/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
kastreres eller steriliseres?
Fra : tvendager
Vist : 1411 gange
50 point
Dato : 18-07-05 21:41

Skal en hanhund kastreres eller steriliseres? Hvad synes i?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-07-05 21:42

Steriliseres er vist fortrinsvis noget man gør med hunhunde

Og hanhunde kastreres, hvis det er strengt nødvendigt at gøre det.

mvh dova

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 18-07-05 21:53

jeg synes bestemt ikke, der er nogen grund til at kastrere en hanhund medmindre det er nødvendigt at helbredsmæssige årsager. En kastreret hanhund har tendens til at blive fed og doven - og fordelene kan jeg ikke lige få øje på

Vaxen

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 18-07-05 21:57

hej
hvis den bliver katatres bliver den let sløv de bliver meget let overvægtig pelsen kan blive mat
men kan man ikke styre den, og glad som man altid er for en hund er man jo parat til alt
den er trods alt altid glad når man kommer hjem fra arbejde og er skide sur på chefen og det blæser og regner

Kommentar
Fra : nusta

Dato : 18-07-05 21:59

Det kommer and på hvorfor du vil kastrere eller sterilisere din hanhund. Hvis det er fordi han er kryptorkid ( kun har den ene sten nede ) Vil jeg klart anbefale en sterilisation sammen med en kastration. Der går man ind og fjerner den tilbageholdte testikel og skære sædstrengen over ved den normale. På den måde fjerner man risikoen for sygdom i den tilbageholdte testikel men beholder homonpåvirkningen fra den normale. Så undgår du bivirkningerne ved en kastration ( Fedme, dårlig pælskvalitet osv ). En kryptorkid han må ikke bruges i avl, og ved at bruge ovennævnte metode opfylder du dette.

Men hvis det er fordi din han er meget HAN hund og du gerne vil lægge en dæmper på hans drifter og adfærd skal du vælge kastration da du er nød til at fjerne hormonpårvirkningerne.

Med venlig hilsen

Dorthe

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 18-07-05 22:03

Er det ikke en myte, at hunde bliver sløve og dovne og fede, hvis de bliver steriliseret????

Jeg har oplevet mange hunde, det ikke er blevet hverken sløve eller fede.
Det er meget afhængigt af ejeren - at "vedligeholde" hunden.

Min er steriliseret for flere år siden - og hun har bestemt ikke til sinds at lade ladhed eller dovenskab komme på tværs af hendes energiudfoldelser.

En hanhund kan få "klippet strengene", så den stadig producerer normalt - men den kan ikke befrugte en tæve.
Så sker der ikke hormonale ændringer - men du slipper for "faderskabssager"!

Kommentar
Fra : tvendager

Dato : 18-07-05 22:04

Det er fordi at jeg har 2 hunde en hanhund og en hunhund (de er søskende) og nu er de kommet i løbetid. Det er ikke så godt..

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 18-07-05 22:09

I det tilfælde ville jeg vælge at sterilisere hunhunden - hvis du altså ikke ønsker hvalpe på hende i fremtiden.

Vaxen

Kommentar
Fra : nusta

Dato : 18-07-05 22:16

Jeg vil give Vaxen ret. Men hvor gammel er din tæve?

Kærlig hilsen

Dorthe

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 18-07-05 22:17

Det kommer så igen an på, hvad du onsker med og for dine hunde i fremtiden!
Hanhunde er altid "i løbetid" - hunhunde er det ca. hver 7. måned.
Når hunhunden er i løbetid, er det svært at holde "naboens" hanhunde væk - mens din hanund nyder færten af naboens tæver, bare løbetiden nærmer sig.

Men hvis du får "klippet" hannens strenge, kan han ikke senere bruges til avl - til gengæld får du en hanhund, der frit kan forlyste sig med damerne.
Hvis din tæve bliver steriliseret (her kan du osse nøjes med at få klippet æggelederne), er der ikke uorden i cyklus - hun kan bare ikke få hvalpe.
Så det er dér, du skal overveje, hvad du vil - ellers er der P-piller til hunde - hvis du vil vente med de fysiske indgreb.
Hvis dine hunde ikke er ret gamle, er det nok for tidligt med kirurgien.

