/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Masser af de små lange kryb på kroppen?
Fra : Bragesvej
Vist : 6666 gange
50 point
Dato : 18-07-05 16:20

De er ca en 1mm lange med vinger (Tordenfluer???), jeg er ved at blive sindsyg at have dem over alt på kroppen, findes der et god tip til at få dem væk?

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 18-07-05 16:32

De er også indendørs??

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 18-07-05 16:33

hej
det kan være glimmerbøsser hvis det er det skal du ikke have gult tøj på
da de tiltrækkes af gult

Accepteret svar
Fra : Balcanard

Modtaget 60 point
Dato : 18-07-05 16:39

Tordenfluer - gnavpander, trips - er nogle irriterende bæster. For at fjerne dem på kroppen - tag et brusebad - det er nemlig kropssved, der tiltrækker. Med hensyn til indendøre prøv at læse dette link: http://plante-doktor.dk/trips.htm

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 18-07-05 16:48

Hvorfor er der så mange lige nu, jeg har flere milioner!! ude som inde!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-07-05 17:07

Hvis de der små kravl også stikker, så tror jeg det er mitter.

http://www.skadedyrlaboratoriet.dk/dpil2005/pdf/mitter2004.pdf

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 18-07-05 17:09

De er der lige nu, fordi der er torden i luften.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 18-07-05 17:20

Har lige fået at vide det er tordenfluer.
der ser ud som om ederkopper er tager sig kærligt af dem, men hvad med fluer?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-07-05 17:27

Bragesvej

Bider/stikker de?

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 18-07-05 17:31

jeg vil ikke sige de bider, men man kan klart mærke dem, om det er fordi de bider skal jeg ikke kunne svare på, men naboen siger det er tordenfluer, de er over alt bag glasrammer vinduer kroppen hunden, ja selv bag pc skærmen....over alt!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-07-05 17:32

BVADR - de små ækle kræ får man i munden når man cykler

er det mon derfor så mange cykelryttere ser så sammenbidte ud ????????

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-07-05 17:33

et lille tips - lad være med at have gult på det tiltrækker de flyvende bæster som bare den !!!!!!!!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-07-05 17:39

Rådet her er mod bananfluer, men du kan da prøve

Citat
Sådan slipper du af med bananfluer

Nogle mennesker kender dem. De er for det meste ret harmløse, men deres tilstedeværelse tyder på manglende rengøring.

Det begynder med en enkelt eller to, men kan snart blive til mange.

Hvis bananfluerne finder en god yngleplads, og har fred i bare tre dage, kan de formere sig til omkring 6.000.

En foretrukken yngleplads kan være en kande med et par ølsjatter...

Du skal bruge:
opvaskemiddel
saftevand

Find ynglepladserne

Der er kun en måde at slippe effektivt af med bananfluer, og det er at eliminere alle føde- og ynglepladser.

Det kan være skraldespande med organisk affald, tomme øl- og vinflasker, frugtskåle med for gamle frugter, tallerkner med madrester og selv visse plantearter, som fluerne kan leve af.

Når alt er fjernet, vil der gå et par døgn, hvor fluerne sværmer omkring i søgen efter mad.

Herefter dør fluerne.

Hold i mellemtiden øje med fluer, der samles omkring et bestemt sted, fordi det som regel tyder på, at der er føde at hente.

For at accelerere processen kan man opstille en skål med saftevand og en sjat opvaskemiddel.
Opvaskemidlet fjerner overfladespændingen, og fluerne drukner.

http://www.ask-alex.dk/artikler/artikel.php?id=2860

Hilsen ans

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-07-05 17:42

godt link ans - men det med rengøring og bananfluer troede jeg var aflivet - medmindre det selvfølgelig er helt galt

Alle oplever vel at står der frugt fremme - især om sommeren - så er der pludselig nogen - og de forsvinder lige så hurtigt.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-07-05 17:53

Jeg siger/skriver bare at Bragesvej kan stille et par skåle med saftevand og opvaskemiddel frem.

Hvis "tordenfluerne" så lige tager sig en dukkert, så kommer de ikke op igen.

Jeg er klar over at linket omtaler "bananfluer" , men det kan jo komme an på en prøve om det også virker mod tordenfluer.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-07-05 17:56

Det er de små sataner der kaldes gnavpander eller tordenfluer.

De kommer altid når der er "tordenlummert" og kan sætte sig i tusindvis på vinduer, tøj o.s.v.

Sprøjt med fluegift indendørs og undgå hvidt og gult og orangefarvet tøj.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 18-07-05 17:57

Tak for svaret Balcanard.

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 18-07-05 19:09

Det var så lidt - håber, at luften snart bli'r renset, så bæsterne forsvinder. mvh/Balcanard

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 18-07-05 19:48

Selv en bag min fladskærm Håber ikke den dør der!!

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 18-07-05 21:44

http://www.hardwareonline.dk/traad.asp?fID=25&tID=202247 - sidste sommer var det også et problem med kryb.