/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
mine hunde /min søns hund?
Fra : jalagi
Vist : 453 gange
200 point
Dato : 18-07-05 18:33

Hej .Jeg har 2 hun hunde (terrier) på 3 og 7 år (mor og datter) som ikke har kontakt med andre hunde, nu er det sådan at min søn har købt en schæferhvalp en han (9uger) og det ville jo være dejligt at vi kunne være sammen nogle gange men hvordan gør vi ?Har prøvet at lade dem mødes men min den lille bed ham i næsen og hun knurrede meget af ham ,den store (moderen) var også gal men faldt dog til ro og nærmest overså ham.Alle var dog i stue sammen i ca 1 time mor og datter på skødet af mig og min søns i snor på gulvet.Er der nogen der har et bud på hvordan vi bærer os ad så vi alle kan være sammen fremover.Hilsen Jalagi

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 18-07-05 18:43

Min terrier bryder sig heller ikke om andre hunde - men det har vi klaret ved, at jeg ER flokleder for min hund - så hun lader mig ordne paragrafferne.
Førhen (før jeg fik hende) var hun osse meget kontant afvisende.

Du skal overtage floklederrollen. Og selvfølgelig holde øje med hvalpen, så den ikke får lov til at provokere (hvalpe er jo kontaktsøgende og livlige uden det er ondt ment)!

Jeg har ikke problemer med min hund!

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 18-07-05 18:56

Lad dem opholde sig så meget som muligt i samme rum og lad være med at være for bekymret og gribe for meget ind. Hundene klare det bedst selv,skulle en af dem blive for voldsom,så leg blot "flokføre" men min er faring er,at er det i forvejen sunde og harmoniske hunde,så klare de selv paragrafferne langt bedre end,hvis vi forsøger at gribe ind.Jeg har med brugshunde at gøre og her kan der meget ledt opstå jalusi imellem de forskellige hunde,men jeg griber kun ind,hvis en af hundene bider en anden,men så gør jeg det også så den forstår,at jeg er flokføren og så længe jeg er blot i nærheden skal den ikke forsøge sig.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 18-07-05 19:03

Start med at lade dem mødes udendøre, på et neutralt område.

Og som Sannie siger: DU er flokfører, du accepterer IKKE ufred. Brug din dressur til at markere hvem der bestemmer, dæk dine hunde af, når de går over stregen, tag dem så plads og ros dem.........

Jeg har jo 4 tæver, den gamle sheltie er intet problem, og de tre whippets har lærrt lektien, jeg slår HÅRDT ned på ufred. Jeg passer MANGE hunde, de fleste kommer her jævnligt og jeg accepterer KUN at mine tæver siger fra overfor en uterlig hanhund, og straffen for at være dum er et rusk i nakken.

Du kunne også prøve at lade den hvalp være med kun den ene af dine hunde, de bakker jo hinanden op. Luk den anden væk, gerne den der er mest dominerende.

Men noget undrer mig? Hvorfor har dine hunde ikke kontakt med andre hunde?

Accepteret svar
Fra : bublebee

Modtaget 210 point
Dato : 18-07-05 19:07

Det kan være det bedste at lade dem mødes i starten på neutral grund. Grunden til at dine hunde evt bliver gale er, at hans hund nu kommer ind på deres teritorium. Dette kan være et stort problem, da hunde vogter deres teritorium.
Så start med at lade dem mødes et sted hvor ingen af dem bestemmer, lad dem snuse til hinanden og lade dem se hinanden an.
Man skal ikke prøve det med at lege for meget flokfører, det kan få dem til at føle sig truet. de skal rigtig nok vide hvem der bestemmer, men ellers så lad dem prøve at snuse til hinanden, først i snor og så sidenhen lade dem løbe løse, men hold et vågent øje med dem, og hvis de knurrer, så sig et godt bestemt NEJ til dem, de skal vide at det de gør er forkert.....