Kommentar
Fra : tvendager

Dato : 18-07-05 22:18

Begge er ca. 28 uger gamle

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 18-07-05 22:18

Der er også den mulighed at give hende p-piller eller p-sprøjter. på den måde holder du muligheden åben for at hun kan få hvalpe senere. Til gengæld øges risikoen for kræft hvis hun får pillerne/sprøjterne i lang tid.
Det er klart sundest for hunden at blive steriliseret.

Vaxen

Kommentar
Fra : tvendager

Dato : 18-07-05 22:19

Men vi vil heller ikke bruge ham til avl.

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 18-07-05 22:40

Det er ALT ALT for tidligt at spekulere i dén slags.
Tag en dyb indånding - og få en fornuftig og gennemtænkt snak med din dyrlæge! ;)
Det svarer til, at et barn på 10 år osse bliver kastereret!!

Du må ikke foretage de indgreb, før hunden er færdig med sin udvikling - hormonelt og udvokset.
Altså tidligst om et år! ;)
Altså hvis du tænker på hundens ve og vel.
Alt andet er uansvarligt overgreb! ;-(

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 18-07-05 22:44
Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 18-07-05 22:49

Sannie, det er hunde det her - ikke mennesker... En hund er kønsmoden efter et halvt års tid - og derefter er det ok at neutralisere... I mit link om sterilisation nævnes der rent faktisk muligheden for, at sterilisere inden første løbetid....

Men men... Tvendager - med disse modsatrettede oplysninger er du nok bedst tjent med at kontakte din dyrlæge.. han/hun vil vejlede dig korrekt.

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 18-07-05 22:57

Sørme om der ikke lige var et link mere om emnet

http://www.netdyredoktor.dk/sw16144.asp

vaxen

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 18-07-05 23:00

vaxen

Jeg er skam fuldt ud klar over, at det er hunde, det drejer sig om.
Men at sterilisere en hund før eller lige efter første løbetid - er ikke særligt hensynsfuldt over for hundene.

Hunde er levende væsener - ikke robotter -
Jeg beklager, at jeg har givet dig dét indtryk, at jeg ikke kan kende forskel på hunde og mennesker.
Jeg vil prøve at bruge spånplader i stedet for pap en anden gang!

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 18-07-05 23:02

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 18-07-05 23:24

Jeg kender godt Netdyredoktor og andre hundesider.
Jeg har været "netabonnent" i mindst 4 år ...

I forbindelse med sterilisation står der "man KAN" ... Men der står ikke, dét er det bedst egnede tidspunkt!
Og der ER stor forskel på, hvad man KAN og hvad man BØR - af hensyn til hunden! ;)

Det kan jo ikke komme bag på nogle (formoder jeg), at to hvalpe fra samme kuld - men af hvert sit køn en dag begge vil nå en kønsmoden alder!
Kønsmoden er ikke det samme som "voksen" - og når man fraråder at lade hvalpe og unghunde løbetræne og springe, før deres knoglebygning er færdigudviklet og stabil, så kan det da undre mig, at det skulle være OK at lade en unghund få hvalpe inden den er et år.
De to ting hænger ikke sammen!
Nej - jeg ved godt, der i denne tråd er tale om sterilisation - men det er jo for at undgå hvalpe ... og hvorfor få dét problem (mentalt), når man reelt har vidst det, siden hvalpene blev født???

Hvorfor være ligeglad med hunden, bare fordi der står, man KAN!!

Hvorfor lade det gå ud over hunden, at vi mennesker ikke kan finde ud af at tænke os om - når vi nu har tænkt så langt som at VÆLGE at anskaffe en hund eller flere!
En hund er ikke en kludedukke, der skal kastes hen i et hjørne - den er et væsen med samme rettigheder, som andre i din familie du tager vare på.
DU (og jeg og alle de andre) har valgt at påtage os et ansvar for et levende væsen!
Det er ikke at tage ansvar, hvis man vælger den letteste løsning - og så sk*de være med, hvad der er skidt eller kanel for hunden - bare vi mennesker slipper for besværet!

Pu-ha! Nu er mine fingre da helt forpustede!

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 18-07-05 23:49

Hvorom alting er - denne hundejer tager ansvaret for sine dyr! vedkommende ønsker ikke hvalpe mellem to hunde, der er søskende og tager derfor spørgsmålet op her.

