/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
biobrændselsfyr
Fra : vaxen
Vist : 1167 gange
300 point
Dato : 19-07-05 11:32

Hej alle!

Vi har besluttet at skifte vores gamle, udslidte og dårligt fungerende halmfyr ud med et biobrændselsfyr - det vil sige et, hvor vi både kan køre på piller, korn og skaller af andre arter.
Men - vi har ikke en disse forstand på priser og kvalitet. Hvad skal vi kigge efter? Hvad er faldgruberne? Hvordan ved vi, at fyret - og installatøren - er i orden?

Fyret skal i fremtiden kunne opvarme et hus på 300 kvm. Lige nu skal det opvarme ca. 200 kvm.

Alle oplysninger er mere end velkomne, for vi er på herrens mark på dette felt

Vaxen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-07-05 12:47

Jeg har ikke meget forstand på det, men kan kun give dette råd, køb ikke noget ukendt, men køb fra et størrer selvskab som også har servicen i orden, og som kan fremvise anlæg som "Bare kører"
http://www.dr.dk/nyheder/tv/Kontant/goderaad/article.jhtml?articleID=236357
http://www.dr.dk/nyheder/tv/Kontant/article.jhtml?articleID=236331
http://www.lr.dk/bygningerogmaskiner/informationsserier/farmtest/ft_mas_043_mindre_biobr.htm
http://byggepladsen.com/ShowArticle.cfm?ArticleNo=213&CC=1
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-07-05 20:08

Jeg har selv stoker fyr men det er hjemmelavet og selvfølgelig er jeg yderst tilfreds med det.

Jeg har dog en kammerat der kar købt en BAXI stoker og det har allerede tjent sig ind på 3 år. Han opvarmer ca. 325m2 og har måske nok let til billige træpiller men alligevel. Det er bare kvalitet så det batter. Ikke det billigste dog., men pris og kvalitet følges som regel ad.

http://www.baxi.dk/

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 19-07-05 20:17

Arj, det var dejligt du dukkede op der Fijala

Jeg sidder og kigger på disse mange muligheder på nettet... Men helt grundlæggende aner jeg ikke, hvad jeg skal kigge efter. jeg ved f.eks. ikke hvor stor ydelsen skal være på fyret - og dermed kan jeg ikke finde et prisniveau og et fyr, der passer til vores hus

Det, vi gerne vil have er fyr, der kan køre på andet end piller. Vi har adgang til billigt korn her hvor vi bor, så det vil vi jo selvfølgelig gerne udnytte. Til gengæld kan jeg se, at biobrændselsfyr er noget dyrere end almindelige pillefyr.

Ville vældig gerne have et stoker... men de er godt nok også dyre.

tør du skyde på et prisniveau incl. montering? Vi har alt i rør og radiatorer - fyret skal kun tilsluttes det eksisterende system.

Vaxen

Kommentar
Fra : Innocent

Dato : 20-07-05 00:18

Tag en snak med din skorstensfejer(mester).
Jeg var meget interesseret, men kølede af, da jeg fik hans svar.:"De støjer meget".

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-07-05 10:32

Mit forslag med BAXI er måske ikke det billigste, men er et kvalitetsprodukt og vil ikke volde problemer i mange år frem.
En tommelfingerregel er der skal ca. 1kW til pr. 10m2 så er det helt ved siden af.

Et forsigtigt slag på prisen vil være at du skal regne med ca,. 30.000,00 for stoker og kedel og ca. 10.000,00 montering.
Der er selvfølgelig meget du kan gøre selv, hvis du kan og på den måde spare nogle penge.

Jeg glemte forresten lige at nævne en bekendt jeg har der også sælger stokerfyr og dette er altså også et kvalitets produkt. Jeg har været hos ham mange gange og fået inspiration til mit eget hjemmebyggede anlæg.

Her er hans hjemmeside.

http://www.stoker-service.dk/

Kommentar
Fra : holker

Dato : 22-07-05 22:59

Hej , jeg kan varmt anbefale en BAXI det er noget der batter!!!!

