/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Hvad er bedst. 1x300 eller 2x150??
Fra : PeptoBizmo
Vist : 722 gange
300 point
Dato : 19-07-05 23:25

Hvad er fordele og ulemper ved én påhængsmotor på 300 hk i forhold til to på 150? Og kan man stille det sådan op at to små er cirka det samme som én stor? Hvad med benzinforbrug? Hvordan med acceleration??

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 19-07-05 23:28

Du kan sejle videre med 150 HK, hvis uheldet er ude.

De andre ting vil jeg overlade til andre at svare på.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-07-05 23:30

stort set enig med jakjoe - bortset fra hvis begge strejker såååå .......... sag samme - overlader også resten til kyndige

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-07-05 23:34

Hvis de sidder for tæt bliver deres "trykvinkel" ødelagt af den anden.

Kommentar
Fra : PeptoBizmo

Dato : 19-07-05 23:37

Trykvinkel, den skal du nok lige forklare.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-07-05 23:45

Hver enkelt skrue trykker bagud i en vinkel (vifte) og disse to kan genere hinanden hvis skruerne sidder for tæt på hinanden. Det var bare det jeg mente. Men det er måske mere det teoretiske om forskellen på styrken/forbruget du efterlyser.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-07-05 23:50

Til gengæld kunne jeg forestille mig at manøvredygtigheden må blive en del bedre med 2 skruer.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-07-05 23:54

Skruen på en 150 HK er typisk mindre i diameter end skruen på en 300 HK, og ikke kun i diameter men også i tykkelse/materiale og dermed effektoverførsel til vandet. Da to lige store skruer placeret relativt tæt på hinanden ikke kan undgå at skabe uro og bagstrøm for hinanden, vil en del af deres energi i vandet gå tabt. En 300 HK vil give mere effekt i vandet end 2x150 HK. Men som andre har sagt er det også et sikkerhedsspørgsmål.
Når man alligevel ser at de HELT store speedbåde har både 2 og 3 skruer, er det noget som disse både er specielt byggede til. Alm både der ikke er specielt bygget til ræs vil alt i alt får mindre vandeffekt ud af 2x150 end 1x300.

M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : PeptoBizmo

Dato : 19-07-05 23:55

Eyvind skrev:
Hver enkelt skrue trykker bagud i en vinkel (vifte) og disse to kan genere hinanden hvis skruerne sidder for tæt på hinanden. Det var bare det jeg mente. Men det er måske mere det teoretiske om forskellen på styrken/forbruget du efterlyser.

Jeg kunne godt tænke mig at vide så meget som muligt:D Men nu kan jeg godt se hvad du mener.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-07-05 23:58

Manøvredygtighed er ikke relevant medmindre de to motorer kan styres særskilt og sidder langt fra hinanden. Kan man bakke med den ene og køre frem med den anden har det effekt, men KUN hvis skrueafstanden er stor set i forhold til bådens totale bredde.

Kommentar
Fra : PeptoBizmo

Dato : 20-07-05 00:07

Nu siger du nok at skruearealet er mindre på de små, men der er jo osse to. Så det samlede areal er vel større. Og ved acceleration er de to skruers påvirkning af hinanden, vel mindre end ved topfart?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-07-05 00:48

Ved accelleration flyttes en masse vand bagud men der bliver ikke tilført så meget før båden er i drift.
Det samlede areal er ikke absolut større, da HK/omdr./skruestørrelse/vinkler skal passe sammen.

Kommentar
Fra : PeptoBizmo

Dato : 20-07-05 00:53

Så det er heller ikke en fordel ved acceleration?

Kommentar
Fra : alka

Dato : 20-07-05 07:27

Hvis båden, som ander er inde på, ikke er konstrueret til to motorer, får man ikke det samme udbytte som med en motor.
Den vandmængde der skal komme forfra og "fanges af skruen" er helt afgørende. Nogle racerbåde i proff. racerløb rør næsten ikke vandet, det er på det nærmeste kun skruen der er i vandet. Det er endnu vigtigere, at motorbenet "til enhver tid" stå lodret/vinkelret på vandoverfladen. Som oftest ser man både, hvor motorbenet hælder frem- eller bagover. Herved skal skruen enten trække vand "op nedefrea, eller skubbe vandet nedad. Derfor er det vigtigt, at vandet til enhver tid skubbes bagud. Sikkerhed med to motorer? Hvis tingene er i orden er det uden betydning.