Min far er hundetræner og har flere gange været Danmarksmester med sine brugshunde, så jeg ved det

Mvh Jane

Kommentar
Fra : jalagi

Dato : 18-07-05 19:13

Hej Maibritt.Du undre dig over at mine hunde ikke har kontakt med andre.I vores omgangskreds er der ingen hunde.Vi møder jo selvfølgelig hunde når vi går tur men jeg (må jeg indrømme) går ofte over på den anden side for at undgå´ballade´ det kan jeg jo godt se nu ikke er smart.Hilsen jalagi

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 18-07-05 19:15

Gå nogle ture sammen med hundene i snor vær afslappet, så vænner de sig til hinanden. Lad den gamle tæve gå forrest, respekter hun er førerhund.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-07-05 19:18

Ja, UD på neutralt område.
Og dine hunde skal IKKE op og sidde på skødet. De er nødt til at lære at omgås andre hunde i hundehøjde, hvis du vil have, at de skal kunne være sammen med en schæferhund. Små hunde skal IKKE tages op, når de skal hilse på andre hunde. De blæser sig alt for meget op, og det går så galt, hvis de opfører sig sådan, hvis de en dag møder dominante hunde i jordhøjde.

Men når det så er sagt, så er det normal adfærd for små hunde at gø og snappe efter store unge hunde. Det er simpelthen et værn imod at blive trådt på eller andet, som er for voldsomt for de små.

Men det kan være rigtig svært at rette op på manglende socialisering når hundene er 3 og 7 år..... Måske skulle I starte hundetræning på et eller flere hold.. Alle 3 hunde har i allerhøjeste grad brug for det... Og du ville lære at være flokfører..

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 18-07-05 19:26

bublebee

Citat
Man skal ikke prøve det med at lege for meget flokfører, det kan få dem til at føle sig truet.

En flokfører må aldrig virke truende.
En flokfører skal være den ansvarsfulde, der giver tryghed i flokken - dén, de andre kan "læne sig op ad" - og ha´ tiltro og tillid til, den/han/hun ordner alle andre paragraffer!

Det lyder enkelt - og det er det faktisk osse!

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 18-07-05 19:37

Har selv hund sannie, så ved godt hvordan man opfører sig

Og Jalagi
ja det er en rigtig dum ide at gå over på den modsatte side når du går med dine hunde og møder andre hunde. De skal have lov at hilse og vænne sig til at der er andre end dem

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 18-07-05 19:53

off topic
bublebee

Nu var det ikke for at være imod dig - men for at supplere dit citat.
Det kunne jo være, at spørgeren (eller andre) kunne ha´ glæde af dén oplysning!

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 18-07-05 21:08

Det er ikke normalt, hvis en voksen hund skader en hvalp hvilket den ældste jo også viser, men den yngste har åbentbart kun gået med sin mor og mennesker, så den har ikke lært hvordan man skal opfører sig. Jeg kan kun give de andre ret som opfordre dig til at bruge dit lederskab og ellers komme ud blandt andre hunde (selv om det er lidt meget sent). Det er den yngste af dine i skal være over. Hvis din søns er en hanhund skal i være mere forsigtig med at tæverne ikke sider det at han overgiver sig overhørig, for så risikerer man at den mister respekten for det modsatte køn, hvilket vil være en katastrofe da det ikke er til at rette op igen. Se at komme ud og træne med alle hundene især din søns så den fra starten lære at der er andre hunde.
M.v.h.
Kim

Godkendelse af svar
Fra : jalagi

Dato : 18-07-05 21:37

Tak for svaret bublebee.

Kommentar
Fra : jalagi

Dato : 18-07-05 21:41

Mange tak til Jer alle. Det er svært at give point når der er så mange gode svar.Men.....det blev bublebee der fik point,men jeg syntes der var meget i svarene som jeg vil gøre brug af.hilsen jalagi

Kommentar
Fra : jalagi

Dato : 18-07-05 21:41

Mange tak til Jer alle. Det er svært at give point når der er så mange gode svar.Men.....det blev bublebee der fik point,men jeg syntes der var meget i svarene som jeg vil gøre brug af.hilsen jalagi