/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Behandling af skind til dummyer
Fra : jakiil
Vist : 1663 gange
100 point
Dato : 19-07-05 14:50

Hej

Hvad går I ved jeres rådyrskind før I sætter det på dummyerne? Jeg har nu skrapt alt kød, fedt og sener af, hvad gør jeg nu?

Mvh

Jane

Kommentar
Fra : magma

Dato : 19-07-05 15:15

Lige snakket med min far som er jæger og han siger når du har ranset skinnet som du skriver du har gjort osv, og så Tøres ud med salt (garves hedder det siger han) Det er ikke nogle spichel type salt sagde han så tror du kan bruge alt... Ville nu bare tro at rant natur salt er bedst... Og når det så er tørt osv så skal du hive det på din profil som er Poliester/skum eller hva nu du bruger...

Mvh: Magma

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 19-07-05 17:40

Du lægger det nogle dage i saltvand. Skyller efter og renser yderligere inden du skærer det i passende stykker og hamrer det fast uden på tæppedummien. Lad dem efterfølgende tørre godt.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 19-07-05 17:47
Accepteret svar
Fra : bb1

Modtaget 100 point
Dato : 19-07-05 19:53

Et rådyrskind taber meget hurtigt hårene også ligner det jo ikke rigtigt et skind længere. Derfor skal du gøre som de prof. jægere. Hos materialisten kan du købe noget pulver,som heder alun,du skal bruge ca. ½ kg til 20 liter vand brug lunkent vand så opløses det hurtigst og rør godt rundt. I den blanding skal du lade hele skindet ligge i ca. 2 dage.Derefter tager du det op,så skal det spiles ud ellers krymper det for meget.Det kan du gøre ved at lave en ramme af træ,som du endten binder skindet til med snor eller slår det fast med små søm.Derefter skal skindet tørre helt det tage også nogle dage,skulle det blive for stift kan du gnide noget madolie på bagsiden og nulre det godt.Det er helt den samme måde man bruger til sælskind på Grønland bortset fra at her tygger koner skindet,hvis det er blevet for stift -men det behøver du ikke.Gør du som beskrevet får du et skind,som kan holde i mange år. Jeg har et som jeg har stoppet ud med halm,det bruger jeg når jeg træner schweiss spor med min hund.

Godkendelse af svar
Fra : jakiil

Dato : 20-07-05 12:23

Tak for det. Jeg mente nok at det var noget med Alun. Jeg ved at nogle bruget salt, men så syntes jeg at dummyerne suger vandet til sig bagefter så de er konstant fugtuge også holder de ikke mange måneder.

Jane