Nu er muligheden så:
1: giv hunhunden p-piller - som på lang sigt giver kræft og på kort sigt forstyrre hormonbalancen.
2: Kastrer hanhunden - som ikke umiddebart har andre fordele en at neutralisere kønsdriften.
3: Steriliser hunhunden - som dermed forebygger kræft. Og i den forbindelse jo tidligere jo bedre.
4: skille sig af med en af hundene
5: lade dem parre sig på livet løs og få indavlede hvalpe.

Hvad synes du er mest/mindst synd???

Ja, man skal passe på hunden i voksealderen - og resten af dens liv - men det betyder bestemt ikke, at hunden ikke kan neutraliseres inden eller lige efter kønsmodningen? Giv mig et konkret eksempel på ulemperne.

Vaxen

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 18-07-05 23:59

Du har glemt en sjette mulighed - at holde hundene adskilt i den korte periode - måske har du en ven, en mor/far, en søster eller bror, der har mulighed for at tage vare på hanhunden, mens du passer hunhunden mens den er højløbsk!

Jeg siger ikke, denne hundeejer ikke tager ansvar - han spørger trods alt her.

Men det ville være elendigt af mig som debatør, hvis jeg ikke meldte ud, hvad jeg synes er rigtigt eller forkert - over for hunde generelt.
Jeg tænkler osse på, at der er andre end dig og tvendager, der læser disse sider.

Hvis jeg bare skulle svare tvendager, kunne jeg ha´ gjort det med et kort "ja" eller "nej" ... eller helt undlade at svare.

Nu må du heller ikke hoppe over i dén grøft at tro, jeg er EFTER jer herinde.

På ingen måde!!

Men jeg er MED hundene!
Og det behøver du ikke sætte ultimative spørgsmål op for.

Mere spånplade ... eller skal vi over til stålplader?? ;0))

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 19-07-05 00:06

Nu er det jo ikke sådan at man kan sætte kyskhedsbælte på hverken hanhund eller tæve hund.

De er ca 6 mdr. skriver du prøv at forstille dig at du bremser deres udvikling ved at neutraliserer dem i den tidlige alder, jeg har set hvad der sker eller kan ske da de vokser i uens tempo dvs. forben, bagben og ryg vokser i forskellig hastighed og hvis det bliver stoppet i f.eks 8 mdr. alderen på mellemstore hunde så sker der det at f.eks bagpartiet er højere end forpartiet og underuld står over overuld og det ser sku ikke særlig kønt ud fordi man ikke ville have at de kom i rendetid som 8 mdr. og valgte at neutralisere den.

Vi har lige haft en tråd her i sidste uge med samme emne og der var lige så mange forskellige meninger som vi er mennesker til.

Mit råd er hvis jeg skal være helt på det rene med det af hensyn til hundens udvikling, så er en stor hund aldrig færdig med at udvikle sig før den er 3 til 4 år gammel, og mindre hunde er det ca. ved 2½ år til 3½ år. så hvis du allerede nu påtænker at stoppe de staklers udvikling, skulle du kun have valgt 1 hund og ikke to hunde af samme familie. Du kommer bedst ud af det ved, at lære, at du nu har de to hunde og i de tre uger det varer at tæven er i løbetid, der har du dem hos dig på skift, du er nød til, at lave et rum hvor den ene kan opholde sig, og stadig se jer uden at kunne nå den anden hund. Jeg taler af erfaring, da jeg har 3 hanner og 3 tæver hvor der ofte er en der kommer i løbetid, det er noget man skal lære at tackle når man har valgt som du har gjort. Jeg har levet med det i 30 år nu og har haft forskellige racer med forskellige temperamenter og forskellige størrelser. Så jeg har lært at passe på når der er løbetidstæver. Det må du sørme også lære, hvorfor har du ellers valgt et par og ikke en enkelt hund?

MVH Bevi54

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 19-07-05 00:10

Hehe.... Det er meget skægt, for mit udgangspunkt er nøjagtig det samme som dit. Jeg er i aller højeste grad også med hunden. Og vil til hver en tid forsvare et dyr mod dårlig behandling. - vi er såmænd bare ikke enige om, hvad der er god og dårlig behandling.
Derfor synes jeg at Tvendager skal spørge sin dyrlæge - og desuden søge en masse informationer på nettet og andre steder, så han/hun også rent moralsk kan tage stilling til, hvad der er rigtigt at gøre.

