/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Udsætterprotokoller
Fra : HannaMortensen
Vist : 1792 gange
300 point
Dato : 19-07-05 13:13

Er der nogen, som kender til udsætterprotokoller fra Fødselsstiftelsen.
Hvem/hvordan kan man få adgang til oplysninger herfra?
Hilsen Hanna

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 19-07-05 14:15

Hej
Hvis du har en fuldstændig udskrift fra Fødselsstiftelsen, har du givetvis og et nr på mor og barn.
Udsætterprotokoller kan ses på Landsarkivet i København.
Hvis de er udskrevt til en af stiftelserne i København, skal du henvende dig på Københavns stadsarkiv.

Lis

Kommentar
Fra : HannaMortensen

Dato : 20-07-05 12:02

Tak for svaret.
Jeg vil også gerne vide, om børn, som ikke er født på Fødselsstiftelsen, kan være opført i udsætterprotokollerne. I mit tilfælde er en pige ca. 5 år, inden hun evt. bliver sat i pleje.
Hanna

Kommentar
Fra : birgitmaria

Dato : 16-10-05 13:13

hej Hanna !

ang. udsætterprotokoller ... Du henvender dig skriftligt eller personligt til Kordegnekontoret på Rigshospitalet. Protokollerne er IKKE offentligt tilgængelige og der er LANG ventetid på svar. Du kan på Landsarkivet finde Modernr. og Børnenr. i Fødselsstiftelsens protokoller og de er på microkort.
Ang. børn, der IKKE er født på Fødselsstiftelsen, står IKKE i udsætterprotokollerne, men der er mulighed for at finde pigen på Stadsarkivet på Københavns Rådhus, hvis Fattigvæsenet har haft en finger med i spillet. Hvis det har været privat pleje, så er muligheder små.
Med venlig hilsen
Birgit Maria

Kommentar
Fra : HannaMortensen

Dato : 17-10-05 18:21

Hej igen.
Jeg er helt fuldstændig sikker på, at barnet ikke er født på Fødselsstiftelsen men i Jylland i 1882. Moderen har formentlig barnet hos sig i ca. 3 år, rejser herefter hjem til Sverige i 1885 og udrejser til Danmark i april 1887.
Nu gætter jeg på, at hun først kommer til København, inden hun rejser videre til Ringkøbing amt. Derfor gætter jeg også på, at pigen kan være sat i pleje i København, således at moderen kan rejse videre vestpå, hvor hun bliver gift allerede i august 1887.
Nu har både Lis B.Jensen og Birgit Maria nævnt Stadsarkivet på Københavns Rådhus. Men hvad skal man helt nøjagtigt spørge efter? Og hvis det er Fattigvæsenet, der tager sig af hende? Jeg har også hørt, at der var et opfostringshus - er det ligeledes Fattigvæsenet?
Jeg har heldigvis pigens navn og fødselsdato samt -sted.
Hilsen Hanna

Kommentar
Fra : birgitmaria

Dato : 18-10-05 16:47

Hej Hanna !

Det var da et hjerteligt godt spørgsmål, hvor moderen har gjort af pigen. 1) Har hun efterladt barnet i Jylland og rejst til Sverige eller 2) har hun taget pigen med til Sverige og "læsset" hende af der. Det var den tanke, der først faldt mig ind.
Men hvis dit gæt holder vand, så er der den mulighed at søge i Fattigvæsenets A-protokoller på moderens navn, evt. barnets navn. Der er registre pr. årstal (1887). Med hensyn til opfostringshuset er der kun drengebørn, desværre. Pigerne blev sendt til plejeforældre. Københavns Fattigvæsen havde den ufine vane at sende kommunens børn på landet (Sjælland, Fyn og Jylland). Det vil fremgå af protokollerne, hvis heldet er med dig.
Men hvis hun har sat barnet i privat pleje, så er mulighederne ringe. Men der er dog den mulighed, at en evt. plejemoder har haft rundsave på albuerne og ville have økonomisk hjælp til barnet. Så kan hun have søgt om værgemål og værgemålsprotokollerne findes også på Stadsarkivet.
Nu er det jo en noget omstændelig historie at beskrive fremgangsmåden at søge i disse protokoller. Det vil tage alt for meget plads her på siden, men på Stadsarkivet er de meget flinke til at hjælpe.
Og så er der endnu en lille mulighed om end meget lille. Det er i Æbeløgade hos Civilretsdirektoratet (nu Familiestyrelsen) for hvis moderen i den sidste ende har bortadopteret pigen vil du kunne få det oplyst der (kun adoptioner, ikke pleje).
God held med din jagt.
Med venlig hilsen

Birgit Maria

Kommentar
Fra : HannaMortensen

Dato : 19-10-05 19:42

Hej Birgit Maria.
Tak for dit fyldestgørende svar, som jeg vil prøve, næste gang jeg kommer til København (Jeg bor i Aalborg, så det er ikke tit). Og det er jo næsten heller ikke til at sende andre med; det bliver vist for besværligt.Men mange tak alligevel; det skal da forsøges.
Som svar til dig kan jeg nævne, at jeg fra en film over Husförhör i Sverige har kunnet læse, at mor og barn udvandrer til Danmark begge to i april 1887. Så det må jeg regne for sikkert.
Jeg gætter ligeledes på, at moderen (som faktisk er min oldemor) måske møder min oldefar i København (og ikke fortæller ham noget om pigen). Herefter aftaler de måske (stadig mit gæt), at hun skal rejse med ham over til Humlum i Jylland, for hun har adresse hos hans forældre ved deres vielse. Og man kan vel også nok gætte, at det ikke var så smart at have en lille pige, når man starter i et nyt forhold.
Men jeg tænker stadig: Hvor kunne hun dog gøre det - men hun havde måske ikke andet valg.
Venlig hílsen
Hanna