/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
udskrive enkelt edikette i publisher
Fra : jeanette18
Vist : 871 gange
50 point
Dato : 19-07-05 17:51

I stedet for at udskrive ediketter fra wordprogrammet vil jeg nu forsøge mig med publisher.
Men under HJÆLP kan jeg ikke finde løsningen på mit problem - nemlig at kunne udskrive en enkelte ediket fremfor hele siden. Hvad gør jeg lige her?

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 19-07-05 18:06

Hvorfor dog gøre det så besværligt som i Publisher, når det er 10 gange lettere i Word.
Men det kan da lade sig gøre. I Publisher skulle der vise sig en guide med forskellige muligheder i venstre side, når du åbner programmet.
Et godt stykke under halvdelen nede på siden står der Etiketter. Her har du mulighed for at vælge mellem et par stykker under "Adressering". Hvis det pågældende format ikke passer til dine etiketter, kan du i Filer vælge Sideopsætning og her vælge det format, der passer.
Et tip: print ud på almindeligt papir først. Hold det op mod lyset med etikette-arket bag ved. Så kan du se, om formatet passer, inden du spilder et helt ark etiketter på et forkert format.

Accepteret svar
Fra : hvaderikkeibrug

Modtaget 60 point
Dato : 19-07-05 18:07

Hvorfor dog gøre det så besværligt som i Publisher, når det er 10 gange lettere i Word.
Men det kan da lade sig gøre. I Publisher skulle der vise sig en guide med forskellige muligheder i venstre side, når du åbner programmet.
Et godt stykke under halvdelen nede på siden står der Etiketter. Her har du mulighed for at vælge mellem et par stykker under "Adressering". Hvis det pågældende format ikke passer til dine etiketter, kan du i Filer vælge Sideopsætning og her vælge det format, der passer.
Et tip: print ud på almindeligt papir først. Hold det op mod lyset med etikette-arket bag ved. Så kan du se, om formatet passer, inden du spilder et helt ark etiketter på et forkert format.

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 19-07-05 18:11

Heysa hvaderikkeibrug> Jeg er skam derinde hvor du anbefaler - endda inde på ediketformatet som svarer til dem jeg har (AVERY L7163) - og grunden til at jeg benytter publisher - er fordi jeg ønsker at lære programmet at kende og fordi noget tyder på at det egentlig er meget lettere at skrive/rette til/formatere ediketter her end i word.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-07-05 18:18

Der er 2 måder du kan udskrive en enkelt etiket.

1. Hvis etiketten sidder midt på siden

2. Hvis den database du tager oplysningerne fra kun indeholder 1 data (så vil resten nemlig blive tomme)

Du kan IKKE som i word bestemme hvilke og hvormange der skal udskrives - det er enten 1 midt på siden eller hele arket.

En metode der måske kunne benyttes vil være ikke at vælge etiketter men A4 - så vil den nemlig udskrive som på et A4 papir altså fra venstre hjørne, og så kunne man flytte teksten efterhånden som man kom frem, men det er en lidt besværlig metode.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 19-07-05 18:25

Slå to fluer med ét smæk:

Lav etiketten i Publisher, så lærer du programmet at kende.

Gå så op i Rediger, Marker alt - saml elementerne til ét stort ved at klikke på de to firkanter, der kommer frem ved at alt er markeret. De er sikkert nederst i højre side.

Kopier og indsæt i Word.

Så kan du udskrive etikken her, hvor som helst på siden.

Håber, min forklaring var forståelig nok.

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 19-07-05 18:28

Heysa refi> Hmmmm - er ikke lige helt med. Jeg går ind i: 1) publikationer der skal udskrives 2) ediketter 3) vælger ediketformatet AVERY 7163. Her kan jeg vælge at indsætte tekstbokse samt alt mulig andet. Billedet viser den enkelte ediket. Efter formatering vælger jeg 4) udskriv - og her adskiller udskrivningsmulighederne sig fra word, da jeg jo i word kan vælge at udskrive samtlige ediketter eller udvælge en enkelt ediket, og det er denne mulighed jeg blot ønsker. Det lyder for mig helt ulogisk at et professionelt program som publisher ikke skulle kunne klare denne opgave på en meget simpelt måde.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-07-05 18:30

Der er da ingen grund til at gå i word - det kan du også i publisher bare du vælger A4 papir

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-07-05 18:37

Desværre - det kan publisher ikke uden du benytter de omveje der her er nævnt.

I dit punkt 4 (udskriv) kan du inden udskrivning vælge sideindstillinger - der kan du vælge "1" men den kommer som sagt MIDT på siden, men hvis du inden punkt 4 vælger sideopsætning i "filer" kan du vælge "normal papir" og nu kan du flytte din etiket hvorhen på papiret du har lyst.

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 19-07-05 18:38

Kære camillasmoster> Jeg får desværre ikke de firkanter frem du nævner og jeg kan ikke få en enkelt ediket udskrvet ved at kopiere direkte ind i word. Jeg ved ikke hvad du mener med at samle elementerne. Der står 4 seperate linier i den ediket jeg ønsker at udskrive. Der sidder jo 2 x 7 ediketspalter i printeren hvoraf kun den ene ediket skal udskrives.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-07-05 18:47

Hvad vil du i word efter - du skal bare vælge A4 papir når du har lavet din etiket - så kan du flytte rundt med den som du har lyst inden du udskriver den.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-07-05 18:49

For at være rigtig smart kunne du så inden udskrivningen dele siden op i de 14 stykker - næste gang du så skal udskrive 1 der måske er etiket nr. 3 er det bare at flytte den ned i det felt.

Godkendelse af svar
Fra : jeanette18

Dato : 19-07-05 19:43

Ja ok det er en mulighed, men det hele er for besværlig. Troede på at publisher var smart lige netop her, men det tyder det på at det bestemt ikke er, så jeg giver hvaderikkeibrug ret i at det er nemmere fra word, og her er den perfekte løsning hvor jeg faktisk kan redigere på lige præcis den ediket jeg vil have skrevet ud. Dette blot til orientering. Prøv at se her:
1) åbner word 2) funktioner 3) breve og forsendelser 4) konvolutter og breve 5) markering af fanen EDIKETTER 6) prik i UDSKRIV HEL SIDE MED SAMME EDIKET 7) klik på indstillinger og find det rigtige format 8) klik på NYT DOKUMENT og her får du via word faktisk vist en 100% kopi af hvordan "ediketterne ligger" klar til redigering. Herefter udskrives og der bliver kun udskrevet på de ediketter som er blevet redigeret.

Jeg havde som tidligere nævnt håbet på at denne operation også kunne være foregået via publisher. I får mange tak for jeres ihærdige indsats.