Hej fra alka

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 20-07-05 08:06

PeptoBizmo - Det KAN det være HVIS bådens skrog er specielt designet til to moterer, ellers er det modsatte ofte tilfældet.

Kommentar
Fra : PeptoBizmo

Dato : 20-07-05 13:59

Okay. Så mangler Spørge-Jørgen her kun 1 spørgsmål. Hehe. Hvad med benzinforbruget?

Kommentar
Fra : erik0905

Dato : 01-08-05 23:02

Normalt vil der være et manøvrehåndtag til hver motor, disse kan kobles sammen, eller adskilles ved f. eks. havnemanøvrer. En grund til 2 motorer er også at undgå totalt havari, såfremt man rammer et eller andet, som driver rundt, specielt på åbent hav. Var engang med til at montere en 90 hk. Mercury mellem to andre, men det gav ingen ekstra fart, så den røg af igen. Normalt ville man mene at en enkelt motor var mere økonomisk, al den stund at der kun skal trækkes 1 vandpumpe - 1 generator - 1 gearkasse, men hvis de opgivne hk. er målt på skruen, skulle kræfterne være de samme, men benzinforbruget større med 2 .

Kommentar
Fra : PeptoBizmo

Dato : 03-08-05 16:10

Den skal jeg lige have forklaret igen. Har jeg forstået det rigtigt, hvis jeg læser det som om to motorer er mest bezinøkonomisk.

Accepteret svar
Fra : erik0905

Modtaget 300 point
Dato : 04-08-05 08:20

nej det har du ikke!!
men jeg har måske en dårlig formulering.

som de fleste ved er virkningsgraden på en benzinmotor ikke ret stor, fordi en masse af energien går til at udvikle varme, som så kræver at man bruger energi til køling, dertil kommer så den normale friktion i alt der løber rundt, derudover generator. alt dette får man så 2 gange med 2 motorer, ikke at det er dobbelt så meget på 2 små, som på en stor, men noget mere er det. dette vil medføre et større forbrug med 2 stk.
såfremt hk. er målt på skrueakslen vil man i dette tilfælde ha' lige mange hk. i begge løsninger, idet alt det foregående er modregnet. der burde iøvrig være en oplysning om forbrug i specifikationerne.
dertil kommer så skruernes virkningsgrad i vandet, og der burde være hjælp at hente hos forhandleren,således at man får den optimale skrue til den specifikke båd.

Kommentar
Fra : erik0905

Dato : 04-08-05 08:52

der er yderligere en ting, man skal tænke på med 2 motorer, og det er deres evne til at følges ad, det er ikke et problem, når alt er nyt, men ved en eller anden fejl ved den ene, vil båden trække skævt, derfor bør der være 2 omdrejningstællere, så man kan kontrollere omdr.. mulighederne for fejl bliver også fordoblet med 2 stk. min løsning ville være 1 stor og måske en meget mindre liggende i båden hvis noget skulle gå galt, og så en vhf. eller mobil.

nb. det meste af mit svar er ren teori, og der vil helt sikkert kunne findes eksempler hvor 2 motores løsningen vil være mere økonomisk, det afhænger af båden.

Godkendelse af svar
Fra : PeptoBizmo

Dato : 05-08-05 00:49

Tak for svaret erik0905. Det var da den bedste besvarelse jeg har set længe. Så skal jeg nok bare satse på en motor. Men det ser jo godt ud med 2. Hehe. Men funktionalitet frem for udséende. Så mangler pengene kun.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-08-05 00:56

Pepto -> Du spurgte om 1 motor var bedre end 2 motorer. Det svarede jeg på Dato : 19-07-05 23:54

Jeg gav også en forklaring.

Kommentar
Fra : PeptoBizmo

Dato : 05-08-05 00:59

Tja, men ikke en jeg synes var så god som den sidste jeg fik. Og jeg ville hellere honorere kvalitet end hurtighed. Og er det pointene du er ude efter, så skal jeg gerne oprette et spørgsmål mere du kan få lov at svare på.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-08-05 01:04

Skide være med det Pepto. Jeg synes bare ikke at Erik's svar var bedre eller mere dækkende end mit. Hyg dig o.s.v.