Og nej - jeg føler bestemt ikke du er efter nogen - dette er jo bare en ganske almindelig meningsudveksling....

Jeg vil dog stadig gerne høre dine argumenter i mod.. Ganske enkelt fordi, jeg ikke forstår problematikken... Altså de helt konkrete ulemper ved sterilisation af en hunhund i en forholdsvis tidlig alder. Jeg er ikke dyrlæge, så jeg ved simpelthen ikke, hvad du snakker om. Og jeg vil vældig gerne vide det, så jeg kan revidere min holdning, hvis den er gal.

Og nej, jeg har ikke brug for spånplader eller andre fastere materialer

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 19-07-05 00:30
Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 19-07-05 00:34
Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 19-07-05 00:38

vaxen

Jeg har lige natluftet vovsen - og imens har bevi54 på smukkeste vis kommet mig i forkøbet!

Naturen har sine love hvad enten man er menneske eller ikke menneske - vi er alle dyr, der undergår én eller anden biologisk udvikling.

Nu ved jeg godt, du ikke bryder dig om, at jeg sammenligner mennesker og hunde - men vi ligger alle under for naturlovene.

At begynde at udpensle fordele og ulemper ville jeg synes, var skægt.
Men det vil kræve adskillige timer, dage og ugers research - og adskillige timers renskrivning - og resultatet ville sikkert blive noget, du ikke gad læse - til den tid.
Jeg synes bevi54 har gjort det så udmærket - og jeg håber da ikke, du helt ærligt har brug for beviser FOR, at det skader hunden!

Lad mig så vende det om:
Hvad godt er der for hunden at få foretaget så voldsomme indgreb?? - (for det ER voldsomme indgreb).

Hvad er godt for hunden ved at få hvalpe når den er under ét år??

Skal den så ha´ hvalpe hver eneste løbetid??

Hvad godt FOR HUNDEN er der ved det??

Netdyredoktor er vejledende - i stikordsform.
Den kan ikke bruges til postulater eller bevisførelse.

Og den anbefaler IKKE - den nævner, at man KAN!!!

Det har jeg poienteret i et tidligere indlæg - og jeg gør det gerne igen!

Citat
Nu er muligheden så:
1: giv hunhunden p-piller - som på lang sigt giver kræft og på kort sigt forstyrre hormonbalancen.
2: Kastrer hanhunden - som ikke umiddebart har andre fordele en at neutralisere kønsdriften.
3: Steriliser hunhunden - som dermed forebygger kræft. Og i den forbindelse jo tidligere jo bedre.
4: skille sig af med en af hundene
5: lade dem parre sig på livet løs og få indavlede hvalpe.

Hvad synes du er mest/mindst synd???

Jeg synes, det er mest synd, at folk (ikke kun tvendager) ikke tænker sig om, INDEN de sætter sig i dén situation - som på ingen måde er hensigtsmæssig for hunden!

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 19-07-05 00:40

vaxen
Det er da ikke katte i denne tråd der bliver talt om
Men hunde så vidt jeg har forstået og der er en forskel.

eller er der?

Den ene sige miav og den anden vov og deres udvikling er ikke identiske efter min erfaring. nå tilbage til det seriøse Det er op til den der ejer hunden hvad ejeren vælger, jeg vælger fra for jeg kan godt lide aktive fødedygtige hunde

Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 19-07-05 00:53

Jeg har såmænd i mellemtiden foretaget en lille research - og har fundet en undersøgelse, som faktisk underbygge begge påstande. Både at tidlig neutralisation har store fordele i forbindelse med forebyggelse af kræft og prostata. Og ligeledes beskriver den, hvordan væksten bliver påvirket af af samme.
Derfor - som skrevet før - det er noget, som Tvendager må tage stilling til i samarbejde med hans dyrlæge og i forhold til sine egne moralbegreber.

bevi54>> Ja, undersøgelsen er lavet på katte, men hvis du læser i starten menes det at beskrive hundens forhold i samme ombæring.

