/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fuge mellem bjælker
Fra : hjulmand81
Vist : 1111 gange
100 point
Dato : 19-07-05 15:31

Jeg skal fuge i et bjælkestød, hvor der med tiden er kommet en revne. Fugen skal kunne overmales og produktet skal helst kunne købes på en tube eller lign. Jeg tænkte selv på et produkt som Sikaflex - men ville være glad for at høre andres meninger.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-07-05 16:13

Sikaflex er et udmærket valg, hvis bare den er overmalbar. Må bare ikke være Sikaflex 221, da det mere er til limning og den er ikke meget elastisk.
Er det en fuge du skal ligge kun for synsskyld? Da vil en acryl fuge være et oplagt valg da du kan forme den så den slet ikke kan ses og er nem at overmale.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 19-07-05 16:50

Fijala er inde på det helt rigtige med en Acrylfugemasse - den er både billig og kan overmales, er let at forme og særdeles elastisk.
Held og lykke med det hjulmand
mvh
<\\Benny

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 19-07-05 19:02

kommer an på om det er indendørs eller udendørs
acrylfuge er det bedste , men det kan ikke holde hvis det er udendørs

Kommentar
Fra : ikazoo

Dato : 19-07-05 19:32

Du må ikke bruge acrylfugemasse, med mindre det er meget små fuger, for så holder det ikke.

Du kan hos mig købe en proff fugemasse, der er 100% malbar. (Ljungdahl) Kan ikke købes på byggemarkeder, kun direkte hos Ljungdahl af firmaer.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-07-05 20:03

Til indendørs fuge er acryl fugemasse perkekt og at den ikke kan bruges ved store fuger er noget sludder.
Jeg har selv brugt det imellem væg(meget ujævne) og dørgerekt (staves det sådan?) og det har fungerekt perfekt. Det skal lige sige at det er vandskurede vægge hvor selve væggen er op til 2 cm skæv, (men det er lige sådan jeg ønsker det), da har jeg som sagt fuget og fyld sprækken op så den følger smiget på gerekten, hvorefter jeg har trukket malertape lige og malet, så ser man faktisk ikke at væggen er skæv da malekanten er fuldstændig lige

Kommentar
Fra : hjulmand81

Dato : 20-07-05 08:34

Den skal anvendes udendørs på østvendt gavl for at hindre vandindtrængning
Ellers tak for indlæggene indtil videre - venter lige en kende med at lukke spørgsmålet

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 100 point
Dato : 20-07-05 10:35

Hvis det er udedørs skal du bruge en fuge ligesom den der bruges rundt om døre og vinduer. Den er flexibel og overmalbar og samtidig vejrbestandig. Fabrikatet er ligegyldigt da der findes et hav af denne type

Godkendelse af svar
Fra : hjulmand81

Dato : 20-07-05 11:32

Tak for svaret Fijala.