/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
køb af klaver
Fra : hubi
Vist : 2634 gange
40 point
Dato : 19-07-05 18:47

hey er der nogle der kan fortælle mig hvad man skal være særlig opmærksom på hvis man køber et brugt klaver, skal man gå nogle tekniske ting igennem.. evt. en hjemmeside hvor det står...

//jesper

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-07-05 18:56

Hvad skal du give for klaveret? Hvad hedder det? Er det et elektronisk klaver eller et akustisk?
Uanset hvad, er det en opgave for en fagmand (Klaverstemmer) og da hans tid jo ikke er gratis, er prisen en vigtig faktor. Hvad hvis han tager 800 kr. for at vurdere instrumentet og så siger at det er noget lort? Så er de 800 kr. på den ene side godt givet ud, men du har jo stadig ikke noget klaver.
Hvis du i stedet besøger en forretning f.eks. Alfred Kristensen for at købe et brugt instrument, er du garanteret at instrumentet er i orden.

Er det et Pianette, Pianino, Piano eller Flygel? Se det er IKKE så nemt. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-07-05 19:24
Kommentar
Fra : hubi

Dato : 19-07-05 23:59

det er et klaver i elfenbensfarve med kobber lysestager. Klaveret er med jernramme
Mærke: H. Kurzenberger, Flensburg, og så det i fin stand...
jeg skal gi 2000 for det
og så er det et akustisk klaver

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-07-05 00:05

Klaverer med jernramme kan du ofte få forærert blot for at afhente dem.
Hvilken stand det er i kan vi jo ikke bedømme uden at se og høre det.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 20-07-05 09:59

Et ældre klaver skal absolut have jernramme, ellers kan strengene ikke holde tonelejet ret længe efter at det er stemt, og klaveret bliver hurtigt falsk, og dermed håbløst at spille på. Ellers skal du kigge ind i selve klaveret, både toplågen og bund, for at se om der er skader eller revner, hvor den indvendige ramme er monteret, både hvor strengene er fastspændt samt specielt også hvor hammerne er monteret, (her skal klaverlåget afmonteres). Kig også efter filten, der er monteret for hver enkelt hammer, hver enkelt tangent (undvendig) samt fodpedalerne. Tangenterne mm. må ikke klapre, så skal filten nemlig udskiftes. (Hamrene kan eksempelvis trækkes ud enkeltvis for at checkes, hvis der skulle være noget mistænkeligt at se eller høre). Du skal også lytte dig frem mht. tonerne om der skulle være nogle "mislyde" - er tangenterne hele, skæve eller revnet? Du bør også afprøve selve tonernes variable "afsats", dvs. om du kan sætte tonen an ´meget svagt` eller `meget blødt`eller staccatto (meget kort blødt eller hårdt uden efterklang) osv. Afprøv også fodpedalerne, højre binder tonerne sammen, venstre afdæmper tonerne.

For mig lyder det som et ældre klaver du her har fat i. Disse har normalt en dejlig rund, klar, og fyldig klang. Vær påmærksom på, at ældre klaverer ikke altid kan holde kammertonen, men så stemmes de bare 1-2 tonetrind med, hvor de kan holde tonelejet. Sidstnævnte er kun et problem i sammenspil med andre instrumenter.
Husk et klaver aldrig skal stilles op ad en ydermur, med mindre der er meget godt isoleret.
Held og lykke med projektet!

Kommentar
Fra : akle

Dato : 20-07-05 10:15

Et par slåfejl: hver enkelt tangent (udvendig) --- 1-2 tonetrin ned.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-08-05 16:36

Ved du ikke hvordan man lukker et spørgsmål, så se her:

Når du går ind på dit eget spørgsmål, vil du se at der over hver enkelt kommentar, helt ude til højre står
Accepter som svar. Du vælger den kommentar du synes har været til størst hjælp for dig. Så klikker du på teksten Accepter som svar. Du får så lov til, dels at angive ved et antal stjerner imellem 1 og 5, hvor godt du synes svaret var, samt at skrive en besked til den der svarede. Derefter trykker du på OK-knappen. Nu er dit spørgsmål lukket, den dygtige svarer har fået sine point, og spørgsmålet er lukket. En af fordelene ved at lukke sine spørgsmål er at andre der vil læse svaret, skal betale 10% af point-antallet for at læse det efter at spørgsmålet er lukket. Man vil altid kunne læse dit spørgsmål, men kommentarerne og det accepterede svar skal købes. Det betyder at hvis dit spørgsmål var til 100 point, koster det 10 point at åbne det efter at du har lukket det. Du kan dog max. få 50% af dine point tilbage på den måde. Men det betyder også at et 100 point spørgsmål kan ende med kun at have kostet dig 50 point. M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : Herbie

Dato : 14-08-05 18:56

jeg har et til afhentning GG det er ca 1000,- + stemning for det skal altid stemmes når det bliver flyttet, det koster ca 700 hos dansk blinde institut de er meget gode ved jeg.

Kommentar
Fra : Herbie

Dato : 19-08-05 18:58

jamen nu er det hentet så ovenstående er desværre ikke gældende mere kh p