Sannie>> Det er altså lidt letkøbt at skrive, at du ikke gider at bevise dine påstande. Når nu jeg kan finde argumenter i den store net-verden for at det rent faktisk i nogle tilfælde er til gavn for hunden, så er det vel på sit rette at du modbeviser dette. Og du tager fuldstændig fejl - jeg vil virkelig gerne læse, hvad du finder.
Ugers research... Jeg har lige klaret det for dig på et kvarter. Ser du - jeg er åben overfor nye argumenter og vil vældig gerne udvide min horisont i stedet for stejlt at stå på min holdning.

Jeg er enig med dig i, at det er voldsomt indgreb - og personligt havde jeg aldrig sat mig i den situation. Men nu er udgangspunktet som det er, og for at Tvendager har en ordentlig mulighed for at løse sit problem, må der komme facts på bordet. Ikke bare løse påstande, som jeg synes både du og Bevi54 leverer... Indtil jeg selv kommer med lidt underbyggelse herfor.

Her er undersøgelsen: http://www.klin.kvl.dk/~ic/reproguide/sterilisation_h_k.htm

Vaxen

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 19-07-05 00:56

Der har tidligere været stillet et lignende spørgsmål.Det nemmeste ville være at holde hundene adskilt i den korte periode løbetiden hos tæven vare.

Jeg forstår stadig ikke hvorfor vi mennesker skal foretage sådanne indgreb,blot fordi vi kan - du får vel heller ikke aflivet en hund blot fordi du er træt af den eller gør du?
Havde man tænk sig om,da man anskaffede sig hundene,hvorfor anskaffede man sig så ikke to af samme køn,når man alligevel ikke vil bruge dem til avl ?

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 19-07-05 00:57

Sorry Tvendager... Det her var vist ikke meningen med dit spørgsmål.... Jeg håber du kan se udenom diskussionerne og så tage stilling til, hvad du synes er bedst for dine hunde... Jeg kan godt se, at jeg har været med til at gøre det svært... men men... man bliver jo så grebet

Vaxen

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 19-07-05 00:59

Jeg har nu ikke tænkt mig at være til falds for 15 minutters research og "et par" links.

Jeg håber, tvendager selv kontakter sin dyrlæge, som forhåbentlig er fornuftig og tør stå ved sine meningers mod.

Lidt sund fornuft er heller ikke at foragte.

Jeg håber, tvendager selv kommer på banen med lidt ytringer - og evt. hvilken beslutning han er nået frem til.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 19-07-05 01:05

ja, jeg har ikke tænkt mig at være til falds for nogle løsrevede meninger uden underbyggelse af nogen art

Meninger til for at udveksles.... og hvad både du og jeg kan trøste os med er, at vi ikke ville havne i den samme situation

Jeg håber bestemt også, at Tvendager melder tilbage - og at han spørger sin dyrlæge til råds - og at dyrlægen råder ham på bedste måde og med størst muligt hensyn til begge hunde.
Nu er det godnat tid. jeg siger tak for debatten, det er altid sjovt når meninger brydes.

Ha´det pænt og sov godt!

Vaxen

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 19-07-05 01:09

Vaxen
I lige måde!

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 19-07-05 01:11

Spørsmålet går ud på hvor tidligt eller hvor sent det må gøres og det kan kun en fagmand udtale sig om.
Jeg vil kun sige det som jeg selv har oplevet i alle de år jeg har haft hund og har haft kontakt med andre unghunde hvor der har været forskellige udviklinger på neutralisering. For nogle går det godt og for andre går det skidt, min erfaring er at det er bedst i nogen tilfælde at få det gjort når de er ca. 3 år og ikke når de er 8 mdr. det var bare lige det. og så må i sørme have en god nat. jeg skal hvile nu og klappe alle mine 6 hunde og besøge 5 i morgen. Nat Nat.
Hilsen Bevi54

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 19-07-05 01:13

bevi54 - go´nat til dig og dine vovser!

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 19-07-05 07:35

Simpelt, køb et udstillingsbur, de koster ca. 1500 kr, sæt dem skiftesvis deri, så kommer der ikke hvalpe.

Når tiden er til det, når tæven er FULDT udviklet, så send hende til dyrlægen.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 19-07-05 10:16

Ja selvfølgelig - hvor svært kan det være ?

