/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Hvor meget betaler man tilbage til state~
Fra : Flakse
Vist : 601 gange
100 point
Dato : 19-07-05 11:01

Jeg sidder lige og tænker på hvor meget et normalt menneske egentlig betaler tilbage til staten af sin løn, efter at have betalt skat, ambidrag, afgifter og moms af de varer man køber. Er der nogle der kan lave en beregning?

Kører i en bil = 180% afgift.
Vægtafgift.
Benzinafgift.
Årlig generel parkeringsaftift, broafgift og en enkelt p-bøde.
15 cigaretter om dagen.
Normalt alkoholforbrug = stor afgift.
Moms af alle varer.
Ejendomsskat

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-07-05 11:18

Så simpelt kan du ikke regne det ud.
En del af de penge (eller rettere allesammen) bliver jo brugt igen til dig, din nobo og alle andre.
Så alt efter hvor mange "gratisydelser" du gennem et år modtager vil det give et andet tal.
Du kunne lave en beregning der ville give 0% og en der ville give 80-90%
Så det er tankegangen der leger med dig

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 19-07-05 12:34

Ja, der er lavet beregninger på, at omkring 85 % af alt hvad du tjener, på en eller anden måde havner i statskassen igen.

Udover de ting du nævner der, er der også ting som emballageafgift, CO2 afgifter, plus en masse andre skatter og afgifter.

mvh dova

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 19-07-05 12:57

dova

Men hvor mange penge får du så tilbage af staten?

Kender du den beregening????

Der er jo brug af vejnet (man betaler jo ikke vægtafgift på en cykel), hospitaler, skoler, og en masse serviceydelser.

Affaldet bliver fjernet, gaderne holdt rene og alt muligt andet

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-07-05 13:13

Tjae

Nu betaler jeg sgu i dyre domme for at få fjernet mit affald og få tømt min sceptiktank en gang om året (også en givtig forretning for kommunen, idet de betaler kloakfirmaet 135,- pr tank de tømmer, men jeg betaler så bare kommunen 800,- for det . Og de øvrige offentlige serviceområder du nævner, bliver betalt via skatterne.
det der gør resten er momsen og så alle de "skjulte" skatter og afgifter der betales.
Tag bare en ting som el-regningen, og regn ud hvor meget af den der er pengedirekte i statskassen

Og med hensyn til vejene, så tager staten altså 8000 om året i vægtafgift for den gamle bil jeg kører rundt i, som jeg yderligere, da jeg købte den for 30000,- skulle betale knap 30000 mere i statsafgift for at sætte hvide nummerplader på.
og dertil kommer forsikringen hvor en stor del af beløbet er statsafgift.
Af dieselolien ryger der 6-7 kroner pr liter til staten, så der smider jeg yderligere noget der ligner 18-20000/år.
Bare der såskal skiftes en pære på den, betales der en speciel afgift af den oveni prisen.
Olien betales der emballageafgift og bortskaffelsesafgift af oliedunkene o.s.v.

Så tro ikke, at bilisterne får noget foræret.

mvh dova

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-07-05 13:19

Der var heller ingen der påstod at det var bilisterne der fik noget foræret.

Men det er og bliver jo arbejdsgiveren (læs staten) der leder og fordeler arbejdet (læs pengene) og ALT hvad du betaler bliver brugt igen - stol trygt på det

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 19-07-05 14:08

hmmm tror nu nok vi privat billister er en underskudsforretning. hvis vedligeholdelses af veje og mv kun skal betales af vægafgift afgift og benzinafgift mv

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-07-05 15:03

Jeg kører på cykel og betaler skat og dermed til bus og S-tog, samt anlæg og vedligeholdelse af de broer, veje og motorvejsanlæg jeg ikke må benytte, så mon ikke mit 'slid' på cykelstien går mere end O.P. op, selv uden vægtafgift (..jeg og min cykel vejer tilsammen ca. 70 kg. ) Backtee?

</CYKLISTEN>

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-07-05 15:09

Vi må have en fysiker til at tjekke hvor meget du slider på cykelstien "molokyle" - den skal vi bilister vel ikke betale for

Kommentar
Fra : alka

Dato : 19-07-05 15:17

For år tilbage - før OMS og MOMS, var jeg på et kursus hvor vi bl.a. fik af vide, at det stort set ikke kostede noget, at have en offentlig ansat, da ca. 72% røg tilbage i statskassen. Så det kostede "kun" 28%, at have en offentlig ansat. Efter OMSen og MOMsen, skal dova nok have ret, med de ca. 85%!
Fremover kan man så sætte skatten til 100%, så koster det ikke noget at have offentlige ansatte, så ansætter vi alle de ledige i offentlige stillinger og så afskaffer vi beskæftigelsesministeren - han er heller ikke til megen gavn i dag, at skære i alt for de som er ledige, skaber jo ikke flere jobs! Hej fra alka.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-07-05 08:40

alka -> De ledige arbejder allerede for Staten der i stor stil fyrer folk, kun for via aktiveringsordninger at 'genansætte' dem i deres 'gamle stillinger'. Så sparer man nemlig 2/3 af lønudgifterne.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Flakse

Dato : 06-08-05 13:15

Tak for svaret dova.