/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
skifte tandrem
Fra : ashkan
Vist : 467 gange
35 point
Dato : 19-07-05 14:15

Hej med jer.
Hvad skal man være særlig opmærksom på, når man skifter tandrem på en bil??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-07-05 14:26

Kommer jo lidt an på hvad det er for en bil.

Kommentar
Fra : ashkan

Dato : 19-07-05 14:40

Suzuki

Kommentar
Fra : zita30

Dato : 19-07-05 14:50

Suzuki hvad og hvad motor

Accepteret svar
Fra : hjkofoed

Modtaget 45 point
Dato : 19-07-05 14:59

at krumtap og knastaksler ikke flytter sig (drejer) i forhold til hinanden

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-07-05 15:06

Som hjkofoed siger så er det viktigt at der ikke er noget der drejer sig i forhold til hinanden, da motoren ellers ikke kan køre og i værste tilfælde smadre ventiler og stempler da der måske ikke vil være plads til det for hinanden.
Du lyder ikke ligefrem til at have den store forstand på biler pga. dette spørgsmål. Så det er måske en fordel at få en med lidt viden til at hjælpe.

Godkendelse af svar
Fra : ashkan

Dato : 19-07-05 15:07

Tak for svaret hjkofoed.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-07-05 15:08

Du skal have noget værktøj der kan holde alle takthjulene på plads. så de ikke flytter sig i forhold til hinanden.

Og så skal du justere den rigtigt, så den ikke er for stram eller for løs.
Den skal være sådan, at når du tager ved kanterne på remmen, med tommel og pegefinger, skal du kan dreje remmen ½ omgang, altså op på højkant.

og skift nu strammerhjulet samtidig med.

mvh dova

Kommentar
Fra : alka

Dato : 19-07-05 15:08

ashkan. Jeg vil fraråde dig selv at skifte tandremmen, hvis du ikke ved hvordan. Det kan være dyre lærepenge. Men det kan jo også bare være et spørgsmål du stiller af ren nysgerrighed. Hej fra alka

Kommentar
Fra : zita30

Dato : 19-07-05 22:15

Det er fornuftig også at skifte medløberhjul og strammerhjul samme tid som tandrem MEN hvis du ikke har forstand på SÅ
FINGERNE VÆK det kan koste dig det meste af en motor så pas på

ZITA