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 19-07-05 11:41

Jeg ville nok vælge at kastrere hanhunden hvis man endelig skal gøre noget. Eller give din hunhund ppiller.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 19-07-05 11:51

bublebee Jeg savner i denne debat en virkelig begrundelse for at vi mennesker lemlester vore kæledyr blot for at undgå noget naturligt. Vil man ikke have hvalpe eller besværet så køb to hunde af samme køn.

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 19-07-05 11:53

Når hunden ikke er ældre??? Hundene er kun 28 uger ... det er ikke engang 7 måneder!!!
De er hvalpe endnu!!

Det svarer til at muslimerne omskærer pigerne og jøderne omskærer drengene!! (selv om vaxen siger, jeg ikke må sammenligne!!)

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 19-07-05 11:59

Og amerikanerne

Efter en god nats søvn tror jeg, at jeg ved, hvad jeg ville gøre.... Selvfølgelig, hvis det overhovedet er muligt, så skille hundende ad. Sende en af dem på nogle dages ferie hos et kært familiemedlem, som elsker dyret. Jeg ville ALDRIG vælge at sætte dem i bur skiftevis. Jeg kan lige forestille mig min egen hund på den måde. Det er altså for synd!
Hvis jeg ikke havde mulighed for en kortvarig skilsmisse, ville jeg sandsynligvis vælge at give hunhunden p-piller indtil hun er omkring 1 år gammel og så derefter sterilisere hende.
Jeg synes det er meget vanskeligt - og kan godt forstå Tvendagers kvaler...

Vaxen

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 19-07-05 12:01

Hvis jeg skulle vælge bb1 ville jeg give min hunhund ppiller. det er jo for at undgå at to søskende er sammen.
Men vi har altid kun haft en hund - hanhunde - og er selv imod det at kastrerere med mindre der er noget galt.

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 19-07-05 12:15

bb1 Dato : 19-07-05 11:51

Ja. Jeg er totalt enig!

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 19-07-05 12:15

bb1 Dato : 19-07-05 11:51

Ja. Jeg er totalt enig!

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 19-07-05 12:24

ja ja I to... Men skaden er sket - og det er jo det, vi må forholde os til... Hvad skal Tvendager gøre nu????

Vaxen

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 19-07-05 12:30

Jeg vil tro at Tvendager allerede har taget sine forholdsregler da tæven som der bliver beskrevet er kommet i løbetid. Så må vi bare håbe at Tvendager kan bruge nogle af de gode råd der her er landet.

God dag til jer alle.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 19-07-05 12:34

Nej vaxen.
Skaden er IKKE sket - endnu!
Og jeg håber heller ikke, "skaden sker"! Det er ingen skade at ha´ de 2 hunde. Det er måden at løse problemet, der KAN skade !

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 19-07-05 12:50

"Vil man ikke have hvalpe eller besværet så køb to hunde af samme køn."

Se, det er allerede for sent... så giv da Tvendager noget, der kan bruges. Han HAR to hunde af forskelligt køn... Problemet ER opstået... Det må være det, der skal forholdes til.

Og nej, selvfølgelig skal man ikke gøre skade på en hund. Derfor spørger han sandsynligvis. Nu er spørgsmålet bare, hvordan skader man hundene mindst i denne situation som altså er aktuel...
Lad nu være med at slå tvendager mere oven i hovedet med sit valg og giv nogle konkrete løsningsforslag i stedet.

Vaxen

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 19-07-05 13:05

Vaxen
Jeg har ikke indtryk af, at nogen slår tvendager oven i hovedet!
For mit vedkommende giver jeg mit besyv med på de indlæg, der kommer - og der er ingen, jeg slår oven i hovedet!

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 19-07-05 13:14

hehe Sannie... du kommer hele tiden behændigt ud over at svare på spørgsmålet....

Hvad skal tvendager gøre nu i den situation, han står i? Nogle konkrete løsningsforslag?

Og Tvendager... Hvor er du? Har du allerede løst problemet, eller truffet en beslutning?

Vaxen

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 19-07-05 13:49

Behændigt?? Hvilket spørgsmål??

Jeg mener, jeg har svaret på det reelle (oprindelige) spørgsmål flere gange.

Men du har stadig ikke svaret på, hvad godt der er for hunden ved div. indgreb - især i dén unge alder!
Nå - men det er jo tvendager, der har hundeproblematikken - og jeg håber (stadig) han giver lyd fra sig!