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 23-07-05 13:16

Hej holker, nå er du også lige her. Tak for sidst

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 24-07-05 12:48

Hej igen!

Jeg har nu kigget lidt frem og tilbage på nettet - og har haft besøg af en VVS mand, som jeg fandt igennem Fijalas link til Baxi.

Resultatet blev, at der højst sandsynligt bliver installeret et nyt halmfyr, da det er det brændsel, vi har lettest adgang til for meget billige penge. Fyret, som vi afventer tilbud på, kan også køre på brænde, så vi kan veklse, hvis det er nødvendigt.

Tilsyneladende kan det gøres for under 50.000 kr, så umiddelbart ser det ikke så slemt ud, som jeg havde frygtet. Nu skal der bare indhentes lidt forskellige tilbud, så vi kan få prisen så langt ned som muligt.

Nogen faldgruber? Noget, vi skal være specielt opmærksom på i denne forbindelse?

Vaxen

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 150 point
Dato : 24-07-05 18:08

Jamen så vil jeg da sige held og lykke med dit nye halmfyr. Hvis det er den brændstofkilde du har lettest ved at få fat på er det også bare udmærket.
Faldgruber ved jeg ikke om der er nogen af, hvis bare man stoler på vvs firmaet der skal installere hele herligheden.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-08-05 14:35

Skulle du få andre tanker, er et kig rundt på www.naturvarme.dk måske en ide. Har haft kig på deres jordvarmepumpe, og det ser dæleme bare blæret ud. Fik lov til at pille ved en 9 kW vand/vand vp. Lydniveauet var lavere end et køleskab, udseendet væsentlig flottere, driftøkonomien sjovere end både olie gas og piller. Prisen var desværre ikke sjovere.

I øvrigt har jeg set hamrende billige pillefyr hos RMF 75 68 50 22 Lars. Kedlen kan man så selv om.

Baxi'er er iøvrigt klart lækre kedler - omend ikke særlig billig.

Kommentar
Fra : holdnu

Dato : 06-09-05 22:29

har luret lidt rundt i div forum og den med finger reglen er lidt for meget iflg min vvs mand....
han siger at man normalt regner med ca 50-60 Watt pr M2 .. ud fra hvor godt huset er isoleret..
dette gælder også for radiatorer i rum.. hvis man skal have dem sat op...

Kommentar
Fra : holdnu

Dato : 06-09-05 22:37

ville nok anbefale et fyr fra vvs grossisten.. en dor kedel med en scotte brænder på.. til ca 15.000,-+ det løse og moms, det er en af de få billige der er testet ved teknologisk... der hedder den en woddy flex, og er fra nordjysk bioenergi.. med dobbelt A mærke.. men så er det næsten kun piller den kan tage , kan fåes korn sæt men stoler ikke på det korn ang, varmen i det... og det kan værer hård ved pladejerns kedler.. pga syre når det brænder...
har rep en der kun var 4 år gammel da jeg var i lære..

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 07-09-05 10:11

Vi venter lige nu på tilbud fra forskellige (godkendte) vvs-mænd i omegnen... Det tager åbenbart tid at strikke et tilbud sammen. Samtidig ser vi septemper måned skride frem stille og roligt. Håber, vi har fyr inden det bliver meget koldere!!

Det, vi har besluttet os for er et Reka halmfyr, der også kan fyres med brænde. Desuden har vi arrangeret det sådan, at hvis vi "løber tør" for halm, så kan der sættes en stoker på.

Alt inklusive (akumulleringstank, kedlen, rør og lidt renovation af gamle rør) skulle det løbe op i omtrent 75.000.
Dyrt, synes jeg, men tilgengæld tror jeg også, at vi får en kedel, der kan lave varme.

Vi får se... Vi har fået et tilbud, venter på to.. De har snart været 3 uger undervejs, så tålmodigheden bliver mindre og mindre nu

Vaxen

Godkendelse af svar
Fra : vaxen

Dato : 01-01-06 16:46

Tak for svaret Fijala.