/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Zuppa di Farro, Farro Soup
Fra : netper
Vist : 1138 gange
300 point
Dato : 19-07-05 14:07

Endnu en gang leder jeg efter en opskrift jeg kun kan finde på engelsk, så jeg håber endnu en gang på en venlig sjæl herinde.

Jeg kan da oplyse at farro er en gammel kornsort.

Mvh
Per

6-8 ounces (by weight, 200 g) farro, in whole grains
3/4 pound ripe plum tomatoes (or canned tomatoes, 350 g), chopped and seeded
2-3 ounces (50-75 g) pancetta (smoked if possible)
Grated pecorino toscano cheese, or Parmigiano (romano will be too sharp)
2 cloves garlic
1 onion, finely sliced
A small bunch parsley
Some fresh basil
A few sprigs thyme
Olive oil
Salt & pepper to taste
1 quart hot broth (it can be made with bullion if need be)
PREPARATION:

Begin by preparing the farro: Wash it well, picking out impurities such as bits of chaff, pebbles, or bad grains, and soak it for at least 8 hours.
When it's ready, mince the pancetta and sauté it in a couple of tablespoons of olive oil, together with the thyme, finely sliced onion, and garlic cloves.
When the mixture has browned, remove and discard the garlic, and stir in the chopped tomatoes, parsley and basil. Cook for a few minutes, then stir in the hot broth, and once the pot comes to a boil, the farro. Cook over a low flame for about 2 hours or until the farro is done (taste a grain), stirring often, and checking the seasoning towards the end. Let the soup sit for an hour and serve it warm, with olive oil and grated cheese.

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 19-07-05 15:39

Mon ikke det er lidt a la denne suppe fra Toscana, du er ude efter: http://www.fuglebjerggaard.dk/C.%20artikler%202002/suppe_p%E5_en_poelsepind.htm

Kommentar
Fra : Seipe

Dato : 19-07-05 15:48

Hej Netper
Farro er oldtids-byg, fra før det blev dyrket til øl- eller Wiskey brygning.
Det latinske navn er : Triticum Dicoccum
Under det latinske navn kan du finde mange billeder og oplysninger på Eniro eller Google.
Og der må da være en opskrift på dansk et sted på nettet, jeg har ledt lidt rundt, men har lige nu lidt
dårligt med tid. Madgal.dk kunne ikke hjælpe. evt. Augustenborgopskriftsamling.dk, eller en af de
voksne husmoderlige piger her på kandu har en opskrift til dig.
Mvh.
Seipe

PS. jeg har selv engang smagt farrosuppe og farrosalat da jeg arbejdede i Italien.

Kommentar
Fra : netper

Dato : 20-07-05 12:32

Opskriften som balcanard foreslår syntes jeg ikke ligner den som jeg har fundet frem, bønnerne går i hvert fald ikke igen i de to opskrifter.

Madgal og augustenborg har ikke denne opskrift, så jeg ville stadig gerne have denne opskrift oversat.

Mvh
Per

Kommentar
Fra : kattefar

Dato : 22-07-05 15:22

og den danske eller tyske navn er EMMER, led efter opskrifter med emmer hos google
kattefar

Kommentar
Fra : Brunders

Dato : 22-07-05 15:37

Kan du bruge denne opskrift. Dem minder meget om din.

Suppa di farro - suppe på en pølsepind

12 pers.

250 g hel emmer/hel kæmpedurum
250 g kikærter
250 g butterbeans/canellibønner
250 g borlottibønner
1 kg pillede scalotteløg
stor dusk frisk rosmarin
stor dusk frisk timian
salt og peber
2 peperoncino eller serranochilier
2 hele friske hvidløg
1 laurbærblad
10X10 cm parmesanskræl
evt. kødben af gris, lam, høns eller okse
150 g pancetta
en halv grønkålsstok
revet parmesan

Læg bønner og korn i blød i rigeligt koldt vand - hver for sig - i mindst 6 timer.
Kog kikærterne med parmesanskrælllen og pancettaer i 2 l friskt vand.
Kog kornet i rigeligt vand med salt.
Kog de to slags bønner hver for sig i rigeligt saltet vand, med løg og krydderier.
Alle bønner og korn skal når de er møre være rigeligt dækket af vand, som regel skal man fylde efter under kogningen. Sluk når de er møre og ad dem køle af i kogevandet.
Rib grønkålen og snit den fint. Hæld den over med 3 l kogende vand i en sigte, så de bliver let blancheret.
Når man skal spise blander man det hele, varmer godt igennem og fisker parmesanskrællen og evt. kødben op. Skær pancettaen i små tern, og rist dem på en pande. Drys over den færdige suppe sammen med et generøst drys friskrevet parmesan.
Det er en suppe men en meget rustik én med masser af fyld.

Accepteret svar
Fra : mcloud

Modtaget 300 point
Dato : 22-07-05 17:43

Hej Per
Frit oversat som flg:

200 gram farro ( Byg )
200 gram tomater eller 1 ds dåsetomater
50-75 gram røget pancetta
2 fed hvidløg
1 løg ,skivet fint
Et lille bundt persille
lidt frisk basilikum
Et par grene frisk timian
olivenolie
Salt og peber efter smag
ca 1 liter varmt grøntsagsbouilon.

Vask byggen grundigt,fjern agner og dårlige korn og skaller,lad det ligge i vand i ca 8 timer.
Hak derefter pancettaen og sauter det i et par spiseskefulde olivenolie,sammen med timian,løg og hvidløg.
Når ingredienserne Har taget kulør ,fjern så hvidløgene og steg dem sammen med de hakkede tomater og persille og basilikum, steg et par minutter og hæld så bouilonnen i og kog op,når det koger så kom Farro ( byggen ) i og lad det simre ca 2 timer ,rør i gryden tit ,indtil Farro ( byggen ) er mør og færdig.
Smag til med salt og peber og lad suppen samle sig ca 1 time.
Server med olivenolie og revet ost.

mvh mcloud

Godkendelse af svar
Fra : netper

Dato : 22-07-05 18:31

Tak for svaret mcloud.