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 19-07-05 14:12

Jeg synes bestemt IKKE det er godt at operere på en hund og jeg ville for alt i verden forsøge at undgå det. Jeg har netop af denne grund valgt at have hanhund, da jeg så slipper for løbetid og risiko for drægtighed osv.

Tvendagers spørgsmål lød på, så vidt jeg forstod, om det er bedst at kastrerer hanhunden eller sterilisere hunhunden... Af de to muligheder ville jeg personligt vælge at sterilisere hunhunden, fordi det er til mindst ulempe. (Da sterilisationen er forebyggende for flere kræftformer)
Derefter gik diskussionen over i, hvor tidligt man må gøre det. Og som Bevi54 siger, er der faktisk ingen af os, der er kvalificerede til at give et svar på det. Det må en dyrlæge gøre.
Derfor synes jeg, det ville være mest korrekt at kontakte en dyrlæge, som kan sit kram og er god mod dyr. Han vil så rådgive så tvendager kan træffe sin beslutning.

Mest af alt synes jeg, at denne tråd har givet tvendager besked om, hvad han IKKE skal gøre - og ikke så meget det omvendte.

En anden ting.. Vi ved slet ikke om hundene er chiuauaer eller Grand Danois... det har bestemt også en betydning i denne diskussion - som jo er løbet lidt af sporet i forhold til det originale spørgsmål.

Vaxen

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 19-07-05 14:20

Détte svar gav jeg kl. 22:40 igår:

"Det er ALT ALT for tidligt at spekulere i dén slags.
Tag en dyb indånding - og få en fornuftig og gennemtænkt snak med din dyrlæge! ;)"

Det er for mig at se et ret så kvalificeret svar - jeg erkender, jeg ikke kan give et ordentligt svar - det kan KUN dyrlægen - hvis han/hun er en fornuftig dyrlæge!

Resten af tråden var "vores" videre diskussion!

Som 28 uger har det ingen betydning, hvilken race det er!
Det er stadig hvalpe!!

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 19-07-05 14:51

"Som 28 uger har det ingen betydning, hvilken race det er!"

Afhængigt af, hvem man spørger

Tvendager...Kom nu.... Vi kan jo bruge hele sommeren på denne diskussion

Vaxen

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 19-07-05 15:19

Vaxen

Så så! Nu har vi det lige så hyggeligt!! :0)

(afhængigt af ...) Hvem mener du vil sige, det er OK ??????????????????

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 50 point
Dato : 19-07-05 16:13

Nååååh,
Min dyrlæge anbefaler sterilisation af tæven så tidligt som muligt. Hvis man steriliserer inden 2. løbetid, så undgår man næsten helt enhver risiko for brystkræft. Og selvfølgelig også livmoderbetændelse, som rammer næsten halvdelen af usteriliserede tæver over 8 år.

Så rent fysisk har tæven mest at vinde ved sterilisation.

Men psykisk kan tæven have brug for at komme i løbetid nogle gange for at lære at sige fra overfor hanhundene.

Hanhunde kan det være nødvendigt at kastrere da de kan have en uønsket adfærd overfor andre hunde -og overfor mennesker, og man måske ikke har kunnet løse problemerne med opdragelse.

P-sprøjter er jeg inderligt imod som andet end en engangsforeteelse, og det er dyrlægerne vist også.

Jeg har selv prøvet både p-sprøjte og sterilisation af mine tæver. Og Silke er nu 3 år og hun er ikke blevet steriliseret (endnu). Men får hun nogensomhelst problemer med løbetider eller utidig udflod, så bliver hun steriliseret.
Ingen af de hanhunde, jeg har haft, er blevet kastreret. Men Ramses fik hormondæmpende sprøjte 2 gange. Jeg er bare ikke sikker på, at en hormondæmpende sprøjte er nok i din situation, tvendager. Men spørg dyrlægen om det.

En anden ting, som du også kan tage med i dine overvejelser er, at kastration af hanhunden er et mindre indgreb end sterilisation af tæven. -Og derfor billigere og mindre risikabelt.

