows og vælg opret automatisk (med usr), derefter vil installationsprogrammet oprette de nødvendige partitioner for dig.
Vælger du manuel oprettelse af partitioner så lad /swap svare til mængden af din ram - altså min 512 mb.