/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
*Ny harddisk* ?
Fra : The_Evil_Bong
Vist : 384 gange
200 point
Dato : 18-07-05 17:30

Hej..

Jeg er ved at flytte en ældre harddisk på 8,4 Gb over i en lidt nyere computer på 700 Mzh, fordi den lidt nyere ikke har nogen harddisk..

Men, når jeg vil instalere Windows XP, siger den at den ikke kan finde harddisken..

Hvad kan der være galt?

//Simon

Kommentar
Fra : magma

Dato : 18-07-05 17:36

Der kan være en del ting galt :)

Du kan hoppe ind på Bootdisk.com og hente en Win 98se bootdisk og fjerne de patisjoner der skulle være og lave en ny og så formater den og så prøve at ligge XP ind hvis du kan finde din HD med den Bootdisk... Hvis ik så det nok en ny HD :(

Mvh: Magma

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 18-07-05 17:37

Hej The_Evil_Bong,
Når du går i bios kan du så se den der??
Hvordan har du sat dine jumper??

Vær sikker på du sætter den i det rigtige kabelstik hvis du har sat den til Cable select.

Kommentar
Fra : The_Evil_Bong

Dato : 18-07-05 17:40

Magma --> Det med at formatere jeg ikke ret glad for.. Den er jo fuld (så fuld en 8,4 Gb kan være ) med alt muligt jeg skal bruge..

computersmeden --> Når jeg går ind i bios'en og jeg søger under "Sec slave" står den bare og søger, og søger, og søger.. Hvordan kan den være sat til "cable select", ved ik lige hvad det er?

Kommentar
Fra : The_Evil_Bong

Dato : 18-07-05 17:41

Magma --> Det med at formatere jeg ikke ret glad for.. Den er jo fuld (så fuld en 8,4 Gb kan være ) med alt muligt jeg skal bruge..

computersmeden --> Når jeg går ind i bios'en og jeg søger under "Sec slave" står den bare og søger, og søger, og søger.. Hvordan kan den være sat til "cable select", ved ik lige hvad det er?

Kommentar
Fra : magma

Dato : 18-07-05 17:47

Cable select betyder at det er dit IDE cabel der bestemmer om den er slave eller master, + dine jumpers...

Nok en go ide som Computersmeden siger tit dine jumpers på HD'en om de sidder som de skal og sæt din HD yderest på dit IDE cabel hvis det er master eller i den middereste hvis den skal være slave.

Kommentar
Fra : The_Evil_Bong

Dato : 18-07-05 17:55

Det lyder meget interresssant.. Hvordan sætter jeg den på Clable select.. Så kan jeg jo bare sætte den yderst..
så er det næste problem..

Lad os antage at jeg kan få den til at blive master, ved at bruge Cable Select.. Hvordan får jeg den så til at blive Primary Master og ikke Secondary MAster..

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-07-05 17:56

Har den før kørt som et ekstra drev, ex. slavedisk, og nu skal være den primære C-drev, så skal du flytte jumperen bag på disken, så den sidder der hvor den læses som master disk.
Check så at du kan se den i bios, under detecting disk, og den skal være sat til LBA mode inde i drev oversigten.

Kommentar
Fra : The_Evil_Bong

Dato : 18-07-05 18:01

Nej.. Den har ikke været ekstra drev.. I den anden maskine var den også den eneste harddisk..

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-07-05 18:10

D.v.s. at den burde være sat op som master disk.
Se nu ind i din bios, om drev C er sat til STANDARD / LBA / LARGE drev????
Alt efter hvad den har kørt før, skal den stå i LBA eller LARGE for at du kan registrere drevet.

Kommentar
Fra : The_Evil_Bong

Dato : 18-07-05 18:15

Hvordan gør man helt presis det :$

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 18-07-05 18:26

Du skrev noget interessant tidligere hr The_Evil_Bong, noget med at den søger og søger under sec slave. Har du sat din disk i stikket til den primære kontroler? For det er der den skal sidde. En anden mulighed er naturligvis at der kan være sket noget med kablet. Brøv evt. at skifte det.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-07-05 18:31

Jeg formoder at du kan komme ind i BIOS (uden stok / hjælp)
I den første menu, kan du se og indstille: ur, kalender, alle drev og andet.
Med din højrepil kan du flytte markeringen fra felt til felt, og aktiver og deaktivere diverse drev.
Når du kommer ned i C drevet, flytter du markeringen helt ud til højre, hvor du skifter tilstanden med knapperne PageUp og PageDown.
Husk når du forlader, så skal ændringerne gemmes, ellers har de ingen virkning når du genstarter.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-07-05 19:27

Hvad er der på den HD
Alle programmerne forsvinder ved indstallation af XP
Er der en selvstændig partition til styresystem ca. 3 GB eller plads til det.
HD 1 IDE 0 (1) primary kabel sat som master
CD-rom IDE (1)primary kabel sat som slave
Nu bør den findes.
Eller skal den i bios stå til auto.

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 18-07-05 22:45

Hej igenT_E_B
Kunne du skrive hvilket bundkort og harddisk vi taler om, derved tro jeg det bliver lettere at hjælpe dig....
Harddiske se forskellige ud hvad jumper angår, samt er det primære kontroler stik som oftes(nyere bundkort) blå.

Kommentar
Fra : The_Evil_Bong

Dato : 18-07-05 22:48

Hej..

Computersmeden --> Harddisken er Maxtor... Og jeg har fundet ud af hvordan den står på master.. Men den vil stadig ikke finde den.. Og der er også et blåt stik på bundkortet..

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 18-07-05 22:56

OK så langt så godt

forsøg i første omgang at sætte den på uden noget andet, og se så om den kan finde den

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-07-05 23:00

Det blå stik på bundkortet er primary IDE controleren til din HD

Kommentar
Fra : The_Evil_Bong

Dato : 18-07-05 23:02

Okay.. Jeg piller også diskettedrevet fra? Eller?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-07-05 23:07

diskettedrevet må da godt sidde der.

Kommentar
Fra : The_Evil_Bong

Dato : 18-07-05 23:10

Hey.. Okay.. Sådan har jeg prøvet det.. Uden resultat..

Skal den stå på: Master med CBJ, eller bare MAster..?

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 19-07-05 00:22

Jeg fik ikke fat i om din harddisk er sluttet til det blå stik. For det er rigtigt at det er den der er den primære kontroler, og det er den din disk skal være tilsluttet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-07-05 16:04

Bare master (CBJ aner jeg ikke hvad er - det står der ikke på mine gamle Maxtor HD)
Og så skal vi lige se om stikket vender rigtigt.
Der er en farvet/markeret ledning og den skal på bundkortet vende mod et ettal, og på HD vender den mod strømstikket.