Men alle hunde er forskellige, ligesom deres mennesker. Så du må finde den løsning, der er den rigtige for netop jer.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 19-07-05 16:42

Hej tvendager.
Skal en hanhund kastreres eller steriliseres? Det var dit spørgsmål og jeg har ikke set noget svar på det.
Hvis det kun er for at hindre at de får hvalpe, vil jeg råde dig til at steriliserer HANHUNDEN, da han aldrig opdager at der kun er mosevand i bøssen, hormonelt sker der ikke nogen ændring, den forbliver hanhund og vil stadig bedække tæven. Det er ikke så tit at dyrelægen lægger op til det.
Hvis det er interresen for en løbsk tæve du vil undgå, skal du lade den kastrere, med de bivirkninger der kan værer (der vil jeg vente til den er færdigudviklet mentalt og fysisk). Det med at de kan blive fede, dovne og deres pels bliver kedelig kan skyldes at hunden får hypothyreodisme, som kan behandles med medicin (resten af livet) så hunden fungerer normalt.
Så det er meget op til dig hvad du vil personelig vil jeg vælge den første løsning, men husk når læven er løbsk mister hanhunden hjernen, den flyttes et andet sted hen.
Vær sikker inden du gør noget har du først kastereret ham er der ingen vej tilbage.
M.v.h.
Kim

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 19-07-05 16:46

Sannie>> Birgittas dyrlæge vil sige det er ok

Og flere af de links, jeg sendte til dig i går har det samme udgangspunkt....

(BTW - Rigtig godt og nuanceret indlæg Birgitta!!! )

Vaxen

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 19-07-05 17:12

Vaxen

Hvad er OK????

At man foretager indgrebet i 28-ugers-alderen! - ???

Dét synes jeg nu IKKE fremgår tydeligt!!
Vil du vise mig, hvor det står?

"så tidligt som muligt" er et vidt begreb - og jeg tror IKKE, en dyrlæge ved sine fulde fem vil foretage dét indgreb før eller op til 1. løbetid!
Du får mig ikke overbevist, før en "autoriseret dyrlæge" med sin etiske holdning i behold siger god for det!!

Godkendelse af svar
Fra : tvendager

Dato : 19-07-05 17:12

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 19-07-05 17:18

kimpetersen

Jeg havde engang en fysioterapeut.
Hun havde det skønneste gravhundepar - hannen var "kun" steriliseret - så når tæven var i løbetid, hyggede de sig på livet løs! Dét synes jeg er herligt!

Nej - jeg ved ikke, hvor gammel (ung) den var, da indgrebet blev foretaget!
Men jeg synes bare, det var så herligt, at moder natur kunne få lov at blomstre - uden hvalpe til følge - og uden at ødelægge nogle af hundene!

Med mit kendskab til hendes etik er jeg sikker på, at hunden ikke var "lille hvalp", da det blev gjort!

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 19-07-05 17:19

Altså Sannie... Hvis vi f.eks. snakker om en chiuaua, så er den kønsmoden ved omkring 6-7 månedersalderen. Nogle dyrlæger anbefaler at sterilisere inden 1. løbetid for at få risikoen for brystkræft ned på 1%
Ergo - 28 ugers alderen er ikke for tidligt for en chiuaua i følge dyrlæger.

Og så lige en sidebemærkning. Nu er det jo ikke min opgave eller mission at få dig overbevist om noget som helst, din mening skaber du selv, det blander jeg mig ikke i

Tvendager>>> jeg kan godt forstå du valgte at acceptere Birgittas svar - men vil du ikke fortælle, hvad du vælger at gøre?

Vaxen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-07-05 17:20

Tak for accepten af mit svar, tvendager.
Jeg håber, at du finder ud af, hvad der er det rigtige at gøre, for lige netop jer.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 19-07-05 17:27

Hej tvendager.
Husk at der kan være bivirkninger af samme slags når du steriliserer din tæve, som når du kasterere hunhunden, pluds der kan også i nogen tilfælde opstå inkontinens hos tæven, jeg har et par hvalpekøber der bittert har fortrudt at have steriliseret deres tæver. Mine råd om hanhunden er af egen erfaring, den ene af mine hanhunde er steriliseret for at han ikke måtte lave hvalpe på min tæve, den anden er kastereret da han ville slås og de kunne ikke være i stue sammen.
Held og lykke med det
Kim